Jump to content
Annons

Låg nivå vid Bounce


Dominoes

Recommended Posts

hej!

Jag har problem med att få en schyst ljudvolym vid bounce.

Jag använder Logic och det märkliga är att ljudvolymen sänks när jag bouncar. Om jag jämför nivåer med mitt musikbibliotek är det lagom nivå när jag lyssnar direkt ur Logic, men när det blir en mp3:a så går nivån ner, markant!

Hur löser jag detta?

(Jag har inget mastringsprogram eller liknande)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När man installerar Logic Studio så får man med WaveBurner, ett Masteringprogram (det går annars utmärkt att mastra en låt i Logic).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, absolut, men jag har problem med att mastra i Logic.

Mätarna ligger precis så att de inte slår över och jag vill ha högre ljudvolym.

När jag bouncar sänks den och om jag ska mastra en bouncad fil blir det inte starkare än från början, för att det redan sänkts, men sen bara drar upp det igen.

Så min egentliga fråga; Hur gör jag för att uppnå högre ljudvolym om mätarna redan ligger så högt de kan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Än fast dina mätare slår mot nollan lite då och då så kommer din musik inte att upplevas som hög förän du minskar dynamiken så pass att den nästan ligger klistrad där uppe. Ta en limiter på masterspåret, pressa den riktigt jävla hårt och exportera därefter. Då kommer du att få hög volym. Det kommer sannorlikt att låta riktigt dåligt, men högt blir det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Än fast dina mätare slår mot nollan lite då och då så kommer din musik inte att upplevas som hög förän du minskar dynamiken så pass att den nästan ligger klistrad där uppe. Ta en limiter på masterspåret, pressa den riktigt jävla hårt och exportera därefter. Då kommer du att få hög volym. Det kommer sannorlikt att låta riktigt dåligt, men högt blir det.

Tack, det hjälpte väldigt mycket.. 😛

jag provade faktiskt detta igår ändå, fast jag pressade inte så hårt som du ville att jag skulle.

Det funkade okej faktiskt. Ska nog sitta och lyssna lite noggrannare innan det blir något fastslaget

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, det hjälpte väldigt mycket.. 😛

jag provade faktiskt detta igår ändå, fast jag pressade inte så hårt som du ville att jag skulle.

Det funkade okej faktiskt. Ska nog sitta och lyssna lite noggrannare innan det blir något fastslaget

Jag tycker att det är mycket enklare att få upp volymen om man satsar på det redan i mixläget. Mitt tips är att använda kompression och dist för att feta till de enskilda spåren och sen EQ för att se till att de kan vara starka i volym utan att slåss om samma frekvensutrymme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är mycket enklare att få upp volymen om man satsar på det redan i mixläget. Mitt tips är att använda kompression och dist för att feta till de enskilda spåren och sen EQ för att se till att de kan vara starka i volym utan att slåss om samma frekvensutrymme.

Helt rätt! Med bra separation och stabil kompression i mixen så är det ingen match att pressa upp materialet till samma nivå som dina favoritlåtar, utan att det låter illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu säger jag kanske självklara grejer, men du har kört högpassfilter på flertalet spår i mixen antar jag?

Bara för att få bort allt högenergiskt baskrafs som tar upp headroom.

Ja, det har jag absolut gjort 🙂

Det ska nog lösa sig detta, ska sitta ett tag till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...