Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Vad kan vara felet och ska man kompensera med volymreglaget på fronten på dem? Tror det alltid varit så, men jag är osäker, tror iaf att jag inte reagerat på det förut 😄 Haha, fast jag nog undermedvetet märkt det. Ska man lämna in och försöka få det fixat, eller vad tycker ni?🙁😐

Edited by bonsoirjohnjohn
Annons
Posted

Japp, båda är på max. Jag vet inte hur jag skulle ställa in dem för att inte få denna effekt. För om jag sänker den högras volym och sen vrider på volymen, då blir det för mycket i den vänstra 😄 Det är bara på väldigt låg volymsom detta känns som om ena högtalaren bara låter. Vrider man upp lite till så tycker jag inte att det märks. Ska prövlyssna lite till.

Posted

Är det volymskillnad på höger/vänster oavsett vilken volym du lirar i? Eller är det bara när du ligger på abslut lägsta volym på volymratten? För det å väldigt vanlgt att rattar panorerar över signaln åt ena hållet innan man når precis "noll". Jag brykar nästan alltid köra med någon form av dimknapp intryckt så att jag kan ha volymratten högre upp när jag lyssnar väldigt lågt.

Posted

Om du har någon form av fysisk volymkontroll, exempelvis monitorstation till dom, skulle jag tippa på att det är volympotten i den som är "sne". Ett rätt så vanligt fenomen.

Posted

Ja jag har en toneport ux2 som ljudkort som monitorerna är kopplad till. Min hifinörd polare sa att jag skulle skita i att ha max på mina monitorer och ha max på alla källor innan, så jag sänkte volymen på monitorernas front och sen höjde jag i de andra kedjorna och då försvann nästan detta helt. Dvs volymen blev jämnare på även låg volym. Jag vet nu inte om höger och vänster är exakt likadant inställda på genelecen, men så nära som jag kan ratta in det. Och det låter grymt. Det gjorde det förvisso innan också på högre volym, det var som ni misstänkte bara pålåg volym man hörde denna skillnad. Extremt låg volym. Kan det bli nåt fel i mixsammanhang om den ena är lite lite lite högre inställd på fronten av högtalarna? Eller är jag inne på mikroskopområden nu i min perfektionism?