Soxic Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 (redigerat) Edit. Redigerat 15 december 2014 av Soxic
JohnRick Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 (redigerat) Vad som är normalt och om man hinner? En bra trummis hinner givetvis, men det är inte så relevant som att det ska låta bra. Vad som är normalt är förstås direkt avhängigt vilken genre du verkar inom, och inte ens då vill jag prata normalitet. Misstänker (det ser iaf ut så) att du smällt upp ett vanligt beatkomp med backbeat på 2-4? Om det är funk/fusion du spelar blir svaret något helt annorlunda då allt handlar om permuteringar och sväng med inte helt oävna metrikmoduleringar som jag själv försöker praktisera frekvent. Eller det är kanske vanlig rakpunk du kör? Metal? Westcoastjazz? Hardpostbop? Mbase? Progressiv kraut? Du vill ha ett beat till på åttondel nr 4 eller? Prova. Låter det bra så funkar det. Glöm inte bort dynamiken bara. Redigerat 27 december 2010 av JohnRick
FELUXZ Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Du kan bara ersätta ett hi-hatslag med ett cymbalslag. simple as that.
LaBrea Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Lägg ett hihatslag efter cymbalen du! Det hinner en bra trummis som sagt. Men dra ner velocityn rätt bra. Eftersom han måste skynda sig så pass från cymbalen som mest troligt sitter en bit upp så kommer det nog bli ett rätt löst slag. Det är ju ett mellanslag också så det är ju inte förrän nästa hihat som ska accentueras (om man tänker hur det "bör vara" om du inte vill ha det annorlunda självklart ;D
Soxic Postat 27 december 2010 Trådstartare Postat 27 december 2010 (redigerat) Edit. Redigerat 15 december 2014 av Soxic
Overkill Postat 27 december 2010 Postat 27 december 2010 Det är inte att jag nödvändigtvis vill simulera en supersnabb trummis och få in hihaten igen så snabbt som möjligt. Jag vill bara ha ett vanligt trumkomp utan att det ska låta konstigt eller att någon ska undra hur i helvete trummisen lyckades med det där om ni förstår vad jag menar. Den här trummisen t ex... ...hur gör han satt i relation till det jag försökte beskriva med min bild. Kommer han in igen på 2:a takten efter cymbalen eller 4:e? Om man tänker följande beat 1 1.1 1.2 1.3 2 Så jäkla svårt att förklara. Kolla 0:52 och sen takten efter. Först kommer hihaten in på virvelslaget, takten efter kommer den på första åttondelen efter cymbalen. Det hinner man absolut ("normalt" sett) men det blir ju ett lite annorlunda komp och en lite annorlunda känsla. Men hinner gör man.
Soxic Postat 27 december 2010 Trådstartare Postat 27 december 2010 Det verkar som att han dröjer längre när cymbalerna är i en "rak" takt, men att det går snabbare tillbaka till hihaten när cymbalen ligger på en synkop.
sixties Postat 28 december 2010 Postat 28 december 2010 jag brukar ta bort ett hihat slag efter cymbalen, tycker det låter bättre då om den får klinga ut lite innan hihaten kommer in. prova och lyssna vad du tycker låter bäst.
sixties Postat 28 december 2010 Postat 28 december 2010 kontakta killen på youtube videon och fråga om han vill lägga trummor på dina låtar!
Soxic Postat 28 december 2010 Trådstartare Postat 28 december 2010 kontakta killen på youtube videon och fråga om han vill lägga trummor på dina låtar! Jag tänkte göra det. Han verkar grym och har den spelstil jag är ute efter också. Ska ha en riktig trummis till nästa projekt, utan tvekan.
Soxic Postat 28 december 2010 Trådstartare Postat 28 december 2010 Han tackade precis ja! Awesome! Då kanske du kan lägga basen Sixties??
hwasser Postat 28 december 2010 Postat 28 december 2010 Använd randomize velocity och randomize tempo (eller nåt sånt heter det) och sätt -3 till +3 så blir det inte lika dataliknande sound. Sen så används mer fantasifulla fills, när jag började spela digitaltrummor med mp3n i modulen så blev jag förvånad över hur mycket fills det är hela tiden låten igenom, inte bara mellan vers och refräng utan i olika delar i versen/refrängen/sticket också.
Soxic Postat 28 december 2010 Trådstartare Postat 28 december 2010 Jag har inte problem med programeringen i sig eller att få det att låta realistiskt, utan är mer nyfiken på en trummis verkliga begränsningar. Det är därför jag frågar. Men nu har jag hittat en riktig trummis med ett riktigt trumset så det är inte så viktigt i nuläget 🙂
Assar Postat 28 december 2010 Postat 28 december 2010 En trummis kan också lira så här, hihat med omväxlande höger och vänster hand. Genom att slå cymbalen med höger hand och hihatslaget efter med vänster så behöver det inte bli nån paus. Då kan det gå i riktigt högt tempo utan att hihaten haltar. Men det blir förstås ingen hihat på virvelslaget. Fast själv brukar jag skippa första hihatslaget efter cymbalen. Det låter bäst så. Tycker jag. Precis som sixties. (har inte cubase i den här datorn så jag snor från Reasons sequenser)
Soxic Postat 29 december 2010 Trådstartare Postat 29 december 2010 Tack Assar. Jag är som sagt inte så mycket ute efter vad en trummis kan åstadkomma om han verkligen vill, utan mer vad som är "normalt" om det finns något som kan anses vara det. Alltså om man spelar vanligt utan några krussiduller. Vad är det i princip som gäller då. Youtubeklippet som jag la upp är precis vad jag menar. Verkar som att han i de raka partierna där cymbalen ligger på 1:an skippar ett hi-hat slag efter, men där cymbalerna spelas som synkoper så försvinner inget hi-hat anslag ser det ut som.
Demonproducenten Postat 29 december 2010 Postat 29 december 2010 mer vad som är "normalt" om det finns något som kan anses vara det. Alltså om man spelar vanligt utan några krussiduller. nåt som kanske var vanligare förr å som är lite bortglömt av nån anledning idag i pop å rock är ju att trummisen utan större problem kan trampa på hihaten också å egentligen sätta varenda åttondel oberoende av vad han gör med händerna även i 170 bpm
sixties Postat 29 december 2010 Postat 29 december 2010 Han tackade precis ja! Awesome! Då kanske du kan lägga basen Sixties?? ja, så skicka nått jag kan öva till. det är bäst att lägga gitarrer och bas efter trummorna så det blir tajt. men för att lära mig låten så duger det med ezdrummer eller vad du har. tror det blir riktigt bra med den trummisen, han kunde ju green day grejerna bra (tror jag, lyssnar ju inte på dom).
Burnie Postat 29 december 2010 Postat 29 december 2010 Här får du kanske svar på en del av dina frågor..... 1
Vallhagen Postat 29 december 2010 Postat 29 december 2010 Tack Assar. Jag är som sagt inte så mycket ute efter vad en trummis kan åstadkomma om han verkligen vill, utan mer vad som är "normalt" om det finns något som kan anses vara det. Alltså om man spelar vanligt utan några krussiduller. Vad är det i princip som gäller då. Youtubeklippet som jag la upp är precis vad jag menar. Verkar som att han i de raka partierna där cymbalen ligger på 1:an skippar ett hi-hat slag efter, men där cymbalerna spelas som synkoper så försvinner inget hi-hat anslag ser det ut som. Tips: Tanka hem ett gäng midispår som är inspelade av en riktig trummis, och analysera hur de "ser ut", med både spökslag och annat. Fokusera mycket på velocity, en del slag hamnar på väldigt låg nivå. På det sättet så får du ju direkt svar på frågan "vad som är normalt" oxå. 🙂 Groove monkey, http://www.groovemonkee.com/ har ett gäng gratismidi att ta hem. tjing
Soxic Postat 2 januari 2011 Trådstartare Postat 2 januari 2011 En bekant till mig gjorde en trumcover på en av mina låtar häromdagen och la upp på youtube. Kul! http://www.youtube.com/watch?v=jOust_5twIE
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.