Jump to content
Annons

En fattig mans jakt på en bra synth


taragalinas

Recommended Posts

Hej!

Jag ska köpa en synth för att komplettera min keyboardrig hemma. Har ett Korg SV-1 stagepiano hemma och är ute efter någonting som sitta "en våning upp". Tanken är en "synth" inte en "jag kan spela alla ljud som finns"-workstation eller liknande.

Musiken jag sysslar med är progressiv rock/hårdrock (inte metal). Smärtgränsen känns som att den går vid 10000kr. Är en erfaren musiker och pianist, men jag är något av en nybörjare när det gäller ljudsyntes. Blir rädd när jag ser all knappar på de lite dyrare syntharna. Så många nya ord LFO, OSC etc... Men jag lär mig mer för varje dag!

Hittills har jag kikat lite försiktigt på bl.a. Nord Lead 2x, Roland Gaia sh-01, Korg R3.

Någon som har några fler tips eller som vill rekommendera/avråda ifrån de jag redan tittat på?

Vill ni kan ni titta in på min blogg för att se hur jakten på synthen går och kika mer på vad jag är ute efter. http://synthgrisen.wordpress.com

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Railind (oregistrerad)

GAIA eller en begagnad Nord Lead 2x är nog det bästa för pengarna. Båda är lättlärda och lättskötta. Norden är ju lite solidare minst sagt men GAIA'n har ju sina fördelar som lättstyrda inbyggda effekter låg vikt och Roland soundet även om den självklart inte riktigt låter lika maffigt som en Jupiter 8.

Om en månad och en halv så kommer säkert lite nya synthar lanseras på Frankfurt mässan så det kanske är läge att vänta lite med inköpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte behöver polyfoni så är Moog Little Phatty ett självklart val om du är ute efter klassiska prog-rock syntljud

Annars är Nord Lead 2/3 ett bra val om du vill kunna lira fler än 1 ton i taget och om du ska ha det obligatoriska mellotronljudet 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är polyfont i den prisklassen du är ute efter så skulle jag definitivt satsa på en Prophet '08 Module.

http://www.dv247.com/keyboards-and-midi/dave-smith-instruments-prophet-08-module-analog-synthesizer-module--52256

Ett billigt midikeyboard och du är hemma.

Sen kan du med tiden satsa på ett bättre keyboard om du har lust med det.

Kolla runt på YouTube, där finns en del att lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte rätt för knapparna och reglagen på synterna, kolla istället hur de är grupperade. Det är inte kul att bläddra i olika hierarkier bara för att hitta patchar, utan allt ska vara så enkelt att förstå och då räcker det inte med en tre knappar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...