Jump to content
Annons

Spela in Piano mono?


FredrikMikaelsson

Recommended Posts

Hej, fick lite blodad tand av läsningen i Studios sommarspecial. Funderar på att åka o hämta ett av alla dessa pianon som finns att tillgå runt om i vårt avlånga land.

Min tanke är att använda det till att spela in på, jag spelar som en kratta o lär få redigera i datorn, men det är inga hypersvåra grejer jag tänker spela. Främst spelar jag baktakten "skank" i reggaelåtar.

Jag eftersträvar soundet av sent 60-tal, tidigt 70 tal och funderar på vad det är jag ska tänka på när jag skaffar ett piano. Fungerar det att micka mono? I studiotidningen förespråkas stereo, hur mycket förlorar jag på mono?

Just nu pågår förhandlingar med min bättre hälft om döutrymmet under trappen i källaren verkligen behöver fyllas ut med ett piano. Är lite orolig att akustiken kan bli knasig där under, någon som har erfarenheter?

Tacksam för svar, då jag har noll koll på detta.

/ Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beror ju helt på vad du vill åt. Vill du ha ett fint, stor och naturligt pianoljud är stereo ett måste, men mono kan funka bra för att få ihop tex ett smutsigt, lite skitigt och gammalt ljud, alternativt för att kunna pressas in i en väldigt full mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Liten höjning av varningsfingret.

Om du hämtar ett väääldigt ostämt piano så bör man kanske stämma det. Kan du inte det själv går det ytterligare på över 1000 spänn (2-3 gånger) för att få hyfsad klang i det hela.

Gillar annars soundet av tokkomprimerad mono piano =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hittat ett som sägs vara stämt regelbundet, men har inte möjlighet att åka o provlyssna utan får i sådana fall skicka dit en flyttfirma på momangen... Eller hur jävligt är det att flytta ett piano egentligen?

Öööö, nu till en kanske riktig knasig fråga men jag vet ju faktiskt inte... Höjden på pianot, hur påverkar det? Asså vissa pianon slutar ju typ 15 cm ovanför tangenterna medan andra fortsätter en halvmeter till. Vilket av dessa två typer skulle passa mig? Antar att det har en del att göra med klangen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har ett trångt utrymme, vill satsa på 60tals ljud, kommer inte va i ett akustikbearbetat rum så känns det som att det kvittar. vad gäller flytt så är det ju behändigare med ett lägrepiano. Har själv en mellanmodell. alltså ej ett sånt där stort sekelskiftes grej med ljushållare och snickeriglädje utan ett medelpiano. finns säkert nån term för det. och det gick bra på 2 pers (tjejen och jag)

Att flytta ett piano är tungt. Man bör iaf vara 2 personer. Ska du ner en trappa eller upp en trappa så va 4 pers!!!

[edit]

201001113932.jpg hittade bild på mitt piano (fast det är ju inte mitt ifs men ett likadant)

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du taskig akustik så kan du ju micka väldigt nära, antingen bakom pianot, eller ovanifrån, med locket öppet.

Är du dessutom taskig på att spela så spelar högerhanden (diskanten) först, och sätter micken närmast de strängarna. Sen flyttar du micken åt vänster och spelar in baskompet på nästa spår, lättare med två händer än med enbart vänstern om man inte är nån pianist. Sen låter det nästan som att du spelat allt på en gång, dessutom kan du ju, om du vill, panorera isär och få stereo!

Biff!

PS Såg en programserie med Povel Ramel, han spelade live med ståbas och kompgitarr som komp. Det var filmat rumt om från olika håll, den enda mickning jag kunde se var att de hade gjort ett litet hål på baksidan av pianot, längst nere vid golvet, på diskantsidan. Och micken var instucken i pianot. I det nedre hörnet hamnar nog micken typ lika långt från alla strängar eftersom diskantsträngarna är så korta. Kan nog funka bra för ett gammalt sound.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du taskig akustik så kan du ju micka väldigt nära, antingen bakom pianot, eller ovanifrån, med locket öppet.

Är du dessutom taskig på att spela så spelar högerhanden (diskanten) först, och sätter micken närmast de strängarna. Sen flyttar du micken åt vänster och spelar in baskompet på nästa spår, lättare med två händer än med enbart vänstern om man inte är nån pianist. Sen låter det nästan som att du spelat allt på en gång, dessutom kan du ju, om du vill, panorera isär och få stereo!

Biff!

Aha, det var ju två i ett... Få stereo + tight spelat! Smart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får be säljaren att spela lite i telefonen 🙂

Ett piano stämmer sedan alltid om sig efter transport och när det kommer i ett nytt hem med skiljda "klimat" förhållande. Dvs fuktighet, värme kontrast osv... =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Som sagt har det här varit en förhandling med min bättre hälft. Vi har enats om att det i nuläget inte funkar med ett piano som står o skräpar under trappen som jag kommer spela in på var 3:e månad. Husfriden var viktigare denna gång :-) Sen är det lite väl mycket pyssel att bära hem ett piano just nu :-)

Inga dörrar är dock stängda, om vår dotter vill lära sig spela piano om några år kanske det blir aktuellt igen!

/ Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...