Jump to content
Annons

Val av akustisk gitarr


Mellony

Recommended Posts

Tjenixen! 😉

Då var det dags att införskaffa sig en akustisk gitarr.

Den ska användas för seriösa inspelningar i studio.

Jag har väldigt lite erfarenhet när det gäller gitarrer och sånt, det är inte jag själv som ska spela. 😛

Jag var dock in och testade lite gitarrer på musikbörsen och hittade en handgjord tjeckisk gura för runt 7.000:- som jag tyckte lät grym.

Är ute efter ett varmt inte för "skrikigt" ljud. Bra för komp i lite mer fartfyllda låtar.

Allt från pop, rnb till rock ska spelas in.

Kan någon vänlig själ lämna lite tips? 🥰

Referenser:

(Introt)

(Introt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena.

Antar att du med "akustisk" menar stålsträngad gitarr.

Och antar att du testat Furch på 4sound.

Jag tycker Tanglewood har lite bättre pris/ljud/komfort än Furch som

tenderar att bli lite tunna i basen.

Martin och Larrivée är mina favoriter annars men det går sällan

att fynda billigt.

Good luck!

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är lite klurigt. Gitarrer som låter bra live kan ganska lätt bli lite boomy. Man blir lätt tagen av lite större modeller som Martin D28 medans det

kan vara lättare att uppnå en bra inspelning med tex en OM som är betydligt mindre. Men Martin är ganska dyra. Tycker Yamaha och Eastman gör riktigt bra gitarrer till betydligt rimligare priser. Modeller som kan är lite OM style: Yamaha LS6 eller LS16. Eastman AC312 eller AC412. Alla har 1 3/4 hals.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag hade en Aria pro... någonting, i tidernas begynnelse. Inte dyr, inte exklusiv, förmodligen inte "ball" nog, men ta mig tusan den bästa stålsträngade akustiska gitarr jag någonsin ägt. Suveränt ljud och hur skönspelad som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Kan passa på att erbjuda en Tanglewood TW15NS med nya Elixir .11 strängar.

Helsolid med gran i locket och mahogny i sidor och botten.

Hör av dig om du är intresserad:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Tanglewood har lite bättre pris/ljud/komfort än Furch..

Tummen upp.

Rekommenderar starkt trådskaparen att kolla in Tanglewood TW 15 NS(B ) (B för inbyggd mick). Riktig kanongura för 7000 kr (8000 kr för NSB)!

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Tummen upp.

Rekommenderar starkt trådskaparen att kolla in Tanglewood TW 15 NS(B ) (B för inbyggd mick). Riktig kanongura för 7000 kr (8000 kr för NSB)!

Eftersom han skulle ha den till studioinspelning är väl inbyggd mick onödigt.

Själv rekommenderar jag Tanglewood TW1000, har en själv och är mycket nöjd. 8000 kr på Jam och drygt 6000 från UK. Tycker den är ett ordenligt snäpp bättre än TW15ns (iaf de ex jag testat).

http://www.tanglewoodguitars.co.uk/products/acoustic/sundance/tw1000/TW1000N.html

För några lusentappar till får du solid rosewood i sarg och botten.

http://www.tanglewoodguitars.co.uk/products/acoustic/heritage/TW1000HSR.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade ett bra exemplar av Tanglewood TW-115 i måndags. Den kostar 4400, och var faktiskt så bra att jag inte kunde motivera mig själv att köpa TW-15 NSB, som trotts allt går på nästan det dubbla priset av 7900 kr. Tolka mig inte fel. TW-15 är en bättre gitarr, fylligare/rikare klang, bättre jämnhet i klangen, rätt så mycket mer lättspelad och betydligt bättre detaljarbete. TW-115 har dock samma b-bands micksystem, en skön träig ton och en skön varm botten vilket inte TW-15 riktigt har. Gitarren är numera min.

Jag kan med andra ord rekommendera TW-115 om man kan leva med "lillebrorsan" till TW-15. Speciellt om man får banden polerade och gitarren genomgången inräknat i priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar du någon Guild gitarr för ett bra pris hade jag kört på det! Det är klart bland det bästa i min åsikt. Martin funkar också fint, och taylor eller tanglewood. Fast vill du ha ett varmt men endå starkt basaktiskt ljud skulle jag köra på en guild. Tar in lite från de diskanta ljuden från en taylor och samansvettsar med en martin meoldiska varma klang 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...