TripMan Postat 23 december 2010 Postat 23 december 2010 Mjuka upp och vÀrma mixen med vad och hur Saturator ? Hört att mÄnga kör pÄ en Saturator för att mjuka upp det stela digitala ljudet stÀmmer det ? Om sÄ Àr fallet vart i mastrings kedjan ska man lÀgga Saturator ? Eller föredrar ni att köra den pÄ enskilt track spÄr... Sedan tycker jag PSP VintageWarmer fungerar för att mjuka upp och vÀrma ljudet men tycker inte om den kompressorn fÄr inget riktigt tryck med den synd för den kan verkligen fÄ till vÀrme i din mix. Har ni nÄgra riktigt bra knep för att fÄ till lite mer vÀrme i mixen dela med er.
drloop (oregistrerad) Postat 23 december 2010 Postat 23 december 2010 (redigerat) Jag har faktiskt slutat att anvÀnda den typen av pluggar vid mastring. Tycker dom flesta pajar mer Àn dom tillför om man inte Àr ute efter att anvÀnda den typen av pluggar som effekt pÄ sin lÄt. Men om jag anvÀnder en typ tapeplugg eller liknande skulle jag lÀgga den först i mastringskedjan sÄ den fÄr jobba med ett mer dynamiskt material. En tapeplugg kan göra underverk pÄ enskilda spÄr sÄsom sÄng och trummor. Det fÄr man bestÀmma gÄng till gÄng. Men hÄrda mixar kunde man fÄ till Àven pÄ den tiden man körde med band, outboards och analoga mixers. LÄter det hÄrt sÄ Àr det hÄrt mixat oavsett teknik, om man sÀger sÄ. Den digitala tekniken lÄter som du stÀller in den, sÄ Àven analoga prylar. Redigerat 23 december 2010 av drloop
Demonproducenten Postat 23 december 2010 Postat 23 december 2010 Har ni nÄgra riktigt bra knep för att fÄ till lite mer vÀrme i mixen dela med er. mixa bÀttre det finns inget "stelt digitalt ljud" som "behöver vÀrmas upp" det Àr halvtaskiga resultat i mixningen som desperat ska försöka rÀddas av the magic plug in
Sonefors Postat 23 december 2010 Postat 23 december 2010 Jag sjÀlv kör nÀstan alltid med PSP Vintage Warmer. Synd bara att den Àr lite buggig. Men den enda knappen jag rör Àr i stort sett "knee". LÄter kompressorn ta max 2 dB. BÄde i mix och masteringslÀge. Trycket bör redan sitta i mixen och jag anvÀnder mig i dom flesta fallen av Logics egna kompressor och eq för att fixa det. //F
Ulf_A Postat 23 december 2010 Postat 23 december 2010 Har kollat pÄ Charles Dye - "Mix it like a record", han anvÀnder och förordar McDSP Analog Channel mono, en pÄ höger och en pÄ vÀnster kanal nÀr man mixar. Blir enligt honom ett bÀttre resultat Àn en stereo eftersom kanalerna alltid Àr lite olika. Ett av hans smÄ knep för bÀsta mixresultat. SjÀlv brukar jag anvÀnda VintageWarmer, pÄ enskilda spÄr eller pÄ mixen, beroende pÄ hur det lÄter. Som alltid Àr det öronen som skall avgöra!
Nikk Dust Postat 24 december 2010 Postat 24 december 2010 Och var Àr lÀmpligast att lÀgga en tape saturation-plugg pÄ enskild kanal dÄ? Först eller sist i kedjan? Hur gjorde dom nÀr dom spelade in pÄ tape förr? Kompressor och eq mÄste vÀl ÀndÄ varit innan tape, eller? MVH/Niklas
Jetblack Postat 25 december 2010 Postat 25 december 2010 Jag brukar anvÀnda en saturator-plugg nÀr jag mastrar, helt enkelt för att jag gillar soundet som den tillför. LÀgger den tvÄa efter basavskÀrnings-eq:n i effektkedjan.
Demonproducenten Postat 28 december 2010 Postat 28 december 2010 Hur gjorde dom nÀr dom spelade in pÄ tape förr? Kompressor och eq mÄste vÀl ÀndÄ varitinnan tape, eller? det gick bÄde och
Mr Keys Postat 28 december 2010 Postat 28 december 2010 Borde vara bÄde och..... Kompressor/eq pÄ inspelning till 24trackbandaren.....och kompressor / eq under mix nÀr man lirar frÄn multitrackbandaren till 2track!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.