Jump to content
Annons

Hur bygger ni upp en låt?


I_SoLaTE

Recommended Posts

När jag sitter och pular med Cubase eller Reason eller vad det nu kan vara tenderar jag att följa samma mönster när jag komponerar. Det börjar oftast med att jag rattar fram ett sjysst syntljud, klickar ut en smaskig melodi på pianorollen (har inget bra klaviatur) och går sedan vidare till att lägga en ackordsslinga som jag tycker passar, företrädelsevis på nån rhodesplugg. Därefter går jag på basen. Hittar mig ett basljud, tenderar att bli antingen en fet syntbas eller en samplad fretless. Sedan går jag över till trummorna. Laddar in lite fräcka kaggar, hihats och virvlar och rockar loss i drummapen. Det är oftast här det går åt helvete (om det går åt helvete). Det blir oftast overkill med massor av pulsförskjutning och alldeles för snabba 16-delar. När jag känner mig färdig lämnar jag oftast hela skiten för gott, då jag har ledsnat på att höra den där jobbiga jävla syntslingan och den enformiga rhodesprogressionen.

Jag är den sortens "kompositör" som har trehundramiljoner 30 sekunders klipp som är sådär. Hur tar man sig ur detta destruktiva beteende? Hur ser erat kreativa förlopp ut? Skulle vara kul att läsa, och kanske få lite tips.

Här är en länk till hur det kan låta när jag tycker att jag inte orkar mer (även om jag kommit ovanligt långt med den här). Inget är färdigt (framförallt inte refrängen, hehe) och mixen är förfärlig, men det kan vara kul med synpunkter.

http://www.musicupnorth.com/1/view_file.asp?i=2503

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Försök att börja på ett annat sätt! Börja med att försöka få till en bra trumbeat och bygg på med bas, ackord och sist melodi. Utmana Dig själv till att skriva och välja ljud på ett helt annat sätt. Genom att jobba på det viset, bryter Du Dig loss från gamla invanda mönster. Både jag och andra har skrivit en del om detta under "Låtskriveri".

vad gäller alla Dina "30-sekundare", testa dem på någon annan som skriver musik. Chansen är stor att han/hon går loss på några av Dina snuttar och kommer på en fortsättning. Det är inte ovanligt att Du tänder på denna fortsättning och sen kommer på än mer. Rätt vad det är så har Ni en låt ihop! Släng ut lite "Allanrop" under "Samarbeten". Jag tror det finns många som skulle tycka det vore kul att få vara med och förädla goda låtidéer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bestäm dig för längden på låten och försök planera vilka delar som skall innehålla vad. Detta kan du göra direkt i Cubase. Försök komma på ett namn på varje del. Kolla på MIDI filer från andras färdiga låtar och härma namn valen. Detta är ingen kreativ process utan ett tråkigt arbete som dock behövs göras för att du skall undvika fastna i processen. Du kan till exempel kontakta någon som gör liknande musik och som du tycker gör bra musik och be och få granska hans projekt. Sen när du har låten i smådelar blir det mycket lättare att arbeta på den. Du vet vad som behövs göras och hur mycket som är kvar att göra. Du kan sen finslipa på varje del tills den känns klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har blivit jäkligt restriktiv med vad jag gör i sequencerprogrammen.

Precis som du har jag nämligen också varit en 4-takterskille; 😕

mycket skräp och väldigt lite gjort.

Idag försöker jag att alltid ha en idé om vad jag vill göra när jag sätter mig med Reason eller Cubase. Det kan vara en sampling som jag tänker mig ska användas på ett visst sätt, eller en låt jag skrivit på pianot - men jag har alltid ett mål, en låt jag vill göra i huvudet när jag börjar.

Det brukar såklart förändras under resans gång, men det är ju bara trevligt.

Inte sällan går jag ut med en idé om att kopiera en annan låt.

Det är inspirerande, och slutresultatet låter ändå alltid helt annorlunda mot förlagan. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips. Och visst, jag lyssnar på och "snor" ofta idéer från artister jag tycker om men på nåt vis havererar alltid min låtidéer typ halvvägs och urartar ofta till smått schizofrena stycken kaos, inte alls liknande det jag hade tänkt mig från början... 😉😕

Dessutom har jag en tendens att förkovra mig alldeles för ingående i alla möjliga pluggsyntar och trumsamplingar. Jag försöker att vänta med själva finliret tills jag är nöjd med låten, men på nåt sätt tycks jag inte kunna slita mig från alla roliga knappar och skruvar... :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Försök att kombinera ihop en del av dina trettiosekunders snuttar. En som intro, en blir vers, en annan brygga, nästa refräng. Med lite modulering och taktbyte så lockar du fram nya idéer också. Kan bli bra kan bli skräf, men det känns som om den kreativiteten som ligger i dom kommer till nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat det med, men det blir bara skräp allt som oftast. Får det liksom inte att flyta på bra. Men det är klart, med alla jävla snuttar som jag har liggandes borde det vara en smal sak att hitta nåt som passar någorlunda ihop. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag jobbar precis tvärtom...Jag brukar faktiskt börja med trummorna...när jag har melodi och text någorlunda klart för mig, vill säga...Groove Agent är ett utmärkt verktyg för att söka efter grundpulsen i låten.

Sen brukar jag greppa en gitarr eller använda pianot för att sjunga/spela in en slask för att få strukturen någorlunda klart för mig.

Därefter lägger jag midiackord på hela låten och kopierar dem några gånger för att använda till Broomstick Bass, Virtual Guitarist +VGEE och Hypersonic.

Jag testar lite olika varianter på bas, kompgura och pads.

Först därefter kan jag lägga på sång.

Pillar sedan lite med sologgura, syntslinga på Hypersonicen och fixar eventuellt ytterligare guror med VG eller VGEE...

Det är väl först i det läget som jag börjar "känna" låtens karaktär...

Försöker också referenslyssna på musik med samma atmosfär med jämna (eller ojämna...) mellanrum för att få idéer och inspiration....

Sen återstår finlir och mixning...

Ja, ungefär i den tågordningen jobbar jag...tror jag... 😛

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett gitarr-riff ,helst refrängen, sen klickar jag fram en gammal låt med passande beat och tar bort allt utom trummorna...så sitter jag där och nynnar refrängen.......antingen hittar jag en brygga till verserna, men om inte kan jag nu ta pause och arbeta vidare på den senare...jag sitter helt enkelt och mal refrängen tills jag hittar en utväg...(stackars grannar 😛 )

fast då har jag ju bestämt mig för mer riffbetonade rocklåtar...tidigare skrev jag allt på akustisk gura...

Väldigt svårt enligt min mening att komma på en bra refräng om man börjar med a. versen, sen B. brygga och sen skall komma på refrängen...refrängen skall ju vara starkast...

Det hörs ibland på demo's här på nätet att de börjar med versen (stark och bra) men sen kommer mest messmör ... men jag har inte vågat säga något

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett gitarr-riff ,helst refrängen, sen klickar jag fram en gammal låt med passande beat och tar bort allt utom trummorna...så sitter jag där och nynnar refrängen.......antingen hittar jag en brygga till verserna, men om inte kan jag nu ta pause och arbeta vidare på den senare...jag sitter helt enkelt och mal refrängen tills jag hittar en utväg...(stackars grannar 😱 )

fast då har jag ju bestämt mig för mer riffbetonade rocklåtar...tidigare skrev jag allt på akustisk gura...

Väldigt svårt enligt min mening att komma på en bra refräng om man börjar med a. versen, sen B. brygga och sen skall komma på refrängen...refrängen skall ju vara starkast...

Det hörs ibland på demo's här på nätet att de börjar med versen (stark och bra) men sen kommer mest messmör ... men jag har inte vågat säga något

Messmör är ju gott! 😛😉 Jag förstår vad du menar. Bra synpunkt. Den musik som jag gör har dock oftast ingen solklar indelning mellan ref. brygga och vers etc. . Tycker om att släppa lite på den vedertagna uppfattningen att en låt måste ha en specifik form... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar alltid med en akustisk gitarr och ett kollegieblock. Här plinkar jag fram en schysst ackordsföljd och hittar på en visa så fin (kraxar fram en melodi).

Sedan funderar jag ut min text, eller sjunger bara en massa nonsensord. Detta bandar jag nu över till mitt freestyle-fickminne-med-externt-kopplad-mikrofon.

Här har jag innan även bestämt vilken form min skapelse skall ha.

Nu har jag min skiss kvar på band och ingenting få få mig att glömma ursprungsidén. Nu börjar jobbet vid datorn.

Först skapar jag trummorna och basen, så att jag har något att spela tillsammans med. Sedan kommer gitarrerna ev piano (kanske även ukulele...).

Härefter kommer melodin och allehanda andra oljud. Sist men inte minst kommer sången (därefter eventuella körer).

Jopp, så jobbar jag...

Jag kan även rekommendera "Arrboken", skriven av KG Johanson eller någon annan känd gitarrist (har inte boken framför mig). Den behandlar det mesta inom arrangering, kompstilar, form etc. Kungbok som jag läser innan jag går till sängs. Medföljer även en cd-skiva med midifiler som exempel.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillvägagångssättet måste säker variera beroende på genre....den något obestämda genre jag håller till i brukar jag ändå ha nå't att börja med en idé gjord på piano eller gitarr med en antydan till sångmelodi...det är viktigt för mig att låten bygger på nå't fundament som ligger där även om man mackar på med loopar och annat.....(Nu fick jag inte din länk att funka så man famlar lite i blindo när det gäller din genre) 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör 8 takter trummor, bas, lead och några intressanta samples. Sedan arrar jag utav bara helvete och lägger till saker på vägen 🙁 Snabbt måste det gå dock!

men Lilla Lilla "dbd" den arbetsmetoden som du beskrev... det är nog inte många som klarar av att hänga på den takten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar flexa hur jag jobbar..det kan vara ett Pad-ljud, ett lead-ljud..en basgång med lite krydda på..eller enbart trummor..oftast börjar jag med trummor tills det börjar rycka i benen..sen funderar man på vilket håll trummorna drar åt och bygger vidare.

Just nu har jag en smaskig liten disco-housegrej på 8-takter som är upp-arrad i 5 versioner med lite olika ljudbilder... intressant att gå tillbaka och se vad första lyssningsintrycket säger och åt vilket håll det känns att fortsättningen ska bli och sedan bygga vidare på den känslan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar oftast ha en idé ungefär hur jag vill lägga upp låten redan från början men det händer att jag börjar leka mig fram tills jag hittar nåt passande, då oftast med nån bas 🙂

Ett problem jag dock har är att jag ofta brukar komma på bra sångmelodier i huvet när jag är ute och vandrar, hur fortsätter man från där?

Jag är inte ett sånt geni att jag direkt hör vilka tonarter sången går i och sen slänger ner rätt ackord 🙂

Hur brukar ni lösa detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar också få melodislingor/textsnuttar i huvudet när jag är ute och promenerar. Problemet för min del är nog att komma ihåg det när jag kommer hem. Ett fickminne vore kanske bra. 🙂

Om jag kommer ihåg nått när jag kommer hem, så sätter jag mig med gitarren eller vid pianot (om det inte är belamrat) och provar. Numera vet jag på ett ungefär var min röst landar beroende på melodin, vilket brukar innebära C, D eller G för det mesta.

Nu är mina kunskaper ganska begränsade, så det blir mest vanliga ackord i dur och moll samt 7or i dur, moll och maj på gitarren, och på pianot kan jag få till dim och + ackord. Fast jag tycker det räcker ganska långt.

Mitt problem kommer när det skall knåpas in på datorn. Har ibland lite problem med att höra hur jag spelar rent rytmiskt. Dessutom vet jag inte riktigt hur jag omvandlar gitarrens ner, ner, upp, ner (eller vad man nu spelar) till Midi, om det nu öht går.

I brist på Midi-klaviatur så knåpas allt in i NWC och exporteras till Midi som jag sedan kan lägga VSTi:er på i Cubasis, där jag också trylar med velocitystaplar och annat kul.

Ungefär så brukar mina låtar komma till, fast det har hänt att jag satt mig och knåpat direkt i NWC.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Min arbetsmodell ser för närvarande ut så här:

Skrivfas - Utanför datorn

1. skriv text (om det ska vara det)

2. Bestäm struktur

3. Skriv sångmelodi (om det ska vara det)

4. Lägg ackord

5. "skriva" basslines, guitarlines, ev keys

Testfas

Testar i Print Music, Guitar Pro om mina ideér håller.

Inspelningsfas

Spela in i Cubase

Det tar ju lång tid att arbeta på detta sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt att komma ur ditt sätt att följa en mall när du gör en låt är att:

Ta en låt som du tycker om, sampla några takter från ett representativt parti och släng sedan in det i din sequencer.

Nu är det bara att sätta igång och göra musik som passar till loopen, efter ett tag mute:ar du loopen och så är du igång!

Lite som att använda stödhjul, men det funkar bra för mig.

-Och nej, det blir aldrig ens lite likt orginalet när jag är klar.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt att komma ur ditt sätt att följa en mall när du gör en låt är att:

Ta en låt som du tycker om, sampla några takter från ett representativt parti

Finns inte risk för att man inkräktar på upphovsmannarätten då? Om det skulle bli en hit så gäller det att se till att man har kollat med låtskrivarens förlag först. Annars kan det hända att du aldrig har råd att göra musik mer... Det vore ju trist 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Min vanligaste arbetsmetod: Gör låten i huvudet först. Instrument i denna fas är bara av ondo. De leder Dig bara vilse. Hela låten, arrangemanget och produktionen skall Du kunna höra för Din "inre hörsel" först. Det är först nu Du sätter Dig och spelar in Din demo/låt. Du gör Ditt yttersta för att inte avvika från den inslagna vägen. Om det dyker upp något som lockar Dig i denna fas, gör en version till med detta nya i sig. Se dock till att det samtidigt finns en "ursprunglig" version också. I 9 fall av tio "vinner" den ursprunliga versionen. Försök att komma så nära som möjligt det resultat Du hör i huvudet. Bränn 5 CD:s på låten och dela ut till bandmedlemmarna, ge dem även texten. Berätta allt Du kan om låten, vad Du är ute efter, vad texten handlar om, varför sticket är arrat som det är, allt, allt, allt!!!!!

Nästa rep har de andra i bandet lyssnat igenom låten och ändrat på allt! Börja då om från grunden och bygg upp låten igen.

Så har vi gjort med sex av mina låtar hittills. Vi började för två år sedan och är nu lite drygt halvvägs genom inspelningarna!

Puh!

Link to comment
Dela på andra sajter

...skriv en text...som många redan har föreslagit.

-sedan sätter du dej och gnolar lite till dessa versrader....

-om man spelar gitarr...eller piano...eller cittra...?! 🙂 kan mansedan gnola fram lite till små ackord....

-om du börjar i den änden så blir allt annorlunda...slå inte på *atorn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar man inte med det man själv tycker är viktigast?

Om det viktigaste är att få ett schysst beat som man kan dansa till på en klubb el dyl, då börjar man väl med beatet?

Och om det viktigaste är att få fram ett budskap till publiken, då börjar man väl med det?

Eller...?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan var väl inte så mycket om hur man börjar. Så klart man börjar med det man själv tycker är viktigast. Men sen när man har gjort det där beatet eller fina budskapet, så måste det ju till något mer för att det skall bli användbart. Det kanske är där man fastnar, och då kanske en del av förslagen på arbetssätt kan komma till nytta. Det kan inte skada att prova iaf.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Känslan, melodin & ord först, sen resten.

Genomgående är hjälpen från min lilla vän:

kitty%20scratch.gif

Efter inspelning av melodi och kanske ett beat brukar jag spela in massa improviserade spår med instrument som känns rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inte risk för att man inkräktar på upphovsmannarätten då? Om det skulle bli en hit så gäller det att se till att man har kollat med låtskrivarens förlag först. Annars kan det hända att du aldrig har råd att göra musik mer... Det vore ju trist 😛

Fast om man deletar bort själv samplingen när man väl kommit igång, har det ju inte med originallåten att göra. Jag tycker att det verkar vara ett roligt arbetssätt.. Ska prova det nån gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar man inte med det man själv tycker är viktigast?

Om det viktigaste är att få ett schysst beat som man kan dansa till på en klubb el dyl, då börjar man väl med beatet?

Och om det viktigaste är att få fram ett budskap till publiken, då börjar man väl med det?

Eller...?

// David

helt riktigt!

-man får helt enkelt jobba från sin egen utgångspunkt, men som tidigare nämnts...ska man "skriva en låt" så gör man det nog bäst i ett gnolande stadium helt avskilt från instrument i allmänhet och datorer i synnerhet...

mvh/Hwagang

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Om jag skriver på gitarr så blir det ofta att man letar upp en ackrdsföljd som låter bra och sedan nynnar, hummar, grymtar jag fram en melodi som får fler och fler ord. Sen blir ofta någon gammal oanvänd låt refrängunderlag.

Använder jag keyboard "pillar" jag runt lite tills det låter bra, går ofta ganska fort eller inte alls. Skriver jag direkt på noter blir det mer teoretiskt. Ibland lyckas jag blanda alla metoderna.

Någon gång har man ett "beat" i skallen som jag skriver in i sequensern och börjar bygga från. En anna gång är det en basgång. Det fiins mer än ett sätt att flå en katt, so de gamle sa. Det roliga är att det kommer från min skalle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte riktigt på vare sig bandspelarminne för att "komma ihåg" eller att börja vid datorn.

Björn och Benny brukade dra iväg till någon ö i Stockholms skärgård för att skriva. I någon enkel liten stuga satt de med ett piano och en stålsträngad, papper och penna. Tv gjorde ett reportage och jag minns det som igår. Det gjorde verkligen intryck. Trots att de var världsstjärnor sen många år hade de ingen form av inspelningsutrustning eller elinstrument med sig ut. De sa att sådant bara "lurade" och "förledde" dem i skapandeprocessen. Eftersom de tillbringade långa tider här och skrev många låtar åt gången, frågade repotern om de inte var rädda för att glömma bort bra låtidéer. De svarade att det var de inte alls. "Glömmer man bort en låt eller låtidé så var det ingen bra idé från början" var deras stillsamma svar.

När trummaskiner och midi började slå igenom på allvar var det många artister som skaffade sig sådan utrustning att sitta och komponera på. Många av dessa artister kan själva verifiera att deras sämsta skivor gjordes på detta sätt. Vi har väl alla läst om hur artister berättat om hur de "förledddes" av tekniken. Jag menar ungefär att ett gott sound kan ibland, för en stund, dölja det faktum att låten är svag.

Sen kan man anföra att det handlar om vilken musik man håller på med. Dock uppfattar jag det som att de flesta moderna musikstilar ändå jobbar med något slags melodi, harmonik i högsätet, ofta kombinerad med en kraftigt uttalad beat. Då är det nog bra att jobba med så enkla ljud som möjligt inledningsvis så att man inte blir lurad på själva grundidén. Att, för sin egen skull, kanske dela upp jobbet lite i en komponeringsfas, arrangering-, inspelning- och editeringsfas och en mixningsfas. Dock med ett sinne öppet för nya idéer som kan förädla den ursprungliga idéen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...