Jump to content
Annons

Hjälp med att hitta rätt elgitarr och förstärkare


broderB (oregistrerad)

Recommended Posts

broderB (oregistrerad)

Hej. Jag har spelat på ett nybörjarset ett par år nu och känner att det är dags att köpa nytt. Jag har kollat runt en del men det finns så mycket att välja mellan. Jag spelar allt möjligt men mestadels rock, punk och metal, därför är distortion en viktig del. Samtidigt vill jag ha en vettig förstärkare och har tänk köpa en effektpedal. Jag hade tänkt lägga runt 8000 för allt.

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har en blackstar 5w som låter skitbra, men du vill nog ha något lite större för du lirar väl inte hemma själv?

en marshall funkar nog också bra för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju väldigt personligt sånt här. Men Marshall är ett säkert kort. Köp en helrörsförstärkare, du behöver inte många watt, 40 watt låter som bara den när det är rör-watt.

Vad är skillnaden på watt och rör-watt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera att du testar flera olika stärkare, eftersom det är väldigt svårt att gissa vad någon annan skulle gilla utifrån vad man själv föredrar. Marshall har flera prisvärda kombos, Blackstar som också nämnts är också väldigt prisvärda. Peavey har en klassiker som heter Valve King som nog kan vara något för dig. Bugera 333 är jämförelsevis billiga och har en riktigt maffig dist. Om du inte måste ha en rörstärkare finns flera modelleringsalternativ, till exemper Peavay Wypyr och Vox AD. Jag har haft en Mesa Boogie DC 22 som jag verkligen älskade, de finns att få tag på begagnade för ca 5000.

Något jag bestämt vill råda dig till är att inte köpa mer effekt och större prylar än du behöver. En gitarrförstärkare låter HÖGT och det finns otaliga kilometer outnyttjad vridsträcka på volymkontrollerna på förstärkare runt om i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnaden på watt och rör-watt?

Det är nog mest ett talesätt som faktiskt stämmer, att en rörförstärkare på tex 40 watt låter mer än en transistorförstärkare på 40 watt. Jag har spelat gitarr hela livet, är 55 år, har haft stora Marshallstackar o allt möjligt. Den Fender Hot Rod jag har nu är på 40 watt, en combo med bara en tolvtumshögtalare, det är den bästa jag haft, kommer aldrig att skaffa nåt annat. Den kan spela både rent och vråldistat. Jag har även haft Fenderstärkare med modellingljud, de härmar en massa olika stärkare, men det gillade jag inte, alla ljud lät skit. Men många andra tycker det är kalas, enkelt att byta från countrysnällt till metal vråldist.

Här kan du höra hur min Fender telecaster låter i Hotrodden;

Jag spelar låten rakt igenom i ett svep, både de rena ljuden och disten.

https://www.studio.se/index.php?app=downloads&showfile=10019

Link to comment
Dela på andra sajter

man brukar säga att rör watt låter dubbelt så högt som transistor watt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En JJlabs folkesson kanske kan vara något att testa också. Inte testat den själv, men hört goda ord från användare och tycker det verkar vara en mångsidig stärkare när jag lyssnat på den via tuben.

VIDEO

MVH

Anders

Bra ide! Jag hade en Folkesson Mk IV-topp (Modifierad Marshall Super Lead -71) för ca tre år sedan. Jäklar vad fin den var! Ingen metaldist, men den var ruggigt expressiv och hade en riktigt härlig crunch. Den rena tonen var riktigt bra den också.

Link to comment
Dela på andra sajter

broderB (oregistrerad)

Jag är inne på att köpa en Peavey Vypyr 30. Spelar i princip bara hemma så det behöver inte vara alltför maffigt. Den kostar lite över 2000, men hur står den sig i jämförelse med liknande förstärkare i prisklassen? Vill helst inte ge för mycket heller för ekonomin är begränsad. Och hur vet jag om det är helrörsförstärkare? Hittar inte information om det.

Redigerat av broderB
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på att köpa en Peavey Vypyr 30. Spelar i princip bara hemma så det behöver inte vara alltför maffigt. Den kostar lite över 2000, men hur står den sig i jämförelse med liknande förstärkare i prisklassen? Vill helst inte ge för mycket heller för ekonomin är begränsad. Och hur vet jag om det är helrörsförstärkare? Hittar inte information om det.

Låter klokt. Jag har alltid tyckt att Vox:s AD-serie är riktigt bra i den prisklassen, sen vet jag inte så mycket om de andra. Men Vypyr 30 kan säkert vara riktigt bra. Det är ingen rörförstärkare, däremot verkar den ha ett analogt försteg. Men att en förstärkare inte är helrör betyder absolut inte att den är dålig eller inte kan låta bra. Jag har precis beställt en Axe-Fx Ultra som är en två enheters racklåda med en massa digitala förstärkare och effekter. Inte ett enda rör, men den låter kanon ändå 🙂 Jag har haft en massa prylar, och tro mig; rör är ingen automatisk garanti för att man får ljudet man söker (såvida man inte vet att det är ljudet från en specifik rörstärkare man är ute efter).

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte precis en beggad peavey windsor, 100w rör för 2500. sjukt mycket stärkare för pengarna!! Den skulle jag absolut tipsa om, då behöver du inte byta topp på flera flera år. peavey är väl kända för sin pansarvagnskvalitet.. Lägg till ett par billiga fyrtolvor, en Boss HM-2 och och en Epiphone SG så har du ett duktigt metalljud för dina 8000.

\,,/_

Link to comment
Dela på andra sajter

broderB (oregistrerad)

jag köpte precis en beggad peavey windsor, 100w rör för 2500. sjukt mycket stärkare för pengarna!! Den skulle jag absolut tipsa om, då behöver du inte byta topp på flera flera år. peavey är väl kända för sin pansarvagnskvalitet.. Lägg till ett par billiga fyrtolvor, en Boss HM-2 och och en Epiphone SG så har du ett duktigt metalljud för dina 8000.

\,,/_

Exempel på någon vettig fyrtolva? Och hur pass mycket skillnad gör det att använda? Har aldrig använt det så kan inte jämföra med något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kabinett ger stor skillnad i ljud. Jag brukar själv aldrig föredra fyrtolvor, utan kör nästan alltid med tvåtolvor eller till och med entolvor när jag spelar in och faktiskt live också. Jag tycker fyrtolvorna saknar lite edge, ljudet blir lite mer levande och mer expressivt med ett mindre, tightare kabinett. Men det är min högst personliga åsikt. Jag känner gitarrister som aldrig skulle spela genom något annat än fyrtolvor, så det är verkligen en fråga om tycke och smak. En fyrtolva boxar ju till en med fyra element istället för två när man tar sitt x5-ackord, så det känns ju mer iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar i princip bara hemma så det behöver inte vara alltför maffigt.

jag köpte precis en beggad peavey windsor, 100w rör för 2500. sjukt mycket stärkare för pengarna!! Den skulle jag absolut tipsa om, då behöver du inte byta topp på flera flera år. peavey är väl kända för sin pansarvagnskvalitet.. Lägg till ett par billiga fyrtolvor, en Boss HM-2 och och en Epiphone SG så har du ett duktigt metalljud för dina 8000. \,,/_

Lite väl magstarkt att bara ha hemma eller? Skulle nog satsa på en mindre combo, VOX eller line6 som har många möjligheter och sen lägga resten på en bra gitarr, det är ju ändå den man har händerna på liksom, känns det bra med gitarren går allt så mkt lättare.

Link to comment
Dela på andra sajter

broderB (oregistrerad)

Okej, då skippar jag fyrtolva eftersom jag i princip bara spelar hemma. Men jag tänkte på gitarren, jag spelar som sagt mest punk, typ Rise Against, men även en del metal. Jag har kollat en del på Epiphone LP, framförallt en Studio Deluxe EB. Är det någon som vet om den är något att satsa på? Ge gärna förslag på annat, helst Les Paul liknande.

http://www.thomann.de/se/epiphone_les_paul_studio_deluxe_eb.htm

Redigerat av broderB
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...