Jump to content
Annons

Hur sjunga in sång


Tonny

Recommended Posts

Om man ska sjunga in en sång,så är det ju så att på verser så brukar det vara att man sjunger mjukare än som i refränger där man tar i lite mer. Men i slutresultatet ( färdig låt ) vill man ju att sången ska ligga så jämn så möjligt i volymen.

Fråga 1: Är det med kompressor man ställer det att sången hålls jämn,eller är det något annat?

Fråga 2: Ska man sjunga in utan effekter från början och sedan lägga på eller göra det man vill ha?

Fråga 3: Är inte kompressor till för att höja (tex) sång på svaga ställen och sänka på höga ställen och då måste man ha kompressor redan från början på sång tex, eller?

Fråga 4: Man ser att vissa skriver att man kan skära sången vid låga frekvenser, jag förstår att det har med equaliser att göra, vad menas med det, hur går det till?

Vänlig hälsningar

Tony

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Gratch (oregistrerad)

1. Kompressor får man lära sig vad som funkar och inte, tycker själv det är svårt att få bra balans mellan volym och bra ljud men jag är en rookie...om sångaren har bra mikteknik hjälper det dock avsevärt.

2. Sjunger alltid utan effekter när jag spelar in för att inte luras av hur jag låter i grunden.

3. lämnar jag för jag är lat...

4. svårt att förklara för mig i ord men öppna EQ och rita en "kurva". för att ta bort basen ska det se ut som en uppförsbacke från 0hz upp till vad man nu tycker låter bra men säg 100hz(?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska sjunga in en sång,så är det ju så att på verser så brukar det vara att man sjunger mjukare än som i refränger där man tar i lite mer. Men i slutresultatet ( färdig låt ) vill man ju att sången ska ligga så jämn så möjligt i volymen.

Fråga 1: Är det med kompressor man ställer det att sången hålls jämn,eller är det något annat?

Fråga 2: Ska man sjunga in utan effekter från början och sedan lägga på eller göra det man vill ha?

Fråga 3: Är inte kompressor till för att höja (tex) sång på svaga ställen och sänka på höga ställen och då måste man ha kompressor redan från början på sång tex, eller?

Fråga 4: Man ser att vissa skriver att man kan skära sången vid låga frekvenser, jag förstår att det har med equaliser att göra, vad menas med det, hur går det till?

Vänlig hälsningar

Tony

1: Man lär sig en bra mikrofonteknik. Se på de stora mästarna. Det gäller att variera sitt avstånd till mikrofonen. Om man gör det tillräckligt skickligt så elimineras behovet av kompressor och andra onaturliga hjälpmedel.

2: En del ljudkort har medhörningseffekter som man hör när man spelar in men som inte kommer in på inspelningen och alltså ej hörs vid uppspelningen sedan. Om man vet med sig att man ska lägga på efterklang (kallas reverb/eration) efteråt, så kan man ju ratta in att den effekten ska höras under inspelningen, men inte komma in på inspelningen. Det är bra att i efterhand kunna lägga på effekterna. Då kan man i lugn och ro komma på en lösning som man annars inte skulle kunna komma på, eftersom man inte kan ångra.

3: Jo, en kompressor ska ju fungera så. Se vidare svaret på fråga 1. Om man vill använda kompressor efteråt eller direkt är en smaksak. Man kan också som jag skrev i svaret på fråga 2 använda sig av ett ljudkort med medhörningseffekter om man vill.

4: Man sänker helt enkelt volymen vid vissa frekvenser. Jag har t.ex. 5-bandsequalizers som har 100 hz, 1000 hz, 3000 hz 5000 hz och 10000 hz som centertoner. Sedan går man in i programmet och sänker och/eller höjer där man vill för att få det att låta bra. Det bästa är ändå alltid om man inte behöver göra så, eftersom man kan välja att låta de olika instrumenten är tillräckligt separerade klangmässigt och inte slåss om samma frekvenser. Behöver man minska (skära) de låga frekvenserna för sång så kan det inte sällan ha att göra med proximity-effekten, dvs. att man sjungit för nära mikrofonen varvid det låter basigt.

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska prova mig fram lite och se vad som händer, jag har inga super-grejer men duger bra till mig brukar jag säga, men det kan ju även vara så att det är mins grejer som begränsar lite, och min okunskap såklart.

Tack för info ang mina frågor och jag hoppas jag kan fråga mer om det skulle behövas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...