Jump to content
Annons

Hur gamla var ni när ni fastnade för er favoritmusik?


debatt

Recommended Posts

Hej!

Även om det finns undantag så är nog de flesta människor inte extremt smala när det gäller musiksmak och lyssnar därför på ett varierande utbud av musikstilar. Ändå är det väl normalt så att man har en viss typ av musik komponerad under en viss period som sin favoritmusik.

Hur gamla var ni när er absoluta favoritmusik komponerades?

Jag var 4-7 år och lyssnade flera timmar per dag.

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är lite olika. Klassisk musik/filmmusik har jag lyssnat på så länge jag kan minnas. Fick en lp med Ennio Morricones bästa när jag var typ sju, eller nåt i den stilen. Elektronisk musik/pop fastnade jag för när jag var 12 (Pet Shop Boys släppte ju "Very" 1993, så det är lätt att komma ihåg). Hårdrock fastnade jag för när jag var 13 (möjligen 14) och fick köpa ett gäng Metallica-vinyler av en kompis för en spottstyver.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var mycket liten har mina föräldrar berättat att jag var betagen i opera, Så är dock inte fallet idag, även om en del operor tillhör mina favoriter, men väl Fri improvisationsmusik som modern jazz har nog hängt med hela livet även om jag periodvis också lyssnat på populärmusik...Men har alltid älskat solopartier,jam och rena improvisationer..

Gitarr har jag alltid gillat och jag är mycket inne på olika musikstilar i tidigt 70-tal.. Tycker att det lät häftigt då...

Bland komponerad musikstycken tycker jag att Vivaldi´s ´Quattro Stagione`(De fyra årstiderna) är fantastisk och innehåller all teori man behöver ordnad på ett konstärligt uttrycksfullt vis.

:rolleyes:

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gamla var ni när er absoluta favoritmusik komponerades?

Frågan förutsätter att ens favoritmusik skrevs efter det man föddes. När det gäller klassiskt och det mesta inom jazzen så var jag inte född när mina favoriter skrevs.

Annars fångar man ju upp favoriter inom lite olika genres så länge man fortfarande är öppen för musik man inte hört tidigare, gammalt eller nytt ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...