Jump to content
Annons

Juli@ kort - mixer (Alto 26)


Herr Åhman

Recommended Posts

Okej, jag blir knasig, och hoppas nån kan hjälpa mig och se om det saknas nåt i min kabelsamling!

Mixer & Ljudkort:

Jag har alltså ett Juli@ ljudkort och en Alto S6 mixer.

Sladdar å grejjer:

a) 1st 2 x rca - 2 x tele

😉 1st 2 x rca - 2 x rca

c) 1 par hörlurar

Nu har jag kopplat:

a) från ljudkortets rca-portar 1/2 till mixerns "Main mix output". (har även testat vice versa)

😎 från mixerns "tape in" till ljudkortets rca-portar 3/4

c) tadaa, "headphones" pluggen.

Jag lyckas spela in, jag lyckas lyssna på det jag spelat in, jag lyckas höra det jag spelar in när jag spelar in, men, då spelas även det jag hör in, alltså, jag pingpongar. Jag har provat att flytta flytta sladd a) till "Control room output", och jag har provat allehanda kombinationer med 2TK to control room och 2TK to mix, hur jag än vrider och vänder på det lyckas jag inte spela in samtidigt som den spelar upp.

Vad är det jag har missat? Måste jag köra ljudet ut från datorn / ljudkortet via en förstärkare och sen till lurar?

Jag tycker ju att de sladdar jag har, och den utrustning jag har lyckats skramla ihop till borde räcka långt!

Nåt jag i all hast bara glömt att kolla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla om det finns någon "tape to ctrl room / Tape to main mix" på din mixer. Finns på Behringer UB802, och är mycket praktiskt. Annars kan du nog fixa det där i Juli@s Directwire.

Inte för att jag förstår varför man vill skicka ljud FRÅN datorn TILL en mixer över huvud taget... Det är ju som att koppla från sin portastudio till en mixer... kokos... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Nu är jag inte bekant med Alto-mixern i fråga, och inte heller med Juli@, men det här tycker jag borde funka:

1: från mixerns main out till Juli@-input

2: från juli@-output till mixerns 2tk in

3: lurarna som vanligt

Om du sedan har knappen "2tk to Ctrl room" intryckt och "2tk to mix" uttryckt så borde du höra datorns ljud i lurarna utan att det spelas in...

Inte för att jag förstår varför man vill skicka ljud FRÅN datorn TILL en mixer över huvud taget... Det är ju som att koppla från sin portastudio till en mixer... kokos...  😛

Beror väl på vad man använder för annan utrustning... Jag tycker att det är väldigt praktiskt att inte behöva "wavva" alla MIDI-spår direkt utan kör alltså mina synthar in i mixern, och så även datorn. Och sedan ut från mixern till monitorerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

ix (oregistrerad)

Min S6 är kopplad som följer;

Ljudkortets "line out" till "tape in"

Mixerns "main mix output" till ljudkortets "line in"

Hörlurar i "phones".

Endast "2tk to control room" intryckt.

Dina monitorer kopplar du då givetvis antingen direkt till "control room output" på mixern, eller på en annan utgång på kortet (vet inte riktigt hur Julia@ ser ut).

Kom ihåg att knäppa på "direct monitoring" i dina ASIO2-drivrutiner också, och aktivera medhörning i den sequencer eller vad du nu använder.

Det funkar fint. Det vill säga, när jag gör pålägg kan jag höra det jag spelat in tidigare, utan att det spelas in pånytt. Tycker det känns väldigt logiskt. Titta bara på kopplingsschemat längt bak i manualen och tänk till en smula, så kommer du märka att mixern inte är ett oberipligt mysterium.

Link to comment
Dela på andra sajter

SystemF (oregistrerad)

men om du kopplar bort allt i DirectWIre,, borde ju kortet spela in bara det som kommer in på IN-ingången, vad är det för problem då?

Direct wire kopplar man ju bara om man vill spela in det man spelar upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, jo, var lite trött när jag skrev..

alltså, jag vill göra som man alltid vill, spela in på ljudkortets två rca-ingångar, och spela upp från kortets rca-ut via min fina, nätta lilla mixer..

men det går inte som jag vill!

ska fixa bilder på det jag äger så får ni se rent fysiskt hur jag har det!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

nä nu tusan ger jag fan snart upp :/

(min dator har varit paj ett tag så jag har inte kunnat fortsätta..)

men nu när jag väl ska försöka igen är det så här:

Jag har kopplat precis som -ix- säger:

Ljudkortets "line out" till "tape in"

Mixerns "main mix output" till ljudkortets "line in"

Hörlurar i "phones".

Endast "2tk to control room" intryckt.

Problemet som uppstår nu är så här:

Har jag "2tk to control room" itryckt, hör jag inte mig själv, men kan spela in samtidigt som den spelar upp, har jag den inte itryckt, så hör jag mig själv men inte det som spelas upp..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag "2tk to control room" itryckt, hör jag inte mig själv, men kan spela in samtidigt som den spelar upp, har jag den inte itryckt, så hör jag mig själv men inte det som spelas upp..

Då är väl troligen problemet att du inte fått till direktmonitoreringen i ljudkort/sequencerprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...