Jump to content
Annons

Vilka delar behövs?


Jo0oHaN

Recommended Posts

Tjena! Är ny här..och har även precis börjat intressera mig av att spela in lite egenskrivna låtar. Så då kan ju en liten studio va bra. Tänkte kolla här så jag har fattat rätt angående delarna som behövs till en enkel studio.

Dator: Har en Hyfsad 1400mhz med 512ram

Mjukvara: Det har jag fixat, Cubase SX

Ljudkort: Tänkte köpa det populära 2496 eller vad det nu heter 1700kr

Mixer: Tänker köpa en typ 4 kanalig för runt 1000kr

Studio Monitor Högtalare: Har sett att dom kostar runt 4000kr

Studio Mic: Tänker köpa en billig till att börja med för runt 1000kr

Detta är väll vad som behövs? Eller har jag glömt något?

Instrument har jag redan..iof bara en jävla massa gitarrer. Får väll

bli att man köper en synth också sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det ser ut att vara en bra start. Du säger själv att det handlar om att bygga "en enkel studio" och det är ingen ide att köpa på sig en massa dyra saker som man kanske i slutändan inte kan/har möjlighet att utnyttja.

Tänkte på en sak.

Hur planerar du att koppla din mikrofon till ljudkortet?

Du kan antagligen använda dina ingångar på mixern, men det kan vara ganska bökigt om du samtidigt vill använda den för att kontrollera dina monitorer.

Då är det betydligt enklare att skaffa dig en separat mikorfonförstärkare och sådana hittar du från 1000-lappen och uppåt. Gärna då en med kompressor, eftersom den digitala miljön är väldigt oförlåtande när ingångssignalen "peakar".

Kanske har du möjlighet att koppla dina monitorer på något annat sätt, om de inte är aktiva så kanske du har en vanlig stereoförstärkare som du använder?

En kompressor bör du nog iallafall ha för att hålla i signalerna litet.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

okej låter bra..ska se om jag förstått rätt nu igen...

Jag kopplar gitarren i mixern som sen kopplas i IN på ljudkortet. Och sen från UT på ljudkortet kopplar jag till mixer. Sen kopplar jag mixern till min vanliga stereo som jag sen kopplar Monitorerna i??

Är det viktigt med just studio högtalare? går det inte bra med mina vanliga stereo högtalare??

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du använder en vanlig stereoförstärkare att lyssna igenom så behöver du inte koppla via mixern, utan då kan du använda mixern helt till inspelning.

Du måste inte ha speciella monitorer för att lyssna, det går att göra det i "vanliga stereohögtalare" oxå. Tyvärr så färgar ofta sådana högtalare ganska mycket och det är svårt att höra hur det egentligen låter. Det är helt och hållt upp till dig hur viktigt det är för dig, men rent inspelningsmässigt så är bra medhörning a och o.

Det handlar inte bara om att höra när det låter bra, utan även om att höra när det låter dåligt.

Vi har dock alla börjat någonstans, och du skall inte låta avsaknaden av ett par närfältsmonitorer hindra dig från att spela in musik. Gör det bästa av det du har och när du med tiden ställer högre krav på utrustningen så gör du vad ekonomin tillåter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör ha något som låter vettigt. Om du inte har studiohögtalare, så föreslår jag att du köper att par bra lurar. (När du pysslat mer så kommer du förstå varför.)

Finns en mycket bra tråd om lurar här.

En stereo och högtalare kommer att försköna och färga ljudet. Det kommer då sannolikt låta skumt hos andra. Skaffa ett par bra lurar som du kör via mixerbordet. Funkar helbra för mig som sitter på dåliga högtalare. (Kanske dock inte är så kul när man spelar gitarr, vad vet jag...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixern är din preamp - inget mer skall du ha mellan den o ljudkortet om du inte håller på

med riktigt skumma grejer.

Gitarr kan du koppla som du säger, men chansen är stor att du får ett

plastigt, platt o riktigt torrt ljud. Vissa mxrar brukar ha något dom heter hi z för

gitarrer, men bättre är att köpa en preamp till gitarren (om det är elgitarr vi snackar, ackguran

kan du ju ta med micken) POD är den många använder för att den är lätt att få till många ljud med, men det finns massor ov beggade simulatorer till gura som funkar dunder om du vill börja billigt.

Som nån skrev kommer du göra dig själv en tjänst om du innhandlar en kompressor om du har

ambitioner att spela in sång, bas eller blås.

Kör så det ryker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara tipsa dig om Alesis M1 Active (studiomonitorer). Kostar idag bara 4000 kr (!) och låter skit bra.

www.musikborsen.se

🙁 tack för tipset men har redan köpt ak271 hörlurarna..och dom är jävligt bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...