Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

jag håller på att få igång min lilla hemmastudio men har stött på problem när ja ska få ut nåt midiljud i phonesen.

Jag kan spela in midi som"fastnar" i recordingen,dvs i midispåret syns det vilka toner jag spelat. När jag playar spelas det upp i min synth..(!) drog då ur midi-out-kabeln ur ljudkortet för jag vill ju givetvis ha midifilen uppspelad i mina öron och inte i synthen. jag har lagt in en synth som out i midifilens inställningar men får ändå inget ljud. volymen är upphöjd så det är inte problemet. va finns det mer för nybörjarmissar som jag måste kolla över?

TacK!!

Annons
Postat (redigerat)

Om du har spelat in midi på ett "midi-spår", så måste du skicka detta till ett "Instrument"-spår

för att kunna höra något ljud. Skapa ett instrument-spår med någon synt och så skickar du från midi out

på midispåret och väljer Instrument-spåret som du skapat.

Kanske man behöver ställa midi-kanalen också, kanske någon annan som vet?

Mvh/

Redigerat av Sleap
Postat

Du har alltså lagt in ett VSTi i instrument-racket och har sedan valt det instrumentet som output för ditt midispår? Då är det kanske så, att du har glömt att mixern har olika volymreglar - en för midi och en för audio. Den för audio ligger längre ut till höger i mixern, så scrolla ut en bit så hittar du det. 🙂 Se också till att audiokanalerna är routade till utgångar som du hör...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.