Jump to content
Annons

Operativsystem till ny dator? Funkar linux bra:S?


Bonusforum

Recommended Posts

Jag köpte precis en dator med följande komponenter (http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=897735) där ibland Inter core i5 som ju imac använder och jag läste att windows (som jag har nu) har inbyggd delay vid musikinspelning medans mac och linux inte har det. Jag köpte också idag en akai lp25 (miditangentbord) och har en guitar rig 2 och undrar lite om det kanske vore intressant för mig att installera något annat operativsystem för musikinspelningen? Har nämligen TVn som skärm och HDMI-kabel där och minns att jag tyckte det var lite tröttsamt att ha guitarriggen som ljudkort när jag INTE ville spela in så tänkte att det kanske hade varit optimalt att installera mac os eller linux men osäker på om allt bör funka bra?

Vart/hur ska man förresten installera för operativt system för mac? Finns väl nån rippad "hemmabyggd" variant men mina grejer bör väl vara kompatibla med orginalmac? Linux är jag ockås sugen på men jag har aldrig använt det så är rätt lost där om kompabilitet osv.

Är extremt tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vart/hur ska man förresten installera för operativt system för mac? Finns väl nån rippad "hemmabyggd" variant men mina grejer bör väl vara kompatibla med orginalmac? Linux är jag ockås sugen på men jag har aldrig använt det så är rätt lost där om kompabilitet osv.

Är extremt tacksam för tips!

Mac OS fungerar bara på Apple hårdvara, så det utgår helt och hållet.

Windows eller Linux, numera är OS rätt ointressant fråga. Titta i stället på vilket inspelningsprogram du vill köra och om det passar med din hårdvara, om det finns drivrutiner med mera. Idag är Windows 7 nog det bästa alternativet. För windows finns en stor uppsjö av program och det är väl uppdaterat med drivrutiner för olika hårdvara. Mycket kunskap kan man få genom att fråga alla de andra som också gör musik på windows.

Linux kan fungera exakt lika bra, men det beror på en massa saker. Till exempel om du kan få bra hjälp av någon som är erfaren. Kanske finns det inte drivrutiner för just din hårdvara, men det kan gå att fixa på nåt sätt. De vanligaste stora programmen, typ Cubase finns inte för Linux. Tyvärr.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att köra Guitarrig med Wine på Linux måste väl ändå ge en rejäl latency?

Och att windows skulle ha hög latency vet jag inte.

Jag har också en quad 5i processor och min latency är 3 ms in och 2 ms ut. på 64 samples buffer och 44.khz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra Guitarrig med Wine på Linux måste väl ändå ge en rejäl latency?

Nej, inte speciellt. Jag kör Guitar Rig 3 under Wine och har troligen inte mer latency än på en windowsmaskin med samma hårdvara... Använder det utan problem alls. Tricket stavas "wineasio". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det finns ganska mycket som går att få igång utan att det är riktiga linux applikationer. Tex finns det hårdvaru burkar

som är dedikerade vst burkar. De kör windows applikationer i linux. Ser man på kompatibilitets listorna där så ser man

vad man kan förväntas kunna få igång. Det finns dessutom ganska mycket gratis, men kvaliteten är kanske inte alltid så bra.

Men det är ju samma problem med gratis för windows eller mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att köra Mac OS på vissa PC-datorer förutsatt att all hårdvara är kompatibel. Det kallas " “Hackintosh” (eller “Hackbook” om bärbar)

http://en.wikipedia.org/wiki/OSx86

Ja det var ju den jag tänkte på.

Men hackintosh eller linux, vilka vinner? Jag har ärligt talat ingen preferens alls. Tar den som är enklast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är en oerhörd linuxfantast sedan 7 år tillbaks i tiden och det är verkligen ett fantastiskt och oslagbart operativsystem till mycket. Men när det kommer till multimedia måste jag tyvärr erkänna att den mjukvara som går att köra naivt i linux (dvs utan emuleringar/virtualisering) inte håller samma klass som tex cubase och logic. Visst kan man få saker att funka med wine, men det är sällan helt felfritt enligt mina erfarenheter. Dessutom så stjäl det prestanda i onödan.

Sedan får man ju ställa sig frågan vad man har för krav också. Kanske tycker du att tex. audacity fyller dina behov utmärkt, isåfall är det ju kanon med ubuntu studio.

Vad gäller kompabilitet med hårdvara är det sällan ett problem längre i linux, det som eventuellt kan vara ett problem är mer avancerade ljudinterface. Creatives emu-serie funkar tex inte. Nu var det förvisso bra länge sedan jag gav upp linux som studio så jag ska inte uttrycka mig allt för mycket i den frågan, det har säkert blivit bättre.

Själv kör jag windows vista, ett horribelt operativsystem på alla de sätt och jag tänker göra ett försök på att transformera den till en hackintosh så fort jag handlat nya hårddiskar. Funkar inte det så blir det win7.

Hoppas att det var lite till hjälp i allfall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är en oerhörd linuxfantast sedan 7 år tillbaks i tiden och det är verkligen ett fantastiskt och oslagbart operativsystem till mycket. Men när det kommer till multimedia måste jag tyvärr erkänna att den mjukvara som går att köra naivt i linux (dvs utan emuleringar/virtualisering) inte håller samma klass som tex cubase och logic. Visst kan man få saker att funka med wine, men det är sällan helt felfritt enligt mina erfarenheter. Dessutom så stjäl det prestanda i onödan.

Sedan får man ju ställa sig frågan vad man har för krav också. Kanske tycker du att tex. audacity fyller dina behov utmärkt, isåfall är det ju kanon med ubuntu studio.

Vad gäller kompabilitet med hårdvara är det sällan ett problem längre i linux, det som eventuellt kan vara ett problem är mer avancerade ljudinterface. Creatives emu-serie funkar tex inte. Nu var det förvisso bra länge sedan jag gav upp linux som studio så jag ska inte uttrycka mig allt för mycket i den frågan, det har säkert blivit bättre.

Själv kör jag windows vista, ett horribelt operativsystem på alla de sätt och jag tänker göra ett försök på att transformera den till en hackintosh så fort jag handlat nya hårddiskar. Funkar inte det så blir det win7.

Hoppas att det var lite till hjälp i allfall 🙂

Okej, linux är inte så kul då för mig. Mina vänner kör cubase och har använt det också och oavsett om andra program är bättre så känns det nice att kunna få hjälp ifrån dom. Men hackintosh installation verkar väldigt krångligt, eller missuppfattar jag det?

Länkade ju mina datorkomponenter i första inlägget och det är som sagt en intel core i5 (som i imac) och där står också moderkortet och såg på den där listan på wiki-sidan ett snarlikt moderkort som funkade men i den sidan fanns tyvärr ingen guide. Jag googlar runt lite mer men någon får gärna kommentera hur lätt/svårt det är med att installera hackintosh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Linux är nog inte det allra bästa förstahandsvalet, även om det är fullt möjligt att sätta upp en finfin studio med enbart fria eller nästan gratis linuxprogram. (Ardour2, linuxdsp-pluggar etc) Jag har själv gjort det men har glidit över till att använda Reaper (i windowsversion) samt en massa VST-pluggar under Wine och det känns ju lite som att gå över ån efter vatten, ärligt talat. Fast det funkar - hur bra som helst - och det är ju huvudsaken. Å andra sidan skulle inte Cubase vara mitt förstahandsval heller.... både onödigt dyrt och krångligt imo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, linux är inte så kul då för mig. Mina vänner kör cubase och har använt det också och oavsett om andra program är bättre så känns det nice att kunna få hjälp ifrån dom. Men hackintosh installation verkar väldigt krångligt, eller missuppfattar jag det?

Länkade ju mina datorkomponenter i första inlägget och det är som sagt en intel core i5 (som i imac) och där står också moderkortet och såg på den där listan på wiki-sidan ett snarlikt moderkort som funkade men i den sidan fanns tyvärr ingen guide. Jag googlar runt lite mer men någon får gärna kommentera hur lätt/svårt det är med att installera hackintosh.

Man får bestämma sig om man skall hålla på med musik eller vara datortekniker. Efter många sena nätter med installationer av nya operativsystem och patchande och inkompatibelt hit och dit så kan jag säga att vara datortekniker inte ger så mycket tid över för musik. Ditt val. Sen när du väl fått maskinen att snurra skall du lära dig musikprogrammet.

Linux är kul, jag kör det själv men inte som huvudos. Istället kör jag det inuti programmet Virtualbox som snurrar på min Win7 maskin. Så just nu har jag om jag minns rätt sådär 5 olika Linuxdistros installerade. Leker runt med dem, men "arbetar" inte i ett OS utan i musikprogrammen (jag kör Sibelius och Samplitude).

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får bestämma sig om man skall hålla på med musik eller vara datortekniker. Efter många sena nätter med installationer av nya operativsystem och patchande och inkompatibelt hit och dit så kan jag säga att vara datortekniker inte ger så mycket tid över för musik. Ditt val. Sen när du väl fått maskinen att snurra skall du lära dig musikprogrammet.

Linux är kul, jag kör det själv men inte som huvudos. Istället kör jag det inuti programmet Virtualbox som snurrar på min Win7 maskin. Så just nu har jag om jag minns rätt sådär 5 olika Linuxdistros installerade. Leker runt med dem, men "arbetar" inte i ett OS utan i musikprogrammen (jag kör Sibelius och Samplitude).

// Gunnar

Jo fast lär inte hålla på med jättemycket plugins, externa program och skit. Som jag nämnde vill jag gärna ha ett annat operativsystem pga det var rätt bökigt att använda guitarriggen som ljudkort när man INTE ville spela in och tanken är att jag ska köra windows normalt för vanliga saker (och inte använda guitarriggen som ljudkort) och sen ha ett annat operativsystem som jag byter till när jag vill spela in och där har jag guitarriggen som ljudkort. Så efter installationen så ska det inte bli mäck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför? Det är jevligt dyrt och har superkrångligt kopieringskydd.

Dyrt tycker jag knappast att det är. specciellt inte om man är student. om man jämför med andra därute.

Sen tycker jag cubase är extremt bra. extremt lättarbetat och trevligt att andvända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är Windows ett problem för dig?

jag läste att windows (som jag har nu) har inbyggd delay vid musikinspelning medans mac och linux inte har det.

Alla former av digitala inspelningsapparater har fördröjning (latency). Det är inget fenomen exklusivt för Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är Windows ett problem för dig?

Alla former av digitala inspelningsapparater har fördröjning (latency). Det är inget fenomen exklusivt för Windows.

Så är det faktiskt, så länge man kör asio-drivare så är det inget större problem med latency. Dock tycker jag att mac har en mycket bättre arbetsmiljö att hålla på med musikproduktion i. Men det är väl individuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det faktiskt, så länge man kör asio-drivare så är det inget större problem med latency. Dock tycker jag att mac har en mycket bättre arbetsmiljö att hålla på med musikproduktion i. Men det är väl individuellt.

Läste först om GRUB och det verkar jättekrångligt om man vill installera och fortsätta att kunna köra win7+hackintosh men jag kom på en bra idé att göra det hyfsat smidigt kanske. Om jag har 2 hårddiskar och skapar en partition med drivsystemet på varje hårddisk och sen kan jag bara ändra boot prioritering och köra hackintosh på ena och win7 på andra?

Eller hur? Elelr skulle det bli problem för hackintosh kanske ändrar bios och skit på ett sätt som fuckar upp windows om man skulle vilja köra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Går säkert bra att göra så men jag är inte helt hundra på att det då jag inte vet vart MBR lagras. Det är "Master boot record" och innehåller en bootloader (grub och lilo tex.) som bestämmer vilket system skall ladda vid uppstart. Hursomhelst tycker jag det låter som en krånglig lösning och avråder från den. Grub är inte så krångligt som det kanske verkar, lite jobbigt när det blir fel bara då datorn inte startar utan en bootskiva 🙂 posta gärna din konfiguration här innan du installerar den så kan jag titta på den.

Men varför skall du ha en win7 partition? Ifall du behöver någon enstaka applikation som inte kör under macosx så rekommenderar jag att du virtualliserar windows med paralells under mac. Känner du dock att du kommer behöva win mycket är grub ditt bästa kort.

Redigerat av Mige89
Link to comment
Dela på andra sajter

"Master Boot Record (MBR) är de första 512 byten på en hårddisk till en PC" - enligt wikipedia

Det ligger alltså på disken och borde vara fine med din bootpriometod. Testa och kolla om det funkar vettja! det värsta som kan hända är att du måste försöka installera grub. Jag skulle bara ha ena disken i när jag installerade respektive os för att undvika att det ena os'et skriver över det andras MBR

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...