Jump to content
Annons

totalt hjärnsläpp vad gäller koppla in patchby


BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Hallå..

jag har kört fast vad gäller inkoppling av patchbay

Hur sa jag koppla allting?

Jag har 3st kopressors, 2 equalizers.3 rena preamps. JAG TÄnkte koppla in ett patchbay. Det jag vill kunna gör är att tex använda en av mina equalizers före en preamp eller en kompressor före en preamp eller varför inte ibland bara en preamp. Hur ska jag koppla ihopa allting för att detta ska bli så smidigt och lexibelt som möjligt att välja mellan alla preamps, eq och kompressor.

är verklien helt lost och har läst mkt på nätet om det men kommer fan inte på hur jag ska göra.. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur hade du tänkt koppla in micken om du vill sätta en eq eller kompressor FÖRE preampen...?

Micken måste ju alltid in i preampen, men utgången från preampen kan du förstås sedan koppla vidare som du vill med hjälp av patchbayen.

Här kan du få lite info om olika patchbay-varianter: http://wiki.kontrollrummet.com/Patchbay

Sedan är det bara att tänka till lite. Var konsekvent så att du har alla utgångar i en rad och alla ingångar i en rad, så är det smidigast att hålla ordning på - och om patchbayen är normaliserad, så sätt inte in- och utgångarna till samma burk över/under varandra, utan tänk ut vilken koppling som är den du kommer att använda oftast, så kan du koppla enheterna så att du inte har några kablar i patchbayens front när det är den "normala" kopplingen...

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

jag hajjar int riktigt hur det fungerar..

det jag vill slippa är ju att jag hea tiden åste plugga in xlr kablar på basidan av mina preamps eller copressorer. Det gör man väl inte med ett patchbay??? åste ag då a ett xlr patchbay eller?

o jag kopplar såhär hur blir det då:

övre raden channe 1-8 från ljudkortets ingångar

vad fan kopplar jag sen in i de undre? frasidan är ju de övre outputs och uner inputs...jävla zooröra detta är...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hajjar int riktigt hur det fungerar..

det jag vill slippa är ju att jag hea tiden åste plugga in xlr kablar på basidan av mina preamps eller copressorer. Det gör man väl inte med ett patchbay??? åste ag då a ett xlr patchbay eller?

Ja - det kan vara lite vanskligt att ha fantommatning till micken i patchbayen om det är en telepatchbay, eftersom alla tre polerna inte får kontakt samtidigt då...

o jag kopplar såhär hur blir det då:

övre raden channe 1-8 från ljudkortets ingångar

vad fan kopplar jag sen in i de undre? frasidan är ju de övre outputs och uner inputs...jävla zooröra detta är...

Om du ska ha utgångar i de övre, så är det inte ljudkortets ingångar som ska dit, utan de olika externa burkarnas utgångar. I de nedre kopplar du ljudkortets ingångar - och burkarnas ingångar...

Exempel:
ut:   Preamp1   -   Preamp2   - Kompressor1 - Kompressor2 -    EQ1    -    EQ2
in: Kompressor1 - Kompressor2 -     EQ1     -     EQ2     - Ljudkort1 - Ljudkort2

Om du har en normaliserad patchbay, alltså.

Om det inte sitter några kablar i fronten, så kommer utgången på Preamp1 automagiskt att vara kopplad till ingången på Kompressor1, utgången på Kompressor1 till ingången på EQ1 och utgången på EQ1 till ingång 1 på ljudkortet.

Om du sedan istället vill byta ordning på EQ och Kompressor, så sätter du patchkablar i fronten, från Preamp1 ut till EQ1 in, från EQ1 ut till Kompressor1 in och från Kompressor1 ut till ljudkort1 in...

Hoppas att det blir lite klarare...?

Det gäller att hålla tungan i rätt mun... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

jo jag blir klokare, men jag tror att det är lättare för mig att ha en stagebox då jag bara vill slippa alla de där stuunderna av att krypa under skrivbordet för att koppla in xlr kabel till mikrofonen.

Är det inte en stageox jag behöver då??

dvs koppla stageboxen till mina ingångr på preamps, kompressor, eq osv, sedan länkar jag mina outputs från prems, ompressor och eq till input på mitt ljudkort??

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök att inte tänka på raderna med hål, utan begränsa tänket till en kanal. Då ser du två hål, ett ut (där ljudet från t ex micken, eller vad det nu är, kommer) och ett in (som skickar ljudet till datorn). Tänk sedan att det redan sitter en sladd från utgången till ingången, fast att den är "osynlig" och sitter inne i patchbayen. Detta är grundinställningen, och ljudet går "ostört" från mick till dator. När du sedan sätter en sladd från utgången till en annan patchbay-ingång, t ex till en kompressor, så skickas ju ljudet iväg och måste komma tillbaks till den första ingången (den som jag nämnde först). För att göra det sätter du en till sladd, från kompressorns patchbay-utgångshål, tillbaka till det första ingångshålet. Då går ju ljudet som det gjorde först (med den "osynliga" kabeln) fast via kompressorn.

Detta var en väldigt förenklad version, och det går ju att skicka ljud lite hur som helst via patchen. Men just det här tänket har varit pedagogiskt bra att använda när jag försökt förklara patchbay för föreläsningselever...

Link to comment
Dela på andra sajter

För att slippa trassla med att krypa in bakom prylarna för att koppla in mickarna i olika preampar, så kan du ju ha mikrofonkablar permanent inkopplade i de olika preamparna (glöm inte märka upp vilken som går vart...😉). Så har jag gjort själv.

Sedan kopplar du om signalvägarna efter preamparna med hjälp av patchbayen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök att inte tänka på raderna med hål, utan begränsa tänket till en kanal. Då ser du två hål, ett ut (där ljudet från t ex micken, eller vad det nu är, kommer) och ett in (som skickar ljudet till datorn). Tänk sedan att det redan sitter en sladd från utgången till ingången, fast att den är "osynlig" och sitter inne i patchbayen. Detta är grundinställningen, och ljudet går "ostört" från mick till dator. När du sedan sätter en sladd från utgången till en annan patchbay-ingång, t ex till en kompressor, så skickas ju ljudet iväg och måste komma tillbaks till den första ingången (den som jag nämnde först). För att göra det sätter du en till sladd, från kompressorns patchbay-utgångshål, tillbaka till det första ingångshålet. Då går ju ljudet som det gjorde först (med den "osynliga" kabeln) fast via kompressorn.

Detta var en väldigt förenklad version, och det går ju att skicka ljud lite hur som helst via patchen. Men just det här tänket har varit pedagogiskt bra att använda när jag försökt förklara patchbay för föreläsningselever...

Bra förklarat där av Jakob, för det är Jakob va? Haft dig som föreläsare en gång i växjö, mycket informativt 🙂

Som sagt, du kopplar in alla dina prylar på baksidan av patchen, ena raden på baksidan är utgångar och andra är ingångar. Då kan du tänka att där sitter osynliga kablar i inuti patchen.

Har du kopplat utgången från preamp 1 och satt den i första jacket övre raden och sedan kopplat första jacket i undre radan till ingång 1 på ditt interface så kommer alltid att preamp 1 att hamna på kanal 1 i ditt daw - dock kan du bryta signalen på framsidan av patchen genom att då stoppa in en patchkabel och skicka signalen in i någon annan enhet.

Patchar är mycket smidiga bara man får loss tänket

(nu ¨hittade jag bara på lite i mitt exempel ovan, har ingen patch framför mig så jag vet inte exakt vilka som är in eller utgångar av övre/undre raden - det kan vara tvärtom)

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

tack för alla förklaringar, det börjar ljusna och man ser finessen med hur smidigt det kan va att ha ett oatchbay..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...