Jump to content
Annons

mystisk fil i roten - pagefile


maxmaxmax (oregistrerad)

Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)

upptÀckte precis en fil jag aldrig sett innan.

den ligger i roten pÄ C: ,heter pagefile och Àr pÄ 740 MB.

nÄgon som kÀnner igen det?

hade nyss rÀtt mycket virus. har jag blivit utsatt för mellanlagring av material? den Àr senast Àndrad idag.

nÄgon som har en aning om vad det Àr? kör xp

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Du kan vÀlja att ta bort den filen.

Om jag inte minns helt galet sÄ ska storleken pÄ pagefilen motsvara den mÀngd RAM minne som finns installerat pÄ datorn.

Datorn skapar denna fil för att du ska kunna se hur mycket RAM som Àr installerat.

RĂ€tta mig om jag har fel 😏

NjÀ.. Din pagefile ska va 2xditt internminne. Den finns för att du ska kunna köra program som krÀver mer minne Àn du har tillgÀngligt. Anta att du har Cubase, Photoshop och Wavelab igÄng samtidigt. För att det ska funka pÄ en burk med t ex 512mb ram krÀvs en pagefile som kan skyffla undan saker i minnet som inte anvÀnds pÄ hdn.

Tips: Skapa en egen liten partition för pagefilen pÄ ungefÀr 5gb pÄ nÄgon annan disk Àn windowsdisken. Det kan i vissa fall snabba upp systemet avsevÀrt.

Edit: Det gÄr att stÀlla pagefilen hursomhelst. Vill man veta hur mycket ram man har i burken ska man kolla egenskaper för "den hÀr datorn".

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

filen Àr en del av windows-systemet för att windows ska kunna mellanlagra information om det befintliga RAM-minnet inte rÀcker till (man sÀger att windows vÀxlar/skyfflar över information som inte behöver vara i RAM dÀrav benÀmningen SWAP-FILE) annars skulle programmen/datorn bara stanna eftersom minnet skulle vara fullt, storleken pÄ denna finns det lika mÄnga teorier som det finns tekniker och förstÄ-sig-pÄare hÀr i vÀrlden och det man kan sÀga med sÀkerhet Àr att den bör vara fast stÀlld med samma minimum som maximum-vÀrde för att slippa att den vÀxer/krymper dynamiskt, detta Àr mest kÀnnbart i musik/video sammnhang, kör man bara en "office-burk" sÄ kan man bara lÄta den vara som windows sjÀlv vill ha den.

För bÀsta prestanda sÄ bör all temporÀr verksamhet ligga pÄ en egen disk sÄ Àven denna "mystiska" fil i princip alla typer av datorsystem anvÀnder en form av paging-file...

Detta Àmne kan som sagt var diskuteras i det oÀndliga.

Botten upp

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

[Tips: Skapa en egen liten partition för pagefilen pÄ ungefÀr 5gb pÄ nÄgon annan disk Àn windowsdisken. Det kan i vissa fall snabba upp systemet avsevÀrt.

Bra Tips!

Jag hÄller ju pÄ att fÄ igÄng min nya dator.

1* Jag undrar bara hur man stÀller in sÄ at denna fil hamnar just dÀr man vill ha den (alltsÄ i den egna partitionen)

2* Behöver man vekligen 5gig stor partition, har det med villkoren för en partition att göra?

3* Jag ska ju partionera upp min andra disk och lÀgga "stora filer" (mp3, filmer osv) i den ena och filer som jag arbetar mycket med (inspelning) i den andra)

Spelar det dÄ nÄgon prestandamÀssig roll om den sistnÀmnda partitionen Àr pÄ, lÄt oss sÀga 40Gb eller 100Gb?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1* Jag undrar bara hur man stÀller in sÄ at denna fil hamnar just dÀr man vill ha den (alltsÄ i den egna partitionen)

Den hĂ€r datorn -> Egenskaper -> Avancerat -> Prestanda -> InstĂ€llningar -> Avancerat -> Virtuellt minne -> Ändra

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

den optimala platsen för swapfilen Àr pÄ en egen partition i början (rÀtta mig om jag har fel) pÄ hÄrddisken rent fysiskt eftersom den delen har nÄgot snabbare Ätkomsttid.

swapfilen Àr som redan konstaterats ett sÀtt för datorn att anvÀnda hÄrddisken som ram-minne.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Äsch, inte behöver du ha swapfilen pĂ„ en egen disk eller partition.

Har du bara ditt data pÄ en annan disk sÄ ordnar det sig. För hur mycket behöver disken anvÀndas annars förutom swapfilen. Kör den pÄ samma som os'et.

Edit: Jag förutsÀtter att det Àr en Windows swapfil vi pratar om hÀr. I Unix-vÀrlden och Mac-vÀrlden kanske det Àr nÄt annat.

/H

Redigerat av Procedomani
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Äsch, inte behöver du ha swapfilen pĂ„ en egen disk eller partition.

Har du bara ditt data pÄ en annan disk sÄ ordnar det sig. För hur mycket behöver disken anvÀndas annars förutom swapfilen. Kör den pÄ samma som os'et.

/H

HÄller med. Den gör inte mycket nytta pÄ annan disk som den bara lÀser

flatfiler med. Den tar bara onödig plats.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok. men hur lÀgger jag partitionen i början?

Du menar att det första jag gör Àr att skapa denna partition? dry.gif

ingen aning faktiskt. Om jag hade varit du hade jag stÀllt in swapfilens storlek till permanent och dubbelt sÄ stor som ditt ramminne och sen varit nöjd.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

ok detta Àmne kan man som jag nÀmnt tidigare Àlta tills vi blir dammiga skelett men jag drar lite till dÄ!

om du bara har en disk sÄ blir det lite jobbigare dÄ du ska prtitionera den dÄ du gör det i ett tidigt lÀge av installationen av ditt OS (operativsystem), har du partitonmagic sÄ kan du göra det enklare och dÄ i windows.

ex 1. en disk pÄ typ 60Gb

första partitonen kan du göra till godtyckligt vad du tror att du kommer att installera men sÀg en 10Gb och enligt följande: (obs detta Àr endast exempel, du kan göra precis som du vill...

part 1 10Gb Os & program

part 2 5Gb SWAP & temp

part 3 20Gb Recording eller lagring

part 4 25Gb som ovan eller tvÀrtom

eller skippa denna och kör allt pÄ den ovan som dÄ blir större, fördelen med detta Àr att du kan ha dina samplingar och annat som bara ska lgras pÄ den hÀr och slipper ligga blandade med dina inspelningar som s a s Àr dynamiska ur aspekten de vÀxer eller krymper beroende pÄ vad man gör med dem...

nÀr sedan ditt operativ Àr upp och springer sÄ definerar du din pagefile pÄ partition 2 och du blir tvungen att starta om (nu Àr den först pÄ partitionen) för att aktivera den dÀr, dÀrefter sÄ skapar du en mapp dÀr som du kallar temp dÀr du sen sÀger till windows att anvÀnda som temp och för tillfÀlliga internet filer, obs du mÄste göra det bÄde för windows och för din anvÀndar-profil. Dessa hittar du om du anvÀnder winxp i kontrollpanelen->system->avancerat och för pagefile sÄ prestanda, nÀr du ÀndÄ Àr hÀr sÄ ta Àven knappen prestanda och sÀtt systemet pÄ "justera för bÀsta prestanda", samt för temp under knappen miljö dÀr har du dels din anvÀndare men ocksÄ i fÀltet nedan för windows, dÀr ser du var systemet tror att dina temp-filer ska lagras och du byter helt enkelt sökvÀgen mot i detta fall dÄ till d:\temp och likadant för i windows-fallet detta gÀller Àven den post som heter tmp-filer men det ser du.

du mĂ„ste sedan ocksĂ„ göra detta i instĂ€llningarna för internet explorer som du hittar i kontrollpanelen->internet-instĂ€llningar och tillfĂ€lliga internet-filer dĂ€r den ska peka mot d:\temp sedan under fliken avancerat klickar du i posten "töm mappen "tillfĂ€lliga-internet-filer varje gĂ„ng lĂ€saren stĂ€ngs"" sĂ„ har du fĂ„tt bort allt det skrĂ€pet frĂ„n din systemdisk vilken minskar mĂ€ngden tillfĂ€llen du mĂ„ste defragmentera den dĂ„ den inte lĂ€ngre kommet att bli sĂ„ stökig samt att program som anvĂ€nder temporĂ€ra filer oftast tittar vart windows har sin temp-sökvĂ€g. Även din profil hĂ„lls renare med detta.

Vitsen med detta Àr att du fÄr ett system som gÄr bÀttre och genererar mindre skrÀp och med det ocksÄ ett stabilare och piggare system sen kan folk argumentera som de vill, detta Àr ett vÀl beprövat koncept och som rekomenderas av vÀldigt mÄnga erfarna. Det bÀsta Àr om du kan ha flera diskar och definera dessa instÀllningar till en egen fysisk disk (alltsÄ inte partition) dÄ den kan agera sjÀlvstÀndigt utan att behöva invÀnta att andra processer blir klara eller att de fÄr vÀnta pÄ sin tur ja du kanske förstÄr tankesÀttet. Nu orkar jag inte skriva mer i detta Àmne!

Sist men inte minst skaffa "ghost" och gör sen en image av ditt system och brĂ€nn ned pĂ„ en cd/dvd sĂ„ slipper du mĂ„nga lĂ„nga ominstallationer i framtiden, mycket bĂ€ttre Ă€n windows Ă„terstĂ€llare 🙁

Lycka till och botten up dÄ

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du en disk pÄ 60gb sÄ köp en till och ha dina musikdata pÄ...

Kör operativet pÄ din 60 gb disk och partitionera eventuellt upp denna om du vill i mindre bitar tex Mammas disk, Bosses disk. Fast du inte behöver...

LÀgg fortfarande en/din pagefile pÄ den första partitionen.

/H

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...