Jump to content
Annons

Håkan Hellström - 2 steg från paradise


pikzel

Recommended Posts

Jag håller så klart med MattiasA, och tycker att det vore väl mer relevant att ge kritik på skivan som tråden handlade om, och inte om Håkan överlag.

Jag menar, om ni vill diskutera Abbey Road eller Yellow Submarine så är det väl bara onödigt om någon kommer och gnäller på att Beatles är överskattade? Man kan ju åtminstone kritisera skivan i sig.

Då räcker det med att säga att skivan är kass,

för han ingår i detta paket .

Eller har jag sagt det på fel sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har aldrig varit ett större fan av Håkan egentligen, men senaste skivan samt denna är riktigt bra tycker jag.

Starka melodier och en fantastisk känsla. Att han sjunger falskt är något man hör mindre och mindre av numera tycker jag (och jag tänker inte fortsätta den diskussionen här).

Dessutom har han åldrats på ett värdigt sätt, och att man idag hör skymtningar av bland annat progg och svensk vismusik i låtarna är inte mig emot. Och tvärflöjten 🥰

Gillar även lofi-soundet väldigt mycket. Det är fett fast på ett sätt som inte får öronen att värka (återigen låter jag er falsksångshatare ta det lilla lugna ☺️ ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Då räcker det med att säga att skivan är kass,

för han ingår i detta paket .

Eller har jag sagt det på fel sätt?

Grejen är ju att det blir ganska meningslöst att säga det, ska du gå in och kommentera alla recensioner på alla nya skivor och skriva att den är dålig för att han är med?

Som sagt, jag gnäller ju inte på att Beatles är med på deras femte skiva även om jag inte tycker om dem.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På Gearslutz så har dom egna avdelningar där man får kritisera skivor och artister.

För att de kunde inte ha vettiga diskussioner utan att en massa världsmästare skulle in och tycka till.

Och det blev ganska pinsamt när rätt kända personer försöker svara på frågor om sitt arbete om en skiva och folk kommer in och skriver hur dålig skivan är.

Så när det är för många troll i en diskussion så går moderatorn in och tar bort de hjärndöda kommentarerna och hänvisar till andra avdelningar där de får skriva sin skit.

Men det gör dom ju aldrig. Lite som 3-åringar fungerar.

Rita inte inte på bordet utan ta detta papper istället. Men det är försås inte lika roligt.

Redigerat av MattiasA
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag måste hålla med Demonproducenten, varje gång jag lyssnar på produktionen så slutar det med att jag bara hör den där hemska sången.

Men jag tycker mej kunna höra att produktionen låter bättre och mindre stökig än innan.

Bandet skulle må bra av att byta sångare helt enkelt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På Gearslutz så har dom egna avdelningar där man får kritisera skivor och artister.

För att de kunde inte ha vettiga diskussioner utan att en massa världsmästare skulle in och tycka till.

Och det blev ganska pinsamt när rätt kända personer försöker svara på frågor om sitt arbete om en skiva och folk kommer in och skriver hur dålig skivan är.

Så när det är för många troll i en diskussion så går moderatorn in och tar bort de hjärndöda kommentarerna och hänvisar till andra avdelningar där de får skriva sin skit.

Men det gör dom ju aldrig. Lite som 3-åringar fungerar.

Rita inte inte på bordet utan ta detta papper istället. Men det är försås inte lika roligt.

Mm, grejen är väl att man inte modererar trådar här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med detta?

Tyckte den bilden passade bra in på din fyndiga kommentar.

Jag tycker är så fruktansvärt roligt egentligen.

Håkan Hellström. Detta är ju en loser av stora mått.

Han kan inte spela speciellt bra trummor eller bas, pratar dålig engelska,snor texter, haft svårt med brudar och håller på GAIS för helvete.

Men framför allt så kan han ju inte sjunga. Det har ju upprepats inte minst i denna tråd till förbannelse.

Men ändå ger han ut skiva efter skiva med egen sång på. Det tyder ju på ett oerhört mod och en stor dos naivitet.

Men framför allt så är det provocerande.

Det provocerar folk att Håkan som sjunger sämre än dig och mig kan ge ut framgångsrika skivor som får tjejer och killar att gråta.

Detta är helt oförståligt för en snubbe som kan lira harmoniska moll skalor i 200 BPM på sin Ibanez.

Folk blir provocerade för att de själva inte vågar göra samma sak.

Man behöver inte ligga med gamla tanter för att fatta det.

Men varför går det så bra för Håkan då trots att han både spelar och sjunger sämre än någon annan?

Någon var inne på det innan. Han har ett utryck. Och frågan som kom efter var vad utrycker han då??

Tar du bort allt han är dålig på. Vad får man kvar?

Inte så mycket. Men han hymlar inte med det. Han är ärlig och det köper folk rakt av.

Men visst är det lätt att kritisera honom. Eftersom ni själva blir så provocerade av honom.

Hallelujah

Redigerat av MattiasA
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag haft lite tid att lyssna igenom Håkans senaste (sista?) skiva.

Jag måste verkligen säga att Dom där jag kommer från är en riktigt stark låt.

Vad tycker ni andra? Och ni som inte alls gillar Håkan, vad tycker ni om produktionen på ovan nämnd låt?

http://www.youtube.com/watch?v=XHDy1bls3ks

Hm, nu är jag ju ingen expert vare sig på att mixa eller på denna musik men efter att ha lyssnat på länken två gånger så känns det som om sången är väldigt lågt mixad? Jag hör tex basgången mycket tydligare än vad jag hör rösten/texten (både i lurar och monitorer).

Men, det kan ju vara jag som inte behärskar detta och det kan vara youtube-länken/min utrustning som inte ger en rättvis bild av skivljudet?

(Edit: Att gömma sången bakom musiken är ju sån som vi amatörer gör för att det ska kännas "bekvämare" 😊 )

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju åtminstone kritisera skivan i sig.

där då håkan sjunger...

kan hålla med dig att det generella om någons stil eller förmåga kan man väl lämna därhän men själva insatsen på den specifika skivan är väl svår att bortse från om man nu ska prata hur skivan låter

håkan är ju ändå en ganska vital del av hur man upplever den

frekvensspektrumblabla pratade ju om avsaknad av energi kontra tidigare skivor

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag var ju mer intresserad av att veta vad folk tycker om skivan i förhållande till hans tidigare skivor. Då är det ju ganska irrelevant huruvida han sjunger falskt eller ej.

En annan fråga är varför haters måste in i varenda tråd och gnälla ur sig om att de minsann vet att han är överskattad och värdelös - detsamma gäller ju vilken populär artist/författare/skådespelare som helst. Är haters så osäkra i sig själva, eller bottnar det egentligen i avundsjuka?

Link to comment
Dela på andra sajter

varför haters måste in i varenda tråd och gnälla ur sig

i motsats till lovers då eller?

nja jag vet inte - måste man bli klassad som hater för att man ogillar nåt?

måste man gilla nåt eller hålla käften?

om man är postiv så är man öppen å konstruktiv

är man negativ så är man avundsjuk

nej bättre kan du

tillbaka till hh

har du själv tänkt nåt på det jag skrev om hans sätt att sjunga? (alltså inte nåt om hur tonerna ligger för det är ju som du säger precis som vanligt)

det där med att jag upplever som att han har slut på luft men ändå ska trycka ur sig fyra strofer till?

låter pressat som helst å det har jag inte hört innan vad jag kan komma ihåg

Link to comment
Dela på andra sajter

i motsats till lovers då eller?

nja jag vet inte - måste man bli klassad som hater för att man ogillar nåt?

måste man gilla nåt eller hålla käften?

om man är postiv så är man öppen å konstruktiv

är man negativ så är man avundsjuk

nej bättre kan du

tillbaka till hh

har du själv tänkt nåt på det jag skrev om hans sätt att sjunga? (alltså inte nåt om hur tonerna ligger för det är ju som du säger precis som vanligt)

det där med att jag upplever som att han har slut på luft men ändå ska trycka ur sig fyra strofer till?

låter pressat som helst å det har jag inte hört innan vad jag kan komma ihåg

Självklart är det inte så jag menar, jag är lika mycket fan av hård kritik som the next guy. En hater är någon som konsekvent går in och gnäller bara för sakens skull, inte på något sätt konstruktivt eller ens genomtänkt.

Jag har inte märkt något av att det skulle låta som att han fortsätter sjunga även när luften är slut, ska tänka på det när jag lyssnar igen. Det jag gillar är när sången känns äkta, som att han verkligen menar det han sjunger (som ex. Annika Norlin/Säkert!). Det går inte lika mycket hem med perfekt sångteknik och text skriven av storbolagens topp-writers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte märkt något av att det skulle låta som att han fortsätter sjunga även när luften är slut, ska tänka på det när jag lyssnar igen.

jag har bara lyssnat till youtubeklippe du länkade till ovan å där tycker jag det känns så hela tiden - jag bara väntar på att han äntligen ska dra in lite luft så han inte tuppar av den stackarn 🙂

Det går inte lika mycket hem med perfekt sångteknik och text skriven av storbolagens topp-writers.

för min del tycker jag nog man ska skilja på dom två sakerna - perfekt sångteknik kan absolut förmedla äkta känsla

produktifierad bolagsalster däremot håller jag med dig om

är förresten hh så långt ifrån det verkligen? 😉

är inte han en skivbolagsproduktion mer eller mindre som vilken annan som helst tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

är förresten hh så långt ifrån det verkligen? 😉

är inte han en skivbolagsproduktion mer eller mindre som vilken annan som helst tror du?

Det tycker jag inte, det känns verkligen självupplevt, och att han skriver texterna själv om sin egen uppväxt gör att det känns mer äkta.

Jämför vad han sjunger om, med Darin eller vad nu poplyssnarna lyssnar på idag.

Men nu har vi ju hamnat utanför lite till, så tillbaka till skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag inte, det känns verkligen självupplevt, och att han skriver texterna själv om sin egen uppväxt gör att det känns mer äkta.

Jämför vad han sjunger om, med Darin eller vad nu poplyssnarna lyssnar på idag.

det är väl också en image - att vara "äkta"? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Huga vilken dynga!

Skitjobbig produktion, rörig och påfrestande hela tiden.

Asful distorsion och kakburksreverb på den s.k. sången.

Producenten måste ha varit rejält stukad på hallucinogena droger när han mixade det här.

Håkan låter som en omusikalisk jäkla dampunge som joddlar.

Fattar inte att ni som diggar honom måste hitta på förklaringar

och dissa oss som kritiserar Håkan och hans oljud.

Det är ju inte vårat fel att ni har dålig smak.

Ha en härlig dag.

/ Omni

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Huga vilken dynga!

Skitjobbig produktion, rörig och påfrestande hela tiden.

Asful distorsion och kakburksreverb på den s.k. sången.

Producenten måste ha varit rejält stukad på hallucinogena droger när han mixade det här.

Håkan låter som en omusikalisk jäkla dampunge som joddlar.

Fattar inte att ni som diggar honom måste hitta på förklaringar

och dissa oss som kritiserar Håkan och hans oljud.

Det är ju inte vårat fel att ni har dålig smak.

Ha en härlig dag.

/ Omni

Ja, det var det jag ville säga... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Huga vilken dynga!

Skitjobbig produktion, rörig och påfrestande hela tiden.

Asful distorsion och kakburksreverb på den s.k. sången.

Producenten måste ha varit rejält stukad på hallucinogena droger när han mixade det här.

Håkan låter som en omusikalisk jäkla dampunge som joddlar.

Fattar inte att ni som diggar honom måste hitta på förklaringar

och dissa oss som kritiserar Håkan och hans oljud.

Det är ju inte vårat fel att ni har dålig smak.

Ha en härlig dag.

/ Omni

😄 :D 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...