Jump to content
Annons

Bygga en kör av enskilda inspelningar


FenderFTW

Recommended Posts

som topic undrar jag om det på något sätt går att trixa ihop en kör med 7 kanske inspelade olika röster, jobbar med ett projekt med några vänner som sjunger och jag skapar musiken och mixar.

någon som har ett vettigt svar annars på hur jag kan göra, senast jag försökte lät det så stelt och osammanhängande fast sångarna var time'ade....

E

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har aldrig testat det du beskriver, men jag tror att det blir svårt att göra utan att det hörs att det är lite "fejk". Risken finns även att det kommer att låta som sju personer som sjunger jättehögt, och det är inte vad du är ute efter. Dock kan det ju bli ett intressant sound ändå, med lite trixande.

Vet inte om det var samma sak som du tänker på, men på Carolas "Jul jul strålande jul" har de använt någon plugg (antar jag) för att skapa körer på konstgjort sätt. Det är ärligt talat bland det sämsta jag hört i en professionell musikproduktion! Se det som ett varnande exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Funkar finemang för mig.

Kan vara en bra idé att vara tydlig hur man vill ha körerna. Vill man ha det lite tajtare så skickar man med en stämma som alla får sjunga efter.

Svårare än så kan det inte vara eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Två alternativ: Antingen samla ihop en bunte vänner som körar. Det är stenkul! Eller så dubbar du - ett tips i så fall är att vara jäkligt nogrann med konstonanternas tajming. Och sjunga vokalernas artikulering högre än du egentligen vill. Ibland brukar jag backa från mikrofonen och flytta mig runt i rummet men vete tusan om det gör något bättre. Hur du än gör så kan spåren som du får enligt mig med fördel panoreras i ordningsföljd från vänster till höger, kanske inte helt 100% i någon av högtalarna men så långt det känns bra utan att någon röst ploppar utanför gruppen. Ett gemensamt reverb med omsorgsfulla inställningar kan också få gruppen att smälta tillsammans mer.

Vet inte vad du förväntar dig för resultat men prova och se om det räcker? Skadar inte och tar ju inte särskilt länge att prova ett test!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...