Mpcrockers Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Hej. När jag mixar min låt i Logic Express 9 så tycker jag att det Distar i mina Vocals, Varför? Kan någon på forumet hjälpa mig. Tack
Dingbats Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 På svenska heter det "sång". Att det distar kan bero på vad som helst. Du kanske har spelat in mer för hög gain? Då är det bara att göra nya tagningar. Du kanske har lagt på en distplugg? Ta bort den.
Piccazzo Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Du kanske har för hög volym på kanalen , Sänk den. Rimligt vore ju att du beskriver vad och hur du har gjort då få av oss är synska och kan på rak arm svara oss fram till vad som kan vara fel.
Mr Keys Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Kolla vågformen på spåret....ser den tillplattad ut på det ställe där det distar så är det troligtvis dist på insplningen. Beroende av vad du kör för utrustning kan anledningen variera. Annars kan det som sagt vara för hög volym på vocalspåret. Eller en felinställd kompressor/limiter. Alt. Om du använder en vocalbus där flera spår summeras ihop kan det vara där skon klämmer....! Då får du dra ner volymen på alla spår som skickas till den bussen, så att det inte klipper där. Det kan finnas flera anledningar...men det brukar vara någon av dessa.
afatecs Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 höj reduceringen på compressorn med -2 db, sen attackerar du bas sektionen och skär allt under 1khz 😉 kunde inte låta bli 😉 sorry,,,
Jetblack Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Kolla de övrigas tips först, för jag misstänker att de kommer att lösa ditt problem. Om inte det hjälper, kolla att inte output-volymen från din dator (eller någon annan del i "kedjan") är för högt eller för lågt ställd, då kan det dista, även om inspelningsnivån är korrekt. (Dist hörs oftast tydligast på just sång även om det kan dista även på andra ljud.)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.