Jump to content
Annons

SĂ„nginspelning i Cubase 5


JohnnyRocker2008

Recommended Posts

Hallo alla Cubase freaks 😄

Har nu kommit en bit pÄ vÀgen i CubasevÀrlden. Kul som f_n!

Har köpt en RODE NT1A och har spelat in mitt 1:a sÄng-spÄr.

Lade pÄ delay & Reverb. Alla nivÄer verkar rÀtt instÀllda men det lÄter som jag stÄr i en kyrka. Dessutom Àr sÄngen för lÄg.

Hur fÄr man det dÀr ljudet pÄ sÄngen, precis som om man stÄr, precis intill sÄngaren.

Sen undrar jag lite vad ni andra anvÀnder för pluggar/effekter vid inspelning av sÄng.

Skulle va kul med ett schysst tillvÀgagÄngssÀtt.

Grejjerna jag har Àr:

* RODE NT1A för sÄngen

* M Audio Fast Track Pro ljudkort

* Cubase 5

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

LĂ„ter som en kyrka...?

Har du kanske lagt reverbpluggen som en insert pÄ den kanalen - och stÀllt reverbet pÄ 100% wet och 0% dry, typ?

Reverb och delay mÄr för det mesta bÀst som send-effekter och inte insert - och lÀgger man dem som send-effekter sÄ ska de normalt stÄ pÄ 100% wet, men som inserteffekter sÄ mÄste du skruva upp dry-signalen för att höra nÄgot av direktljudet och sÀnka wet-signalen för att fÄ en bÀttre balans. Kanske ska du ocksÄ testa med kortare reverbtid...

Andra pluggar som jag anvÀnder pÄ sÄng, Àr frÀmst kompressor, eq - och Melodyne vid behov, men dessa tre ska definitivt ligga som insertpluggar...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lade pÄ delay & Reverb. Alla nivÄer verkar rÀtt instÀllda men det lÄter som jag stÄr i en kyrka.

Du kanske gjort det vanliga nybörjarmisstaget att lÀgga effekter som inserts (och inte som AUX/sends) och sedan kör dessa pÄ 100% wet?

EDIT: Claes var givetvis före ... 😛

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😄 StĂ€mmer alldeles riktigt. Hade lagt reverb och delay som inserts.

Men HUR lÀgger jag dem som sends? Och var hittar jag instÀllningen nÀr ni talar om 100% Wet resp. drysignalem?

GÄr jag in i VST Connections och lÀgger till Group FX?

Claes: Är Melodyne en plugg man mĂ„ste köpa till eller kommer den med Cubase. Hittar den inte i vart fall.

Tack för inlÀggen

Redigerat av JohnnyRocker2008
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😄 StĂ€mmer alldeles riktigt. Hade lagt reverb och delay som inserts.

Men HUR lÀgger jag dem som sends? Och var hittar jag instÀllningen nÀr ni talar om 100% Wet resp. drysignalem?

GÄr jag in i VST Connections och lÀgger till Group FX?

Claes: Är Melodyne en plugg man mĂ„ste köpa till eller kommer den med Cubase. Hittar den inte i vart fall.

Tack för inlÀggen

Du öppnar en FX channel (project --> add track). DÀr lÀgger du reverbet. Sedan gÄr du till send pÄ sÄngspÄret och vÀljer FX-kanalen dÀr. Klart!

Det finns ett inbyggt program för att korrigera sur sÄng i Cubase som jag tycker fungerar bra. Det heter Variaudio. Dubbelklicka pÄ sÄngspÄret sÄ fÄr du fram det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du öppnar en FX channel (project --> add track). DÀr lÀgger du reverbet. Sedan gÄr du till send pÄ sÄngspÄret och vÀljer FX-kanalen dÀr. Klart!

Det finns ett inbyggt program för att korrigera sur sÄng i Cubase som jag tycker fungerar bra. Det heter Variaudio. Dubbelklicka pÄ sÄngspÄret sÄ fÄr du fram det.

Öppnade/lade till en FX channel, och valde den i sends pĂ„ sĂ„ngspĂ„ret, men effekten uteblir.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du har pitchkorrigering som följer med Cubase5 - och för mindre justeringar duger det alldeles utmĂ€rkt. Det Ă€r bara att jag har kört med Melodyne sĂ„ lĂ€nge, att jag Ă€r van vid att det Ă€r nĂ„got man mĂ„ste köpa separat... 😉

För större justeringar och mer avancerad editering av sĂ„ngen, sĂ„ rekommenderar jag Melodyne istĂ€llet, men det finns ingen anledning att köpa det förrĂ€n du tycker att den medföljande pitchkorrigeringen i Cubase5 inte rĂ€cker till. 🙂

Annars Àr Melodyne Assistant den enklaste versionen och den ligger pÄ strax över 2000:-. Melodyne Editor Àr nÀsta version och den ligger strax under 4000:-.

EDIT: VariAudio heter den som följer med Cubase. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Öppnade/lade till en FX channel, och valde den i sends pĂ„ sĂ„ngspĂ„ret, men effekten uteblir.

Du mÄste skruva upp volymen pÄ effect send pÄ kanalen dÀr sÄngen ligger, för att skicka signal till FX-kanalen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack Claes,Gilbert, tamb och mickestrang.

Tror jag "got the hang of it now".

Ni Àr oumbÀrliga i mitt CubaselÀrande :-D

Är sĂ„ tacksam för Studio Forum sĂ„ det finns inte :-D

Tack grabbar

Redigerat av JohnnyRocker2008
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du har pitchkorrigering som följer med Cubase5 - och för mindre justeringar duger det alldeles utmĂ€rkt. Det Ă€r bara att jag har kört med Melodyne sĂ„ lĂ€nge, att jag Ă€r van vid att det Ă€r nĂ„got man mĂ„ste köpa separat... 😉

För större justeringar och mer avancerad editering av sĂ„ngen, sĂ„ rekommenderar jag Melodyne istĂ€llet, men det finns ingen anledning att köpa det förrĂ€n du tycker att den medföljande pitchkorrigeringen i Cubase5 inte rĂ€cker till. 🙂

Annars Àr Melodyne Assistant den enklaste versionen och den ligger pÄ strax över 2000:-. Melodyne Editor Àr nÀsta version och den ligger strax under 4000:-.

EDIT: VariAudio heter den som följer med Cubase. 🙂

Gjorde det claes. Och helt plötsligt hade jag sÄngen IN MY FACE. Lite överdrivet, med nÀstan sÄ var det :-)

Redigerat av JohnnyRocker2008
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...