Jump to content
Annons

Vad menas med Gain reduction range i detta fall.


Pantzerwagen

Recommended Posts

Hej!

Sitter med kompressorn Stillwell Bombardier och skruvar och känner att jag inte riktigt vet vad jag håller på med.

Kompressorn har ett särskilt reglage för Gain reduction Range, och jag förstår inte vad som menas.

För mig så är gain reduction den gain som man reducerar genom att öka Threshold och Ratio.

så varför en extra parameter för det?

När jag drar på den parametern så låter det som att det är en limiter som bara klipper transienter vid en viss db, fast den effekten kan man ju få genom att bara välja en riktigt hög ratio som tex 20.00:1 eller??

Ja, jag vill egentligen bar begripa vad jag håller på med, den känns enklare så.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Sitter med kompressorn Stillwell Bombardier och skruvar och känner att jag inte riktigt vet vad jag håller på med.

Kompressorn har ett särskilt reglage för Gain reduction Range, och jag förstår inte vad som menas.

För mig så är gain reduction den gain som man reducerar genom att öka Threshold och Ratio.

så varför en extra parameter för det?

När jag drar på den parametern så låter det som att det är en limiter som bara klipper transienter vid en viss db, fast den effekten kan man ju få genom att bara välja en riktigt hög ratio som tex 20.00:1 eller??

Ja, jag vill egentligen bar begripa vad jag håller på med, den känns enklare så.

Tack på förhand!

Gain reduction finns där eftersom när du komprimerar materialet, dvs trycker ihop dynamiken, så minskar ju också amplituden. Då kan du öka den igen med Gain reduction så att du kommer upp på den nivån där du vill ligga. Och ja, det smäller på rätt bra när du ökar, speciellt den kompressorn du använder som främst är till för t.ex busskompression. Öka lite försiktigare på GR och ratta vidare med ratio och threshold för att hamna där du vill, alternativt kan du ju pröva en annan kompressor?

Redigerat av SIRR
Link to comment
Dela på andra sajter

Gain reduction finns där eftersom när du komprimerar materialet, dvs trycker ihop dynamiken, så minskar ju också amplituden. Då kan du öka den igen med Gain reduction så att du kommer upp på den nivån där du vill ligga.

?

Nu har jag inte använt denna kompressor men det du beskriver brukat kallas "makeup gain". "Gain reduction" betyder just "gain reduction", d v s hur mycket kompressorn jobbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag hajjar inte riktigt, men om man ladda ner PDF manualen från tillverkarens hemsida kan man läsa följande:

"Gain reduction range

 

This control sets the level at which the amount of gain reduction is limited. Move the control fully left to disable this feature.

 

When mastering audio with a healthy dynamic range, carefully setting the Gain Reduction range allows a

meaningful amount of compression to be dialed in for quieter sections, lifting and fattening them without

applying overly large amounts of gain reduction in louder passages.

 

Similarly, but on shorter time scale, balancing a low threshold with fast time settings and judicious use

of this control will allow you ‘draw out’ low level detail between drum hits while preserving the louder

transients. This technique is very effective at preparing a mix for a second round of compression with a second Bombardier, set for smoother full-mix compression."

Link to comment
Dela på andra sajter

?

Nu har jag inte använt denna kompressor men det du beskriver brukat kallas "makeup gain". "Gain reduction" betyder just "gain reduction", d v s hur mycket kompressorn jobbar.

Nej asså du har rätt, blev lite fel förklarat. Ja, gain reduction påverkas av thresholden, ju lägre thresh ju mer gainreduction.

Menade på att hitta den kompressionen han vill åt, och sedan öka på make-up gain för att komma till den nivå han vill, sen får man ju

ofta tweka igen efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha det roliga är att jag har slutprov (går ljudutbildning) om en vecka. Har suttit och pluggat hela dagen. Efter pluggandet rullade jag en sp**ff

för att ta det lite lugnt, surfar in på studio forum och svarar fel när man ska hjälpa nån haha, dont smoke kids.. Verkar ju lovande inför provet 😄🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - Gain reduction range ändrar mellan vilka värden det ska gå att justera Ratio.

Behöver man verkligen en kontroll för det? Låter inte väl enkelt tycker jag.

"Gain Reduction range allows ameaningful amount of compression to be dialed in for quieter sections, lifting and fattening them without applying overly large amounts of gain reduction in louder passages."

Det känns mer som att det handlar om att man kan få olika mycket gain reduction i olika partier i en låt.

edit: Om man tittar på bilden ovan är det nog så att man inte kan få mer gain reduction än -8,64 db hur mycket man än gasar på med threshold och ratio.

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver man verkligen en kontroll för det? Låter inte väl enkelt tycker jag.

"Gain Reduction range allows ameaningful amount of compression to be dialed in for quieter sections, lifting and fattening them without applying overly large amounts of gain reduction in louder passages."

Det känns mer som att det handlar om att man kan få olika mycket gain reduction i olika partier i en låt.

Det handlar nog snarare om att man får en grövre eller finare justering att labba med - något som kan vara bra när man har tystare passager som behöver regleras lite noggrannare. Typ att du väljer att kunna reducera 0-10dB eller 0-20dB eller liknande...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar nog snarare om att man får en grövre eller finare justering att labba med - något som kan vara bra när man har tystare passager som behöver regleras lite noggrannare. Typ att du väljer att kunna reducera 0-10dB eller 0-20dB eller liknande...

Ja det låter vettigt, så om man tittar på bilden ovan så kan den ligga mellan 0-8,64 om jag fattat rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag hajjar inte riktigt, men om man ladda ner PDF manualen från tillverkarens hemsida kan man läsa följande:

"Gain reduction range

 

This control sets the level at which the amount of gain reduction is limited. Move the control fully left to disable this feature.

 

When mastering audio with a healthy dynamic range, carefully setting the Gain Reduction range allows a

meaningful amount of compression to be dialed in for quieter sections, lifting and fattening them without

applying overly large amounts of gain reduction in louder passages.

 

Similarly, but on shorter time scale, balancing a low threshold with fast time settings and judicious use

of this control will allow you ‘draw out’ low level detail between drum hits while preserving the louder

transients. This technique is very effective at preparing a mix for a second round of compression with a second Bombardier, set for smoother full-mix compression."

Precis!, det var det här jag inte heller riktigt hajade när jag läste på deras hemsida, men det känns bättre och lite klarare nu efter era svar. En parameter man kanske i huvudsak använder på bussar med flera spår eller Masterbussen för att inte få mer dynamiska eller tystare partier i en låt att låta överkomprimerade,....Har jag förstått det rätt?

Det är alltså inte parametern "make up gain",volymkompensation för den komprimerade signalen jag är ute efter, utan Gain reduktion range, som syns på bilden Claes lagt upp i tråden.

Tack för svaren och för att ni gör min nattsömn lite mera grubbelfri 😉

Direkt dunder! :rolleyes:

Redigerat av Pantzerwagen
Link to comment
Dela på andra sajter

edit: Om man tittar på bilden ovan är det nog så att man inte kan få mer gain reduction än -8,64 db hur mycket man än gasar på med threshold och ratio.

är inne på det också

det blir ingen mer gain reduction än 8,64 dB

sätter man då kompressorn att jobba i lite tystare partier med en viss gain reduction som följd så kommer starkare partier inte totalkvävas eftersom den maximala gain reduction man tillåter är gränssatt

gain reduction range = volymminskningsintervall

volymen kommer beroende på materialet att kapas nånstans mellan 0 å 8,64dB beroende på hur man ställer ratio å thresh men aldrig bli mer än 8,64

Link to comment
Dela på andra sajter

är inne på det också

det blir ingen mer gain reduction än 8,64 dB

sätter man då kompressorn att jobba i lite tystare partier med en viss gain reduction som följd så kommer starkare partier inte totalkvävas eftersom den maximala gain reduction man tillåter är gränssatt

gain reduction range = volymminskningsintervall

volymen kommer beroende på materialet att kapas nånstans mellan 0 å 8,64dB beroende på hur man ställer ratio å thresh men aldrig bli mer än 8,64

Bra förklaring!, Gain reduction Range går dock att justera mellan -40db och upp till 0.

Min hjärna är tyvärr trög 😕 och vill inte riktigt greppa hur detta funkar till fullo ännu, men ni har absolut gjort ljuset klarare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra förklaring!, Gain reduction Range går dock att justera mellan -40db och upp till 0.

egentligen är det lite missvisande av dom att skriva minustecken framför gain reduction

om minskningen av en volym skrivs med minustecken skulle det bli en ökning av volymen

en gain reduction beskrivs i antalet decibel man minskar signalen

har man den ställd på 40 (eller enl deras skala -40) så begränsar man alltså inte hur stor gain reduction man tillåter kompressorn göra (eller rättare sagt går gränsen vid 40dB vilket i praktiken kan ses som obegränsat)

det här är en ganska ovanlig finess så att om man inte greppar den direkt är inte särskilt konstigt

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

egentligen är det lite missvisande av dom att skriva minustecken framför gain reduction

om minskningen av en volym skrivs med minustecken skulle det bli en ökning av volymen.

Jo precis!, och det var just detta med minustecknet som gjorde att jag började skruva bort mig när jag började använda Gain Reduction Range funktionen.

Det är ju tydligen så att funktionen är helt inaktiverad när reglaget står max till vänster (-40 db)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som samma tänk som t ex ”range” regeln i Waves Renaissance DeEssern.

Okej, har inte den De-essern, men jag börjar förstå hur den funkar nu, har testat den på en extremt ojämt inspelad ack gura, och genom att dra regeln en bit mot 0 så lyfter den fram dom lågt inspelade partierna på ett väldigt trevligt och naturligt sätt tycker jag, ☺️

Åter igen, Tack för svaren 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jo precis!, och det var just detta med minustecknet som gjorde att jag började skruva bort mig när jag började använda Gain Reduction Range funktionen.

Det är ju tydligen så att funktionen är helt inaktiverad när reglaget står max till vänster (-40 db)

Och i Cytomics 'The Glue' om jag inte har fel vill säga.

Redigerat av Masarin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...