Jump to content
Annons

Hjälp med val av studiodator.


papageno

Recommended Posts

Hej!

Behöver hjälp att välja ny dator till min farbrors studio. Han använder Cubase (just nu sx 3, men ska uppgradera till 5) och brukar spela in cirka 20 audiospår (mest orgel, synt, trummor, elgitarrer, sång), inga mjukvaruinstrument. När han nu ska börja mixa och lägga på effekter (han använder framför allt de som följer med i Cubase) orkar inte hans gamla PC med. Han vill köpa nytt och står i valet och kvalet mellan PC och Mac, där han nog helst vill ha en mac. Budgeten ligger på ca 30 000 kr. Har spanat in flera trådar här men inte riktigt lyckats få någon bra uppfattning om hur mycket processorkraft som egentligen krävs för att klara av ca 20 ljudspår med rimligt mycket effekter på. Har också förstått att Cubase kanske går långsammare på Mac än motsvarande PC? (Logic är inget alternativ.) Ska man satsa på en Mac pro, eller räcker en iMac? Vad är motsvarande PC-alternativ? Tacksam för tips!

MVH / papageno

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spela in går väl att göra på många datorer som inte är direkt nya men lägga på effekter och köra med syntar belastar väl lite mer...min burk är inte heller direkt nöjd om man börjar lägga på grejer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också förstått att Cubase kanske går långsammare på Mac än motsvarande PC? (Logic är inget alternativ.)

Jag gjorde en del tester med Cubase 4 och märkte att det jobbade på bättre i Windows än i OS X. Gissar att det beror på att programmet inte var optimerat för flerkärniga processorer i OS X.

Men jag har inte gjort motsvarande med Cubase 5. Men det vore märkligt om Steinberg inte åtgärdat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag med dom modesta krav som din farbror har så klarar man sig med en Mac Mini.

Jag kör själv med en Windowsdator och Intel 5i quadcore processor poå 2.66 Ghz.

En liknande dator som jag har går nog på mellan 6 500 till 10 000 beroende på hur man konfigurerar den.

För min del så jobbar jag i Reason/Record och hittils har ingen låt dragit mer än 30% av cpu kraften i datorn.

Och då kör jag på lägsta möjliga latency på ljudkortet och har rätt mycket kanaler och syntar.

Men vad har din fabror för ljudkort idag?

Skall han behålla det eller skall han köpa nytt?

Du får inte in PCI kort i macarna om du inte väljer en Mac pro som känns väligt overkill för din fabror.

Så USB eller FW ljudkort blir väl om man går mac vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

30 000:- Räcker lätt till två musikdatorer med dom kraven han har om han håller sej till PC, jag sitter på en HP med intel i7 processor och det är overkill som bara den, och då använder jag massor av mjukvarusynthar och effekter.

Dock rekommenderar jag inte HP eller någon annan märkesdator för den delen, kolla med komplett istället och släng ihop en noname dator för mindre pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, tack för alla svar! Han kör med ett firewire-ljudkort, behöver inga kortplatser. Om jag förstår det rätt behövs ingen mac PRO, utan man klarar sig gott med en iMac eller till och med mac mini? Vill ju undvika att han hamnar i samma sits igen, dvs att det segar ned sig när han lägger på effekter, så lite "buffert" att ta av hade inte varit fel, samtidigt känns det ju onödigt att köpa en dyr dator som han inte utnyttjar fullt ut (det finns ju roligare saker att köpa till studion än dator).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...