Jump to content
Annons

Realistiska hörlutar


ihgl

Recommended Posts

Hallå

Är gammal HiFi-bög och förundras över alla "reviews", lyssnarkommentarer osv över allsköns hörlurar som finns på marknaden. För mig är det hela ganska enkelt. Gå t ex till konserthuset, lyssna på musiken och leta sedan efter ett par lurar som återger densamma på ungefär det sättet du upplevde från din plats under konserten. De lurarna som lyckas med det är mina favoriter. Har ingen som helst förståelse för lurar som låter bra på rock, punk, heavy metal, hip hop, klassisk musik etc. För mig handlar det om lurar som återger musiken som den är. Dvs neutralt utan att lägga till eller dra ifrån. Sådana lurar borde åtrege t ex gitarrriff lika bra som 1:a violinerna i konserthuset. Vad jag efterlyser är någon form av vetenskaplighet - inte kosmetika och färgning?? Lurar som återger violinerna i konserthuset korrekt borde också återge "onaturlig" musik som supermixade gitarrer eller "lyft" sång i en "förtrollande" mix. Jag är så korkad så att jag anser att det bara borde finnas en sorts lurar, de som återger verkligheten utan att lägga till eller dra ifrån. Återger de stråkarna i ett konserthus korrekt så återger de distade gitarrer korrekt också. Tycker för min del illa om lurar som prioterar det ena eller det andra. Tycke och smak har jag också mycket svårt för. "De och de lurarna låter asbra på rock etc. " Sådana argument är totalt irrelevanta för mig. Har själv ett par Sennheiser HD 650. I mitt tycke har de alldeles för mycket bas och saknar bett i mellanregistret och färgar ljudet således alldeles för mycket. Har också ett par Sennheiser HD 280 Pro. Vad "Pro" betyder har jag ingen aning om - men i mina öron har de överdrivet mycket mellanregister och taskig diskant även om de fyller tomtummet i mellanregistret i fö´rhållande till Hd 650. Om det är någon som förstår vad en gammal Hi-Fi - bög menar, så rekommendera mig ett par mer realistiska lurar än de jag har. För övrigt är minaa HD 650 till salu - om någon vill ha kosmetikan.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...det går inte att få musiken att låta "som den är" så snart den har passerat genom en mikrofon...

Visst ligger det något i det du säger. Det är jag fullt medveten om. Men det finns upptagningar och upptagningar..... Och jag tror inte att mikrofonerna är boven i dramat. Som jag sagt tidigare är omvandlingen i hörlurarna så mycket större. Har hört massor av konserter på CD t ex där ljudet förefallit varit mycket realistiskt jämfört med "min på plats" uppfattning. I hörlurar låter det allt ifrån katrastrof till hyfsat naturligt. Som jag tog upp i min tråd, så låter t ex HD 280 ruggigt nära - fastän överdrivet i mellanregistret. Och HD 650 låter "långt borta" och väldigt överdriven i basregistret. Rena kosmetikan alltså. Finns det inget vettigt här emellan? Någon Grado eller Proline?? Eller så. Har hittills inte hört något som närmar sig verkligheten. Å andra sidan har jag ju förstås inte hört alla lurar på marknaden Men så är jag som sagt en gammal HI-Fi-bög med "gammaldags" krav. Vill förtydliga här: Jag går till konserthuset, kommmer hem och vill höra detsamma i min anläggning. Anser att: låter det hyfsat hemma så låter det bra på all sorts musik. Nu talar jag förstås om högtalare. Men allt annat i lurar är kosmetika och önsketänkande. Visst gillar jag överdriven bas på viss sorts rockmusik t ex. Men det är inte realistiskt. Vill man höja basen, gör man det genom någon form av EQ. Vad jag talar om här är rak kurva utan någon som helst höjning eller sänkning med någon EQ. Ge mig gärna namnet på neutrala lurar - om det finns några????

Redigerat av ihgl
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill förtydliga här: Jag går till konserthuset, kommmer hem och vill höra detsamma i min anläggning.

Då får du bjuda hem stråkorkestern till vardagsrummet. Annars går det inte. Det finns alltid begränsningar på vägen mellan framförandet och vad som sedan återges hemma idin anläggning. Det skall väljas mikrofoner på plats, det skall eventuellt mixas och poleras innan det mastras, och sen ska det spelas upp hemma i din anläggning. Lägg därtill placeboeffekten som gör att du automatiskt idealiserar det ljud du hör på plats framför orkestern, och som också gör att du ställer in dig på ett ljud fullt av begränsningar när du lutar dig tillbaka för att lyssna hemma.

AKG k701 är ett hett tips, och den ligger bra i pris eftersom efterföljaren k702 också finns ute i handeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna även på Beyerdynamic DT880. Jag tycker de har en neutral respons, saknar ej mellanregister, ingen boostad bas, dock en smula lyft i den allra högsta diskanten. De behöver en lite varmare hörlursförstärkare för att låta naturligt, men då låter de också jävligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Hallå

Är gammal HiFi-bög och förundras över alla "reviews", lyssnarkommentarer osv över allsköns hörlurar som finns på marknaden. För mig är det hela ganska enkelt. Gå t ex till konserthuset, lyssna på musiken och leta sedan efter ett par lurar som återger densamma på ungefär det sättet du upplevde från din plats under konserten. De lurarna som lyckas med det är mina favoriter. Har ingen som helst förståelse för lurar som låter bra på rock, punk, heavy metal, hip hop, klassisk musik etc. För mig handlar det om lurar som återger musiken som den är. Dvs neutralt utan att lägga till eller dra ifrån. Sådana lurar borde åtrege t ex gitarrriff lika bra som 1:a violinerna i konserthuset. Vad jag efterlyser är någon form av vetenskaplighet - inte kosmetika och färgning?? Lurar som återger violinerna i konserthuset korrekt borde också återge "onaturlig" musik som supermixade gitarrer eller "lyft" sång i en "förtrollande" mix. Jag är så korkad så att jag anser att det bara borde finnas en sorts lurar, de som återger verkligheten utan att lägga till eller dra ifrån. Återger de stråkarna i ett konserthus korrekt så återger de distade gitarrer korrekt också. Tycker för min del illa om lurar som prioterar det ena eller det andra. Tycke och smak har jag också mycket svårt för. "De och de lurarna låter asbra på rock etc. " Sådana argument är totalt irrelevanta för mig. Har själv ett par Sennheiser HD 650. I mitt tycke har de alldeles för mycket bas och saknar bett i mellanregistret och färgar ljudet således alldeles för mycket. Har också ett par Sennheiser HD 280 Pro. Vad "Pro" betyder har jag ingen aning om - men i mina öron har de överdrivet mycket mellanregister och taskig diskant även om de fyller tomtummet i mellanregistret i fö´rhållande till Hd 650. Om det är någon som förstår vad en gammal Hi-Fi - bög menar, så rekommendera mig ett par mer realistiska lurar än de jag har. För övrigt är minaa HD 650 till salu - om någon vill ha kosmetikan.....

Vad ska du ha för dina lurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska få någon form av "Live" känsla ska du ha ett par fullrange högtalare. Inte hörlurar.

Vad är ditt mål? Inspelning? Mixning? Mastring? Lysning?

Vill passa på att tacka alla för tips och råd. Sedan är det ju för mixning/studiobruk jag behöver ett par så ofärgade lurar som det bara går att uppbringa. Har hört en del om DT880 och även om AKG:n. Ska försöka testa de två. Vad beträffae HD650 så visst låter den underbart. Men baslyftet går bara inte att hantera vid nedmixning. Har testat olika förstärkare för att driva luren och också pluggat in den direkt i Mackie-mixern. Men, för mycket bas. Här tycker jag nog att den betydligt billigare HD280 är mer rimlig i det lägre registret. I gengäld har den i mina öron litet väl "häftigt" mellanregister och en rätt tuff topp. Rå och obarkad m a o Jag mixar förstås med hjälp av monitorhögtalare men vill också kunna ta hjälp av ett par goda lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du bjuda hem stråkorkestern till vardagsrummet. Annars går det inte.

Jag skulle vilja säga så här: Har du en god HiFi-anläggning och en auktoritativt gjord inspelning på CD eller vinyl - så behöver du inte bjuda hem orkestern. Om inta annat lär man ju spara litet pengar.... ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska du ha för dina lurar?

Har bara haft de här lurarna 4 - 5 dagar. Köpte dem av en kille som fått dem i födelsedagspresent och låtit dem bli liggande ouppackade. De har alltså endast gått några timmar sedan jag bröt upp förpackningen. Egentligen var det HD600 jag var ute efter men trodde väl att 650 skulle vara likvärdig. Nu har jag på olika forum läst att 600 tydligen är litet klarare och mindre basbenägen. Strunt samma. Luren är inte inkörd men jag kan bara inte föreställa mig att ljudkaraktären skulle ändras drastiskt bara för att man kör den 2 till trehundra timmar. Så jag säljer den gärna och provar något annat. Gav 2000 kr för luren häromdagen och kan sälja den för 1700:-

Redigerat av ihgl
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha ett par välbalanserade hörlurar som inte ger något störande utskjutande markerat frekvensband någonstans, ta en titt på Stax SR-007 Omega II MkII electrostatic. Gillar man Martin Logans högtalare (vilket jag gör) så brukar man även uppskatta dessa hörlurar. Jag har lyssnat på Stax vid några tillfällen och gillar dem skarpt, även deras andra modeller. Frekvensomfång på dessa 6-41 kHz.

stax-sr007.jpg

Här med drivenhet SRM-727

$3750 plus frakt, tullavgift och svensk mervärdesskatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

K601 är väldigt prisvärda.

Är mycket nyfiken på K601. Läst mycket positivt om dem. Framförallt lär de har realistisk basåtergivning plus en markant öppenhet. Många tycker förstås att de har en "roll off" i basen men motargumentet är att kurvan är rak men med lägre volym än i t ex Sennheisers monsterbaslurar. För mig är nog mellanregistret det "viktigaste" - om det nu går att säga så. Hursomhelst, tydlighet och öppenhet som i gamla Quad-elektrostater vore prima.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har länge kört med Ultrasone Pro2500, som jag tycker är riktigt bra och som det faktiskt också går att göra fungerande mixar i.

En annan som jag har kört med mycket på senare tid, är German Maestro GMP400, som också ger en tydlig och bra ljudbild.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är mycket nyfiken på K601. Läst mycket positivt om dem. Framförallt lär de har realistisk basåtergivning plus en markant öppenhet. Många tycker förstås att de har en "roll off" i basen men motargumentet är att kurvan är rak men med lägre volym än i t ex Sennheisers monsterbaslurar. För mig är nog mellanregistret det "viktigaste" - om det nu går att säga så. Hursomhelst, tydlighet och öppenhet som i gamla Quad-elektrostater vore prima.

Basåtergivning i hörlurar är alltid svårt att avgöra då man "lyssnar" med kroppen också om frekvenser under ca. 100 Hz. Om en hörlur försöker kompensera för detta så kan vissa tycka att den låter basig medan andra tycker att den låter "bra". Jag jämförde med väldigt många lurar innan jag bestämde mig för K601 och jag skulle köpa dem igen om jag skulle välja idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Basåtergivning i hörlurar är alltid svårt att avgöra då man "lyssnar" med kroppen också om frekvenser under ca. 100 Hz. Om en hörlur försöker kompensera för detta så kan vissa tycka att den låter basig medan andra tycker att den låter "bra". Jag jämförde med väldigt många lurar innan jag bestämde mig för K601 och jag skulle köpa dem igen om jag skulle välja idag.

Ledsen Gilbert. Blandade ihop 701 och 601. Är nog snarare 701 jag spanar efter. Men bägge lär ha liknande "AKG-karaktär" förutom att 701:an är "renare" och litet kraftfullare i basen. Detta är iallafall vad jag kunnat läsa mig till. Har ju inte lyssnat på någon av dem. Det lustiga är att 601:an fick samma betyg som Senn HD600 i en stor tysk test!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har länge kört med Ultrasone Pro2500, som jag tycker är riktigt bra och som det faktiskt också går att göra fungerande mixar i.

En annan som jag har kört med mycket på senare tid, är German Maestro GMP400, som också ger en tydlig och bra ljudbild.

Har du några ord att säga om mellanregistret i 2500. Många ute på "Head-Fi-sidorna" klagar på hängmatteform. Ligger det någonting i de synpunkterna?? Eller vad tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen Gilbert. Blandade ihop 701 och 601. Är nog snarare 701 jag spanar efter. Men bägge lär ha liknande "AKG-karaktär" förutom att 701:an är "renare" och litet kraftfullare i basen. Detta är iallafall vad jag kunnat läsa mig till. Har ju inte lyssnat på någon av dem. Det lustiga är att 601:an fick samma betyg som Senn HD600 i en stor tysk test!!

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79202&view=findpost&p=1127044

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du några ord att säga om mellanregistret i 2500. Många ute på "Head-Fi-sidorna" klagar på hängmatteform. Ligger det någonting i de synpunkterna?? Eller vad tycker du?

Det ligger något lite i det - och på det sättet är German Maestro-lurarna ärligare, men generellt sett så tycker jag ändå att det är lite lättare att göra bra mixar i Pro2500, så det är inte så väldigt mycket hängmatta... Med tanke på prisskillnaden, så skulle jag däremot nog numera säga att German Maestro-lurarna är mer prisvärda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova B&Ws nya hörlurar så lär du bli nöjd

http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/bw_p5_horlur.htm

Sjukt bra ljud och kvalitet. Halvdyra men i jämförelse med många andra halvdyra lurars rackiga kvalitet så tycker jag att de är rejält prisvärda.

Har du provat att mixa eller något med dessa? Gillar starkt andra produkter B&W gjort med har inte fått chansen att lyssna på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79202&view=findpost&p=1127044

Jag frågade redan i den tråden varför prisskillnaden inte kan motiveras. kan du tänka dig att berätta det för mig nu? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Har du provat att mixa eller något med dessa? Gillar starkt andra produkter B&W gjort med har inte fått chansen att lyssna på dem.

Mixar inte så mycket nuförtiden mest använt dom till enklare förproduktioner och när jag programmerar synthljud, hörlurarna är de ärligaste jag haft på flera år och passformen är grym, de är slutna men blir inte så varma....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade redan i den tråden varför prisskillnaden inte kan motiveras. kan du tänka dig att berätta det för mig nu? 🙂

Oj, trodde jag svarade då ...

Helt enkelt därför att jag inte tyckte att K701 lät bättre. Jag gissar på att prisskillnaden beror på en mer påkostat design samt lite "lull-lul" som hifi-branschens klientel kanske "uppskattar" 😉, troligtvis även på bekostnad av högre vinstmarginaler.

K701 är lite lättare att driva så om man inte har en kraftig (eller iallafall ok) hörlursförstärkare så kanske detta skulle vara en anledning att köpa dessa istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

För min del vet jag ingenting om ljud eftersom jag har 5st cdspelare och alla låter lika bra, jag har dessutom haft två st. ESP-9 lurar som jag gjort slut på Nästan och nu kör jag med AKG k-272 som enl. mig har riktigt bra separation förutom låg dist. Mina ESP-9 hade HD 0,2% mellan 15-16000Hz. Inga extrasvängningar här inte vad jag vet men som sagt jag är diskutabel med tanke på det där med cdspelare.

Man får vara jäkligt glad när man har prylar som man tycker är bra nog. För min del är jag tydligen insnöda på låg distorsion allt tyder på det. Ok jag gillar Sennheisser 600 också men vet ej hur dom är vid jämförelse med AKG och det kan jag strunta i. Det gäller att bli glad av musiken, den så kallade glada spelande mannen.

Som ni kanske har sett så bränner jag på med 0,0252W på lurarna 95-100dB, (vid 7W och 60ohm som förstärkaren presterar vid det ohm talet). Här gäller det att tänka till!!!!!!!!

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixar inte så mycket nuförtiden mest använt dom till enklare förproduktioner och när jag programmerar synthljud, hörlurarna är de ärligaste jag haft på flera år och passformen är grym, de är slutna men blir inte så varma....

Härligt. Ska jag själv kolla in dom under veckan.🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Basåtergivning i hörlurar är alltid svårt att avgöra då man "lyssnar" med kroppen också om frekvenser under ca. 100 Hz. Om en hörlur försöker kompensera för detta så kan vissa tycka att den låter basig medan andra tycker att den låter "bra". Jag jämförde med väldigt många lurar innan jag bestämde mig för K601 och jag skulle köpa dem igen om jag skulle välja idag.

Hallå igen

Just nu står valet mellan AKG 601 och Proline 750. De sistnämnda lär vara "kultlurar" i studios i USA....??!!

Tackar för alla synpunkter. Och mina "supermonsterbaslurar" Sennheiser 650 är fortfarande till salu. ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen

Just nu står valet mellan AKG 601 och Proline 750. De sistnämnda lär vara "kultlurar" i studios i USA....??!!

Tackar för alla synpunkter. Och mina "supermonsterbaslurar" Sennheiser 650 är fortfarande till salu. ;-)

Till mixning skulle jag föredra öppna lurar, så Ta Pro2500 istället för Pro750 (numera heter de Pro och inte Proline...). Pro750 är sluten, medan Pro2500 är samma lur men öppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...