Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har letat igenom Omnisphere och Nord Stage utan att hitta nÄt ljud som liknar den svepande bassynten i Rush Tom Sawyer. Har för mig att de anvÀnt en Oberheim OB-X. Vet nÄn hur man ska gÄ till vÀga för att ratta fram ett liknande sound?

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Menar du svepet precis i början?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag provade att göra nÄt snabbt.

Det Àr ett ganksa enkelt ljud om det menar det som Àr i början.

Jag har tagit tvÄ syntar som jag lagt till vÀnster och den andra till höger.

Syntarna Àr har tvÄ sÄgtand dÀr den ena oscillatorn Àr lite snestÀlld mot den andra.

Ett 12db lÄgpass filter nedstÀllt i botten samt rÀtt rejÀlt med resonans.

Filtret styrt av en envolope med ganska snabb attack och ganska lÄng decay och sustan ned pÄ nÀstan 0, release efter smak. Den ena syntens decay stÀllde jag lite lÄngsammare.

SnedstÀller en av syntarna lite mer Àn den andra och sÄ pÄ med tvÄ delayer panorerade vÀnster respektive höger.

Synten pannad till höger fÄr delayet som Àr pannat till vÀnster och tvÀrtom för att maximera stereoeffekten.

NÄt sÄnt om det nu var första ljudet du ville ha.

Hörde nu att jag har lite för snabb decay pÄ ljudet.

EDIT: Mer resonans och lÄngsammare decay:

Redigerat av drloop
Postat

AnvÀnde de inte Tauruspedal pÄ den tiden???

đŸ˜Č

drloop (oregistrerad)
Postat

AnvÀnde de inte Tauruspedal pÄ den tiden???

đŸ˜Č

SĂ€kert.

• 4 mĂ„nader senare...
Postat

Alesis ION har ett preset som heter just Tom Saywer... grymt likt orginalet.

Ska precis köpa mig en moog LP och ska nog kunna ratta in nÄgot liknande ihop med moogerfroogers.... gött

Postat

Preset ??? vad Ă€r detrolleyes.gif Är det nĂ€r jag rĂ„kar glömma patchkablarna i moog modularen eller?.. I sĂ„ fall har jag bara ett preset 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.