Jump to content
Annons

Försärkare till elgitar


Jari

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har hittils kört guran via mixerbordet till datorn.

Funderar på att skaffa en riktig förstärkare/combo istället.

Jag spelar hemma i lägenheteen, så jag inte dra på allt för mycket.

Kan tänka mej att micka upp och köra in i datorn med.

Nån Marshall eller Peavey kanske? helst under 5000:-

Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en Peavey Triple XXX Topp med en Randall 4x12 och jag är väldigt nöjd. Men jag fick byta ut rören till andra för de som satt i (i alla fall 12ax7 rören) lät inte värst bra. Jag ersatte dem med JJ ECC83 rör. Testade även att byta ut 6L6 rören mot EL34:or men jag har bytt tillbaks till 6L6:orna igen.

http://peavey.com/products/shop_online/bro...ode/2/trile.cfmPeaveys info sida om Triple XXX toppen

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

I en lägenhet är ca. tio-femton watt max. En liten förstärkare på hög volym ger ett bättre ljud än en stor nedskruvad, tycker jag ialla fall. Kolla in Peavy, Vox, Fender och en massa mindre kända märken som finns i olika prisklasser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska främs ha den för att jamma lite och spela in. Inget live.

Jag vill ha tungt fett distat ljud, ev. ska jag köra nedstämt(guran alltså) 😠

Kör nu via "Digitech Death Metal" till mixerbord och sedan till Celmo gitaramp plugg i datorn.

Det brusar en hel del när jag kör via digitech:en.

Ska snart köra via focusrite twintrack pro istället för

mixerbordet som börjar på B. 😠

Redigerat av Jari
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade tänk mej någon frän combo grej.

100W och en 4/12 kanske inte låter kul när man inte kan dra på...

4/12 eller inte, har det nån betydelse när man mickar upp?

Man riktar väl micken mot EN kona?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag har hittils kört guran via mixerbordet till datorn.

Funderar på att skaffa en riktig förstärkare/combo istället.

Jag spelar hemma i lägenheteen, så jag inte dra på allt för mycket.

Kan tänka mej att micka upp och köra in i datorn med.

Nån Marshall eller Peavey kanske? helst under 5000:-

Några tips?

Ska du använda den till både inspelning och live så rekomenderar jag Marshall Valvestate VS100. Mycket klipp i den och den låter riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vox AD15VT är en väldigt bra (och billig!) allroundförstärkare som låter bra på många olika typer av ljud. Finns även i 30-och 50W-versioner, men ska du bara ha den hemma finns det absolut ingen anledning att ha en såpass kraftig förstärkare. Fast hur den är på dom där moderna nedstämda ljuden är jag inte så säker på, ingen fanatiker av det direkt... Då skulle jag nog gissa att t ex Randall och Hughes&kettner passar dig bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag har hittils kört guran via mixerbordet till datorn.

Funderar på att skaffa en riktig förstärkare/combo istället.

Jag spelar hemma i lägenheteen, så jag inte dra på allt för mycket.

Kan tänka mej att micka upp och köra in i datorn med.

Nån Marshall eller Peavey kanske? helst under 5000:-

Några tips?

Köp en beg.Marshall JMP-1 midi rörpre-amp som har 2st

speakersemulator utgång,koppla in i ljudkortet. pris: 2500-3500 pix.

skicka den sen till Tommy Folkesson Förstärkadoktor och få den

modieferad för 2400kr är Guld värt, låter bra mycke bättre än Marshalls egna.

Tommy Folkesson länk:http://www.tommy-folkesson.nu/

Link to comment
Dela på andra sajter

ja kör med en Fender förstärkare jädrit kraftig förstärkare på 120w väldigt bra för priset av 4000 och Fender har alltid gjort kraftiga förstärkare du kan lätt överösta ett trummset om det skulle behövas disten är välla så där men jag kör med en Pod och då blir det riktigt fet dist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon typ av högtalarsimulerande apparat du är ute efter (som JMP-1), så finns det ju hur många som helst; Line6 POD, Yamaha DG-stomp och Behringer V-amp är väl några av de vanligaste. Boss och Digitech har också ett gäng olika varianter, men jag kommer inte ihåg vad alla heter nu.

Fast med alla sådana lösningar så måste man ju ha någonting mer om man vill kunna spela bara, måste ju gå via t ex dator eller stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon typ av högtalarsimulerande apparat du är ute efter (som JMP-1), så finns det ju hur många som helst; Line6 POD, Yamaha DG-stomp och Behringer V-amp är väl några av de vanligaste. Boss och Digitech har också ett gäng olika varianter, men jag kommer inte ihåg vad alla heter nu.

Fast med alla sådana lösningar så måste man ju ha någonting mer om man vill kunna spela bara, måste ju gå via t ex dator eller stereo.

En billig slutsteg och en 2x12 låda, då har man både för

inspelning och turne,krog,pubspelning.

Det var bara ett förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom där Line-6 combo förstärkarna, har dom hötalarsimulering?

Så att man kan köra via mixerbord och hörlurar på nätterna.

Läste att det finns en hel del olika förstärkare och hötalar emuleringar att

välja på. Är det nåt att ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

En förstärkare som du inte får plats med i en bil, oavsett modell på förstärkare och bil, är garanterat alldeles för kraftig för hemmabruk. Visst kan det se häftigt ut att ha en Marshall-stack hemma i vardagsrummet, men förutom som ren inredningsdetalj har man ingen nytta av den. För det mesta brukar man ju få pressa en förstärkare lite innan den presterar bästa möjliga ljud. Därför är en mindre förstärkare alla gånger att rekommendera för hemmabruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffar du en POD eller liknande, kan du egentligen lika gärna koppla den rätt in i stereon. Bättre att lägga pengarna på att köpa en så bra (vilket oftast innebär dyrare) "POD" istället (finns fortfarande inget riktigt bra ord för "liten låda med olika preampmodeller, effekter och högtalarsimulering). Finns ju en mängd olika varianter, men Line6 POD är väl en av de vanligare. Finns väl i två versioner numera, "2.0" och "XT" (även XT live, med inbyggt pedalbord). Men sen finns det ju liknande apparater från Boss, Vox (min favorit!!), Digitech, Behringer, Yamaha o s v... Gäller att hitta "sitt" märke! Går liksom inte att säga att något är uteslutet bättre eller sämre än något annat, oavsett pris, alla har ju sin karaktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAG SKA BLI FARSA!!!! 😏 fick jag veta igår...

Det där med pod verkar intressant.

Är det värt att satsa på pro/rack varianten som har digital utgång?

Märker man nån skillnad på ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

POD är ju en apparat som används i alla möjliga sammanhanga, även rent proffesionella, så nog är det en bra produkt. Fast om det är ju ungefär samma sak som att köra gitarren in i datorn och behandla signalen där (antar att du har någon slags gitarrplugg typ Amplitude?). Sen är det ju mycket möjligt att PODen låter annorlunda jämfört med den gitarrplugg du nu använder, men annars är ju principen samma, bara det att signalen är färdigbehandlad när den kommer in i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att dom säljer Behringer Vamp Pro för 1995:- på börsen.

Hår låter den (om tar lite tippex över loggan) 😏 jämfört med Line6 Pod/XT?

Pron har ju Aes/Ebu utgång och mitt ljudkor har en sådan ingång.

Behöver man köra då worldclock mellan enheterna?

Redigerat av Jari
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...