Jump to content
Annons

Duger min dator?


misterx (oregistrerad)

Recommended Posts

misterx (oregistrerad)

Duger min dator helt enkelt?

Jag är en musiker som har bestämt mig för att börja spela in min musik.

Nu är min fråga om min dator duger för inspelning. Jag äger en Dell Diemension 3100, jag vet att jag behöver ljudkort men duger resten utav datorn?

1 GB ram

Intel Celeron 3,6 GHz

Jag vet inte så mycket mer om datorn som kan ha intresse för er.

Men min fråga blir, duger datorn? i så fall vilket ljudkort skall jag köpa?

Jag kommer att spela in akustisk musik med enbart gitarr.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MetalSpindel (oregistrerad)

Jag skulle tro att den gör det. Kanske att du behöver mer RAM minne. Sedan är väl inte processorn optimal. Jag själv kör med en gammal dator med en Pentium IV processor med en klockfrekvens på 2.6 GHz och 2Gb ram. Jag kör Cubase och det funkar rätt bra faktiskt. Inte optimalt dock. Sedan vet jag inte hur din processor står sig jämnt emot min dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

misterx (oregistrerad)

Funderar starkt på denna mikrofon http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc440_usb.htm

Kom ihåg att jag är en nybörjare som bara vill komma igång lite mer seriöst än vad jag tidigare har gjort. Funderar på att sätta mikrofonen mellan min sång och gitarr. Det blir förmodligen inte lika tight att spela in på det sättet än om jag hade två separata inspelnings enheter men det jag vill åt är en skön live känsla och ja, jag tänker spela in allt i en slinga, det var tanken. Så vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

misterx (oregistrerad)

Vill lägga till att jag under natten har hittat ett ljudkort i en äldre dator som jag använder förut (uppenbarligen) som verkar funka. Det är en Creative Labs CT4810, säkert skit men det skadar inte att fråga om det duger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Creative Labs CT4810
Sound Blaster PCI från slutet av 90-talet. Det skulle jag inte använda, det finns flera billiga ljudkort som skulle duga gott åt dig.
Funderar starkt på denna mikrofon http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc440_usb.htm
USB-mikrofon skulle jag heller inte föreslå, köp en "normal" mikrofon och ett ljudkort med mikrofoningång. USB-mikrofon till PC är lite bökigt, du får byta ljudkortsinställningar fram och tillbaka i ditt musikprogram så det blir ohållbart för en nybörjare.
Kom ihåg att jag är en nybörjare som bara vill komma igång lite mer seriöst än vad jag tidigare har gjort.
Jag förstår, men hur mycket kan du lägga ut?

ESI Maya 44 PCI eller Alesis Multimix 4 USB är två förslag. Det sistnämnda har flera mikingångar och hörlurskontakt m.m.

Röde M3 tycker jag fungerar bra på både akustisk gitarr och sång.

Egentligen är 1 GB RAM väldigt lågt för dagens musikprogram. Men om du har ett operativsystem som inte kräver mycket (Windows XP eller tidigare) och inte har tunga program igång (även program som startar automatiskt med datorn t ex påfrestande antivirusprogram) så visst kan du spela in ett hyffsat antal ljudkanaler gitarr och sång.

Funderar på att sätta mikrofonen mellan min sång och gitarr. Det blir förmodligen inte lika tight att spela in på det sättet än om jag hade två separata inspelnings enheter
Framförallt blir ljudet efter hur du riktar mikrofonen och rummet du spelar in i. Om du spelar in gitarren först och lägger på sången efteråt kan du flytta miken dit det låter bäst och mest.
men det jag vill åt är en skön live känsla och ja, jag tänker spela in allt i en slinga
Ok, kör hårt isåfall. Redigerat av Linus
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

misterx (oregistrerad)

Skulle kunna tänka mig att kunna lägga ut 3000 kr sammanlagt.

Det är knepigt det där med ljudkort och jag TROR att jag har en PCI utgång i datorn. Jag är verkligen inte en nybörjare på datorer men jag har det väldigt svårt med denna dell dator. Förstår mig inte riktigt på den. har läst om datorn lite på internet och människor som har försökt att installera nya grafik/ ljudkort har fått problem med att dom helt enkelt inte funkar med datorn. Strul, strul och strul.

Men om det finns någon där ute som förstår sig på datorn kan gärna skriva vilket ljudkort som funkar bra, en bra mikrofon och dylikt på en budget av ca 3000kr som sagt.

Redigerat av misterx
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det ett USB-ljudkort, eller mixerbord med inbyggt ljudkort om man vill se det så.

Eftersom du har en stationär dator kan du ha PCI-ljudkort, men då är det vanligare att man har separat mikförstärkare (mikpreamp) dit man kopplar mikrofonen och lajnar vidare till ljudkortet.

Alesis Multimix är inte ett mastodont-kort, men det är bekvämt och så prisvärt det kan bli. Det finns fantommatning (48 Volt) så du kan använda kondensatormikrofoner och, återigen, hörlursutgång. Det är rätt smidigt att ha en låda på bordet där du kan koppla in och justera förstärkning och volymen till högtalarna och inte behöva krypa bakom datorn eller klicka runt i menyer. Multimix är helt plug&play, det identifieras automatiskt av Windows som en USB-ljudenhet och du behöver inte installera drivrutiner. Kräver ditt musikprogram ASIO-drivrutiner kan du installera ASIO4All.

Väljer du Alesis-mixern/ljudkortet behöver du ett musikinspelningsprogram. Börja med att ladda hem Reaper och se om det passar dig. Gör det på en gång vetja, och se hur bra programmet rullar på din dator - innan du köper en komplett hemstudio.

Yamaha Audiogram 6 är ett annat förslag på USB-ljudkort. Det har en officiell ASIO-drivrutin och Cubase AI4 ingår.

I bägge alternativen kan du koppla in två mikar samtidigt, visst. Skaffa en mik som funkar bra på både gitarr och sång. När du är redo för ytterligare en mik är det bara att koppla den in i ingång 2.

Eller om du kan lajna gitarren så är det möjligt att koppla in den direkt in i ljudkortets instrumentingång.

Ska du handla på Thomann kommer här mitt förslag till inköpslista.

NT1-A + shockmountmikhållare + puffskydd + 6 meter mikkabel 1752.31 SEK

Billigt mikstativ med bom 138.15 SEK

Lägg på ett Alesis Multimix 4 USB och frakt så landar prislappen omkring 2800:-

Med Audiogram 6 istället blir det omkring 3200:- men då påminner jag om att du får en lätt och nätt specialversion av Cubase i paketet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

misterx (oregistrerad)

Tack för ett mycket bra svar!

Funderar starkt på det första alternativet och eftersom det snart är min födelse dag och julafton så kanske ekonomin stegrar lite så att jag kan köpa mig en extra mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

misterx (oregistrerad)

Reaper verkar funka helt ok på datorn vilket glädjer mig.

Jag kommer ändå införskaffa yttligare 1 GB ram så att datorn rullar med 2 GB ram. Läste någonstans att det är max kapasiteten för denna modell och ed så "mycket" ram så tror jag verkligen att reaper kommer att funka ännu bättre än vad det redan gör.

Jag har fått dom svaren jag vill och vill tacka dig Linus för all hjälp. Utan din hjälp så hade jag varit helt lost i stdio världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan alltid prova, men normalt så ska man undvika Creative om man håller på med musik.

Eh, och varför detta?

Mina första 6 skivor (mellan 1994 och 2003 bl.a. http://www.last.fm/music/Carbon+Based+Lifeforms/The+path ) är enbart gjorda med kaskad kopplade AWE32 samt AWE64 som ljudkort. Alla externa synthar drevs med dessa kort midiportar, som i sin tur var kopplade till mixer o effekter, sedan in i en DAT som konverterade om detta till S/P-DIF och sedan tillbaka in i ljudkorten.

Funkade klockrent då, och förstår inte hur du kan påstå att man borde undvika Creative?

Dessa hade dedikerat sample minne samt S/P-DIF ut/ut&in, redan under tidigt/mitten av 90-talet!

Allt är ju beroende på vilka funktioner man är ute efter, och visst finns det bättre.

Creative har ju t.o.m. bättre kort själva i.o.m. EMU!

Har nog ett 20-tal AWE32 liggandes uppe på vinden som jag erhöll av EMU efter att gjort en del grejer åt dom.

Var fullkomligt lysande kort för sin tid!

SoundFont formatet var ju dessutom gjort för AWE32 kortet, som senare blev SoundFont2 som ju fortfarande används!

SB PCI 128 är dock kanske inte det kort jag skulle höja till skyarna.

Mina 5-ören!

P.S. Till MisterX, Linus har många vettiga råd och idéer!

Redigerat av DiMoose
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...