Jump to content
Annons

Dags för en ny elgitarr men vilken?


Harman (oregistrerad)

Recommended Posts

Harman (oregistrerad)

Tjenna!

Har funderat ett tag på en ny elgitarr. Sitter just nu på en Morgan Stratocaster och det är kanske ingen höjdare nu när man börjar bli bättre.

Har kollat runt lite och är intresserad av Epiphone. Verkar vara kanongitarrer för det priset dom ligger på.

Hade tänkt mig punga ut runt 6000 kr på en ny elgitarr och har hittat Epiphone Les Paul Custom modellen

http://www.music123.com/Epiphone-Les-Paul-...om-i30065.music.

Verkar vara en skön och bra gitarr för det priset.

Undrar hur mickarna låter om någon testat den.

Har även kikat lite på PRS Tremonti. Någon som har erfarenhet av någon av dessa gitarrer eller som kan tipsa om någon annan i den prisklassen.

Fender Telecaster Mexiko tillverkad kanske är ett alternativ också men ej några humbuckers då jag spelar mycket med dist och snabb musik. Någon som vet någon bra sida med tester av olika gitarrer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Harman (oregistrerad)

Jo det stämmer ju. Spelar väl mest rock. Det finns väl någon effektgrej eller vad det är som gör om ljudet från single coil till humbuckerljud.

Men som sagt är jag mest inne på en Epiphone för jag har läst mycket om dom att det är kanongitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

En begagnad Telecaster tilv. i Japan kan man lugnt få för ca 6000:- eller mindre.

Dessa är ofta riktigt bra. Epiphone Les paul e ok men känns inte alls som en USA, bara som en blev kopia. En japan-tele med vintage-look känns dock nästan precis som en USA ibland. Låter dessutom väldigt likt.

Gamla(ganska gamla) epiphone som tillverkades (också) i Japan kan va kanon tex en gammal sheraton. Nu e mycket epiphone kasst.

Tips: http://www.blocket.se/view/4068671.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

Häng inte upp dig på att dom ägs av gibson. Det e snarare än nackdel do G inte vill att epiphone-gitarrerna blir för bra för då köper färre gibson.

Ibanez och Yamaha har gjort trevliga Gibson-kopior. Semiakustiska Ibanez har bra rykte.

Redigerat av Bobbo V
Link to comment
Dela på andra sajter

Harman (oregistrerad)

Ok men vad jag läst på internet verkar det som om de lite dyrare epiphone är riktigt bra. Alltså dem som ligger i den prisklassen. Är det jättestor skillnad i ljud på en Epiphone Les Paul för 6000 och uppåt än en Gibson Les Paul. Är det något man hör direkt?

Annars har jag hört mycket bra om Epiphone i den prisklassen. Vill ju som sagt helst ha humbuckers.

Det finns ju en Fender Telecaster 72 custom med en humbucker och en singelcoil. Har alldrig testat den men den är lite dyrare och mexico tillverkad.

Link to comment
Dela på andra sajter

stopp och belägg!!!!!!!!!!!!!!!!!!

för helvete köp inte en fender och synnerligen inte en mexico om du ska spela rock!

eller okej, tycker du om gitarrer som brummar och har sig så go ahead!

vill du ha en tyst gitarr med fett sound, lägg till två tusenlappar och köp en esp/ltd för ca 8000:- där sitter emg81 aktiva mickar på de flesta av dem som inte för något väsen. Det är humbuckers också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aja det beror väll på vad mna menar med rock... Skulle välja en telecaster före esp/ltd vilken dag som helst..

Jag rekommenderar inte Epiphone Les Paul om du itne har möjlighet att prova just de exet du vill ha... De är MYCKET ojämna i kvalitet. Vissa är riktiga piss-gitarrer medan vissa kan vara helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det jättestor skillnad i ljud på en Epiphone Les Paul för 6000 och uppåt än en Gibson Les Paul. Är det något man hör direkt?

nu har jag inte spelat så mycke på någon epiphone men jag har i alla fall en kompis som har en epiphone standard som jag har spelat lite på ..och den är helt ok.. skillnad är det visseligen..och jag tycker att man märker det ganska direkt... men det är inte lika stor skillnad som mellan de 5.000kr han betalade och de 17.000kr jag betalade för min gibson ...tycker den största skillnaden ligger hur dom känns i förhållande till varandra och inte riktigt lika mycke i hur olika dom låter ..men det beror juh på hur mycke/länge du har spelat också.. och på hur petig du är.. är du ute efter les paul ljud så funkar det rätt bra med en epiphone i den pris klassen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör man man lite tuffare distljud så är det nog enklast med humbucker-mickar. Är inte så bra på teorin, men har för mig att det är så att en humbucker består av två ihopkopplade single-coil (vet ej om det är serie-eller parallell-koppling?) i motfas, vilket gör att brummet släcks ut. Dessutom blir det ju högre utsignal.

Har själv bara ägt en Epiphone, en standard Les Paul-modell, tillverkad någon gång i mitten/slutet på nittio-talet. En alldeles utmärkt gitarr för det priset (kostade nog 4500-5000), lät bra, trevlig att spela på o s v. Är dock mindre förtjust i hur halsen går in i kroppen på Les Paul-modeller, ser man det ovanfrån (som du har gitarr när du spelar) så ligger ju halsen och kroppen i några graders vinkel i förhållande till varandra (relief), till skillnad mot t ex strator (som är i princip helt raka). Hursomhelst, tror inte att det finns några gitarrtillverkare idag som gör några dåliga gitarrer i den prisklassen (4-6000). Bara ut och prova, och ta den du tycker bäst om!

Gillar du Fender-stuket så finns ju Mexiko-stratorna med humbucker-mickar också. Fender-ägda Squier har ju även några riktigt snygga gitarrer med dubbla humbuckers, Floyd-svaj, och lite tuffare lackering. Annars är det bara att välja å vraka, Ibanez, Washburn, Jackson, Dean, LTD o s v. Alla gör bra gitarrer.

Ett mycket plånboksvänligt tips är annars att hitta en OLP MM1. Music Man's budgetmärke. Bl a Musikbörsen och 4Sound säljer ut några färger för 1695:-... Då kan du köpa tre i olika färger!

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=13481&artno=106040

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du lägga så mycket pengar på en Epiphone Les Paul kan du lika gärna lägga på 2000 och få en äkta Gibson Les paul faded för 8000kr på musikbörsen.

Själv har jag aldrig tyckt om att spela på Les-paul-gitarrer. Då jag är van vid Fenderkopior och nästan bara spelat på Ibanez RG de senaste åren känns Les paul mycket tung och vill halka ur mitt knä hela tiden.

Jag köpte dock en PRS Tremonti SE för ett par veckor sedan som jag är mycket nöjd med. Väger inte lika mycket som les paul. Jag gjorde ingen direkt jämförelse innan jag köpte så jag vill inte göra några jämförande uttalanden. Jag är dock mycket nöjd med denna gitarr. Lättspelad, känns välgjord, lätt, älskar stallet (mycket lite strul med intonering, stränghöjd osv).

Tremonti-SE-blk-sm.jpg

Gör dig själv en tjänst och köp inget du inte testat först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Harman (oregistrerad)

Ok tack för alla svar.

aspucko> Jo jag har funderat lite på en Prs Tremonti som sagt. Självklart beställer jag ingen gitarr utan att ha provat den.

Har provat PRS Tremonti en gång på musikbörsen och då gillade jag den. Kändes lättspelat och tunn och skön hals.

Gärna mer svar och erfarenheter om ni har.

Positivt är att PRS Tremonti är så fruktansvärt snygg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Harman (oregistrerad)

Ok! Hur är leveransen och dylikt på tiptop.se? Schysst personal?

Ska nämligen upp till Sthlm vecka 6 och funderar då att gå och testa gitarren eftersom den inte finns i stan.

Platinum finish gillar jag icke men den svarta är fruktansvärt snygg.

Den är väl en av marknadens gitarrer som är mest prisvärt för det priset.

Hörde att tidningen Fuzz hade testat den. Någon som vet i vilket nummer och var man kan få tag på gamla nummer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte själv köpa en Epiphone LP i sommras och gick till Börsen i Gbg.

Efter att ha testat diverse humbucker guror gick jag därifrån med en Gibson Faded.

Nu ett drygt halvår senare kan jag säga att jag inte ångrar mig en sekund.

För bara 2000:- extra får du en riktig Gibson. Det som skiljer mot mycket dyrare

Gibson LP är frånvaron av lönntopp & flashig lack. Detaljer som påverkar ljudet

minimalt.

Den är helt underbar. Spelar hård-/rock, pop, blues etc.

Du kan få riktigt feta distljud, lite softare jazz/bluesljud och med stallmicken på

full diskant suveränt "skrälliga" ljud. Har haft Telecaster, Stratocaster, kopior på

dessa och diverse andra guror men för mig är detta den bästa hittills.

Ett kanonköp! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en sherryred Epiphone LesPaul standard som jag tycker är helt ok

som kostade drygt 4800.

Vill man ha fräsigare mickar kan man alltid sätta dit det i efterhand.

Har också en natur 70´Mexiko strata med singelmickar. Tycker man får

skönare sound med singlemickar än humbucker, även om man vill få

det att låta rått. Kolla in Richie Blackmore eller Jimi Hendrix, Yngwie mfl.

Skulle jag välja så är stratan number one and only...

Link to comment
Dela på andra sajter

En gigbag är per defintion mjuk. Alltså, mjukt fodral kallas för gigbag och hårt fodral kallas (hard)case.

PRS-gitarren är nog annars ett kanonköp om man gillar den typen av gitarr. Och gör man inte det är det nog inga problem att anpassa sig heller, den är ju något slags mittemellanting mellan en strata och en Les Paul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Harman (oregistrerad)

Ok tack för alla svaren. Just nu är jag mest sugen på en PRS Tremonti och för det priset på tiptop så känns det som ett självklart köp. Ska testa den ordenligt snart.

Ha de kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

PRS Tremonti är en suverän nybörjargitarr i en helt annan klass än Squire och Epiphone. Jag skulle nog hålla den för bättre än de billigare Gibson-modellerna till och med. En mycket stabil gitarr som är välbyggd och modern.

Jag tycker inte att man ska köpa de billiga nybörjargitarrerna, just eftersom de är billiga och man alltid får det man betalar för. Det är mycket bättre att lägga på ett par tusen på priset och köpa en begagnad märkesgitarr, till exempel Fender, Gibson Faded (som är rätt billiga just nu) eller en PRS av SE-typ, eftersom andrahandsvärdet är så mycket bättre och man inte går back om man skulle tröttna på att spela gitarr och vill sälja den efter några månader. Jämför det med att man går och köper en ny budgetgitarr som låter skräp och är dåligt inställd och dessutom har dåligt andrahandsvärde. Valet är enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Harman (oregistrerad)

Ok jag förstår. Har läst lite om den och har inte hört mycket negativt om den. Halsen sägs vara en kanonhals för det priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en hel del riktigt bra yxor (läs hårdrocksgura) att köpa för helt sjukt bra priser beggat. Pga att det är så få som köper de som ligger i mellan prisklassen dumpar de flesta priserna. Jag tänkte försöka bli av med min den kostade 11000 ny. Nu tänker jag kanske ta 5000 för den trots att den är i väldigt bra skick och det är ändå en USA jackson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra tips... Har sett många kanongitarrer, t ex från märken som Charvel, från åttiotalet till löjligt låga priser. Att köpa begagnade gitarrer kan väl i och för sig vara en liten chansning, men man kan ju kolla med begagnat från musikaffärer, så är det ju i a f lättare att reklamera än om man köper från privatperson. Oavsett om säljaren skriver saker i stil med "Säljes i befintligt skick" så har köpare rätt att häva köpet om vara skulle vara "I sämre skick än vad köparen rimligtvis kunnat räkna med" (Konsumentköplagen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja rekommendera Schecter. Köpte nyligen själv en begagnad Schecter C1+ för 4000:-. Kostar ca 10000:- ny i Sverige. MYCKET billigare om man beställer från USA eller t.o.m. England, Belgien, Tyskland...

Gå till Schecter och klicka på C-series...

Jag har jagat en sån runt hela världen och vet nog priser på varenda onlineshop också, men jag hittade den i en pantbank(!) i Sthlm... Den var som sprajtans ny. Ibland har man flyt?

Grym kvalite! Fantastiskt skön att lira på. Har haft samma gura i 10 år och inte kunnat hitta någon annan som jag känt varit i samma liga, men nu lär nog min gamla Peavey få stå där, jag är skitnöjd!!

Jag satte in ett par EMG-humbuckers också... Jeeesus, vilket tryck. Redan unplugged har den grym sustain och bra ljud, nu kan ta en ton, gå fika och när jag kommer tillbaka så klingar tonen än.(Ja, nästan iaf... :rolleyes: )

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, förresten, jag blev jävligt chockad när jag började kika på priserna i Sverige och olika länder.

I USA skulle en ny Schecter som jag har kosta ca 4000:- ny, fast då tillkommer frakt + 30% tllavgift/moms.

En ESP Horizon som i Sverige skulle kosta 18000:- fick man för 12000:- i Belgien ny. Och då tillkommer ingen tull/moms och frakten låg på 200:-.

Så det kan vara värt att fundera på, du kan få en bra mycket bättre gura för samma pengar. Kolla speciellt England, Belgien och Tyskland, de verkar ligga lägst... Ja, USA också då förstås!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...