Jump to content
Annons

Några studiofrågor.

Recommended Posts

GurraValbo (oregistrerad)
Postat

Hej hej!

Är studionybörjare och har nyligen köpt mej ett billigt ljudkort: M-audio Fasttrack för spela in egna låtar och lära mej mer om inspelningstekniken.

Än så länge har gått halvbra, reverben har jag i alla fall hittat...

Jag börjar få kläm på det hela och såklart har några små problem/frågor dykt upp under tidens gång.

Först och främst: när jag spelar in i ljudprogramet blir det bara den högra högtalaren som får ljud, inte den vänstra. Det går att enkelt kopiera den högra och klippa in i den vänstra, men det känns som ett ganska onödigt extrajobb.

För det andra: när jag startar en ny låt får jag frågan om "sample rate" och 44100 kör jag på. Jag förmodar att det blir större filer juh större tal jag väljer, men blir även ljudet bättre?

För det tredje: När jag spelar upp låten är ljudet väldigt väldigt lågt. Är det så att mitt ljudkort är för dåligt eller ska man höja ljudet senare när man mastrar det eller?

Är tacksam för alla svar jag kan få.

m v h Gustav.

Annons
Postat

Antagligen spelar du in på ett stereospår och då får du ju bara ljudet på en av stereokanalerna. Skapa ett monospår istället att spela in på.

När det gäller hz och bitar. Sök på forumet. Det finns ganska stora diskussioner kring det. 😉

GurraValbo (oregistrerad)
Postat

Hej igen!

Tack för svaret, men jag har funderat en del angående mono och stereo.

Förlorar jag något i ljud om jag spelar in allt i mono?

jag har alltid fått för mej att mono är 1 kanal och stereo är flera...

ska ta mej en titt i forumet.

Är dock fortfarande nyfiken hur jag ska få upp ljudet..

tack!

Postat
  GurraValbo sa:
Hej igen!

jag har alltid fått för mej att mono är 1 kanal och stereo är flera...

ska ta mej en titt i forumet.

Är dock fortfarande nyfiken hur jag ska få upp ljudet..

tack!

Mono betyder 1

Stereo betyder 2

Postat
  GurraValbo sa:

Kan tillägga att det beror på vad du spelar in... Spelar du bara in sång med en vanlig mikrofon får du ju bara monoljud, så då är det onödigt att köra i stereo. Spelar du däremot t.ex. in en synth som har nån form av stereobild så förlorar du självklart "bredden" om du bara spelar in i mono.

Se också till att du höjer ingångsnivån när du spelar in så att mätaren går nästan upp i det röda. Om det fortfarande är lågt sedan så är det nåt annat knas...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.