Jump to content
Annons

USB grafik kort

BurninSven (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Funderar på att köpa ett USB videokort men tvekar lite då det väl ändå rimligtvis inte kan vara så bra eller? En del anger att korten klarar ganska hög upplösning men man tvekar ändå.

Tips mottages tacksamt.

Annons
Postat

Är själv lite nyfiken på att testa ett sådant i en icke-studiodator, men visst är jag skeptisk till att låta ett grafikkort stjäla all bandbredd till USB-bussen.

Postat

Jag tänker på hela konceptet lite åt hållet som Linus är inne på. Typ hur mycket av bandbredden slukar ett sådant här kort och hur är det med tex streamad video. Ja man vill ju att det ska funka som vanligt helt enkelt. Jag såg ett på jag tror det var på Kjell o Comp för ca 700 kronor som funkar både för Mac och PC men 700 är ju ändå en hel del bara för att testa. Tror upplösningen låg på 1600* 1200 eller nåt, jag har sett kort som klarar högre men då blir det väl ännu mera kritiskt med resurser kan man tänka. Usb 3 borde ju funka helt utan flaskhals men det har jag inte. Dom kanske inte är Usb 3 ready ännu heller för den delen.

Om det skulle fungera helt ok till vanlig surf och musikproduktion att till exempel lägga mixern etc på en egen skärm men kanske inte till att lira värsta HD filmerna på så vore det ju ändå en riktigt intressant lösning och förbaskat smidigt.

Postat

Men själv använder jag inget i usb väg när jag gör musik och då skulle det kanske kunna funka. Jag kör en web kamera då och då och usb minnen till att flytta filer förstås men det är allt. Jag har en i7 930 cpu som som regel går max på 30 % , ett Asus P6T SE moderkort och 1600 minnen så det känns som att systemet borde klara det. Jag är nog mer fundersam om själva grafik kortet kan leverera.

Postat (redigerat)

Jag köpte ett på Kjell o Comp och till min förvåning så funkar det helt ok dvs om man inte behöver köra DVD filmer i HD upplösning i fullskärm. Samtidigt som jag skriver detta så lirar jag Theresa Andersson filmen från Nyhetsmorgon på Youtube och har mixern från Logic Expres Demo låt The Numbersgame samt själva låten igång på tredje skärmen och det funkar. Youtube videon inte i fullskärm iofs vilket vore helt coolt om det gick men att det ändå funkar i youtube "normalstorlek" och 480p är ändå klart godkänt för 700 spänn tycker jag i alla fall. Kort sagt klart godkänt för den som behöver en tredje (eller flera) skärm/ar. Drivar till osx 10.6.4 får man hämta på nätet då det bara följer till 10.5 på skivan samt att även på Kjell o Comps länk så finns bara till 10.5, kolla PDFen som följer för länk till 10.6 drivar.

Redigerat av BurninSven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.