Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Vi har en familjedator som används ganska friskt, och där har jag även mina musikprogram. Börjar bli ganska less på att inte kunna använda datorn när jag vill, då den ofta är upptagen.

Jag har en bärbar dator och min fråga är, då jag inte är jätteinsatt, om det kan funka att använda min dator som musikdator. Jag har prövat en gång tidigare, men programmet frös ofta till under tio-sekunders-perioder, och man blev bara frustrerad. Jag använder Cubase SX3, samt några VST-pluggar på det. Min dator är en: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=587145

Skulle det kunna funka om man köper ett externt ljudkort, eller är det något annat som måste vara bättre? Finns det någon vänligt själ som kan hjälpa mig 🙂

MVH/Olof

Annons
Postat

Hej!

Cubase Sx3 fungerar väll inte så bra i win vista & 7? har för mej det.

Skaffa Reaper eller mixcraft,cubase Essential 5 .Reaper kostar 290kr ca 40$ just nu

jag köpte det nyligen super nöjd.

Sen ljud kort har du ju en jäkla massa att titta på.Kör Usb till din laptop

googla in på musikbörsen eller Thoman och titta på lite olika usb ljudkort.

mvh/Hemmpe

Postat
cubase Essential 5

...är inget alternativ om Olof kör på SX3 idag. Då behövs uppgraderingen till stora Cubase 5.

Postat

Håller med, du får googla på vad som funkar med win7. CB 5 ska dock funka ok nu vad jag hört. USB ljudkort är säkert bättre än inbyggt, nätaffärer och andra och liknande vet säkert nåt stabilt att rekommendera. Det du måste jobba bort är allt skit som ligger i bakgrunden och tar kraft ur maskinen, du kan nog glömma Norton mfl. Jag har gjort en dedikerad partition för musikproduktion så att när jag startar datorn väljer jag det operativsystemet istället. Har bara pluggarna, cubase på det, inte ens internetuppkoppling. Alla onödiga bakgrundsprocesser är avstängda. Varför inte ta en gammal stabil XP pro och musiktrimma den (googla) och ha som operativ 2. Borde kunna funka om inte win 7 har problem med det på nåt sätt..? Har inte gått över till den sidan än 😆 /mvh M.F

Postat
Skulle det kunna funka om man köper ett externt ljudkort, eller är det något annat som måste vara bättre?
Ladda hem och kör DPC Latency Checker som ett första steg att se om datorhårdvaran duger.
Postat

Jag har haft problem med min bärbara pc innan jag köpte en ny dator, innan du köper nåt så prova att kör programmet igen och kolla på processer i aktivitetshanteraren analysera cpu användningen så kan du enkelt se vad som påverkar. Min va på typ 1.5G och 2 RAM (kan du tänka dig)

Då kan du enkelt se när den börjar spåra ur, prova och minska på spår/effekter och se om du ser någon skillnad. Problemet är att vissa andra processer ibland krockar med musikprogrammet, det är då det börjar "hacka". Man kan även prova att ändra prioriteringen men det brukar inte hjälpa, ligger man redan på gränsen är det tufft :-)

Såg att då ser ut att ha firewire på din burk, tänk på att du kan ha ljudkort till den ingången, har jag, funkar bra.

Du har ju även 2.3 Ghz och 4 RAM (kan ju även fixa 8) bör ju funka bra utan prob? men det beror ju på hur stora grejer du gör.

Jag är av den sorten du vet, mindre bra prylar som ja vet funkar än massa strul...

Ja köpte en imac (används bara till min lilla hobby) går som en klocka, inte haft prob en sek sen den dagen :-) dvs blev jag en lyckligare människa .... ja :-)

Postat

...är inget alternativ om Olof kör på SX3 idag. Då behövs uppgraderingen till stora Cubase 5.

Tänkte mest på att den fungera under win 7 har den skälv.;-)

klart han ska köra cubase 5 i sådana fall.

Hemmpe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.