Jump to content
Annons

Kan en De Esser få sångaren att INTE läspa?


Mutt Mange

Recommended Posts

Det pratas väldigt mycket om att en felinställd De Esser framkallar läspande. Men jag är intresserad av det omvända – att få ett redan inspelat läspljud att förvandlas till ett vanligt, snyggt S. Är det överhuvudtaget möjligt? Om inte, vad göra (utan att operera om tungan på sångaren)? Använder De Essern i Logic Pro 9 utan framgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

att en deesser kan få bort ess-ljud bygger ju på att man kan hitta en frekvens som sticker ut i själva ess-ljudet..., så att kompressorn kan jobba just på ess-ljudet. Om du kan hitta någon frekvens som kan "trigga" kompressorn så går det.....beroende på vilken de-esser du använder, men med tex sonalksis CQ1 kan du göra det ganska enkelt.....under förutsättning att du hittar någon frekvens i lespljudet som sticker ut på något sätt....ibland när det har de-essats för mkt kan man hitta lite ganska högt upp att jobba med. Ofta de-essas det runt 6-8khz......vilket kan göra att man kan hitta något kanske vid 9-10khz som kan trigga kompressorn.....det kan även finnas runt 5khz, men då börjar den jobba på ssshh-ljud också, vilket inte alltid är så önskvärt...

i värsta fall får man klippa ut alla ess-ljud och bearbeta dom separat....det har jag fått göra flera gånger när man vill försöka återskapa lite naturligare ess-ljud....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det pratas väldigt mycket om att en felinställd De Esser framkallar läspande. Men jag är intresserad av det omvända – att få ett redan inspelat läspljud att förvandlas till ett vanligt, snyggt S. Är det överhuvudtaget möjligt? Om inte, vad göra (utan att operera om tungan på sångaren)? Använder De Essern i Logic Pro 9 utan framgång.

du fkulle nog kunde minfka th/f-ljuden men inte få dom blir rena s iftället

Link to comment
Dela på andra sajter

oj, sorry....uppfattade inte riktigt att det gällde någon som faktiskt läspar på riktigt....trodde det handlade om att någon förstört sångspåren genom att de-essa för mkt.

Har dock jobbat med en artist som läspar en del, kan inte nämna vem här, men det gick faktiskt att återskapa någorlunda just genom att klippa ut och bearbeta "ess-ljuden" på ett eget spår, men det blir nog svårt att göra det helt naturligt (så att det funkar som solosång). I mitt fall skulle sången ligga bakom resten av gruppen, så det räckte med att det blev hyggligt bra.

ess-ljud är dock ganska opersonliga, så om du är kreativ och har tid, kan du klippa andra peroners ess-ljud och lägga in istället....typ spela in sången själv och bara behålla ess-ljuden.....! men det känns ju lite millivanilli över det kanske....haha...

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...