Jump to content
Annons

Utgång till studiomonitorer från mixerbord


daniel10

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett Behringer MX9000 mixerbord. Bak på bordet finns många utgångar till monitorerna. Vilka utgångar är bäst att använda till ett par aktiva monitorer.

1. Control room out (teleplugg)

2. Studio out (teleplugg)

3. Main Balanced out (XLR)

Just nu kör jag med Main balanced out, till studio monetorerna. men i instruktionsboken står det att denna utgången skall användas till "mastering recorder"?

Vilka utgångar skall jag köra med, för bäst ljud?

Sedan har jag även en fråga med hörlurarna inkopplade på detta bordet. Jag hör bara mono i hörlurarna? Om jag panorerat ut något så hörs det inte i lurarna. Några tips någon?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Control room.

Fördelen med den utgången är att du kan lyssna på kanalerna en och en via solo/pfl-knapparna. Dessutom har du då en egen volymratt för monitorerna. När du använder talkbackmikrofonen sänks volymen automatiskt till monitorerna. Bra för att slippa rundgång. Jag tror "control room out" har balanserad tele ut på Behringer. Då kan du köra stereotele-xlr-kablar, eller rena stereotele-kablar om monitorerna stödjer det. Mastern är till för att kopplas till en tvåkanalsbandare eller dator om du tänkt göra slutmixen på mixerbordet.

Redigerat av nixpix2
Link to comment
Dela på andra sajter

Oki! Skall testa det. Kan ju även passa på och fråga lite om min inkoppling från ljudkort till mixerbord.

Jag använder bordet när jag spelar in. Från kanalerna på bordet kör jag "direct out" rätt till ingångarna till ljudkortet.

Sedan kör jag från ljudkortets outpouts, tillbaka till 2 st kanaler på mixerbordet (helt enkelt inkopplade på input bak på bordet, på 2st kanaler för höger och vänster), och panorerar ut de till vänster o höger.

Sedan är monitorerna kopplade till mixerbordet.

Är detta rätt sätt att koppla på? Det fungerar ialla fall som jag tänkt mig.

Eller finns det något annat sätt att lösa det på, som skulle vara mer fördelaktigt?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vad du vill göra. Vill du köra mer "hands-on" och mixa "på riktigt" kan det vara schysst att köra alla utgångar från ljudkortet till varsin kanal. Jag har för mig att ditt bord är ett in-linebord, dvs du har dubbla ingångar för varje kanal (en vanlig ingång och en tape return). Då kan du köra utgångarna från ljudkortet till tapereturerna på mixern för att spara kanaler. Har du typ 8 in/ut på ljudkortet spelar det dock ingen större roll - då kan du ge ljudkortets utgångar egna kanaler.

Har du åtta kanaler in eller mindre på ljudkortet kan det vara vettigt att koppla ljudkortets ingångar till subgrupputgångarna på mixern istället. Då kan du slippa en del omkopplande - du skickar helt enkelt valfri kanal till valfri subgrupp (knapp 1-2, 3-4 etc). Kom bara ihåg att om du vill ha en kanal till ett ojämnt nr på subgruppen, måste du panorera fullt vänster, med jämnt nr fullt höger.

Jag hade nog kopplat huvudutgångarna på ljudkortet till en aux return. På det sättet slipper du oroa dig för om höger och vänster kanal har samma volym. Istället har du en ratt som du sköter volymen med.

Redigerat av nixpix2
Link to comment
Dela på andra sajter

oki! Mixar mest i Cubase, men det hade ju varit skoj ock mixa på "riktigt" Fördelen med att mixa i Cubase är ju att man lätt kan spara inställningarna. Är det någon skillnad på ljudet ut från bordet på Main outpout och control room out..

isådana fall har jag ju suttit och mixat med fel inkopplingar.oopppppssss

Tänkte prova att koppla från control room outpout till monitorerna. Skall jag ha balanserade telepluggar då, eller räcker det med "vanliga" telesladdar

På monitorn på baksidan står det TRS ovanför tele ingångs jacket. Monitorerna är ett par M Audio BX8

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

TRS betyder tip ring sleeve, vilket innebär en stereokabel och att det är balanserade ingångar på monitorerna. Du kan köra vilket som. Balanserat är bäst om du ska dra långa kablar, eller om kablarna tar upp störningar. Någon skillnad på ljudet är det inte om du använder main eller control room out, men control room ger dig mer kontroll över lyssningen i mixerbordet. Hade jag varit du hade jag gått in på Behringers hemsida och laddat ner manualen. Det står många bra tips i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för råden Nixpix. Jag har nu laddat ner manualen. Jag har startat ett nytt ämne till här nu.. Vore tacksam för tips.

Det heter analog mastring via mixerbord och tillbaka till dator.

Vore tacksam för lite tips. Gå in på tråden o läs om du har tid.

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...