Jump to content
Annons

Låg volym från micen (sE2200)


Theddyh

Recommended Posts

Tjena! sitter på en sE2200-mic och en presonus firebox(ljudkort). Problemet är att jag har höjt inspelnings-volymen med +30(max) på fireboxen, och då behöver jag till och med höja inspelningen till +15 db i audacity för att tydligt kunna höra inspelningen men ljudet blir inte särskilt bra alls. Vad är felet? förstår att problemet kan bero på mycket, men det är bara att fråga på hur mycket ni vill så svarar jag så fort som möjligt.

Mvh glad nybörjare

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

phantommatingen är på? :rolleyes:

Nu är jag såpass ny inom detta så jag helt ärligt inte vet vad det är ens, googlade det lite men drog slutsatsen att det vore enklare om du/någon annan förklarar hur jag ska ta mig till för att lösa problemet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2010-08-12 at 21:23 sa Gizmozis:

Fantommatning, phantom power eller +48v. Så brukar det betecknas. Misstänker det står +48v eller bara 48v på din firebox. Tryck in den knappen.

MVH

Anders

bugar och bockar, då förstår jag. den har jag däremot alltid satt på under inspelning, så problemet kvarstår 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjunger du på framsidan av micken? Brukar oftast vara där loggan sitter.

Använder du XLR kabel?

MVH

Anders

fråga 1, Yes

fråga 2, Yes

delarna i min studio är inte köpta separat utan jag lät en snubbe på 4sound i Stockholm hjälpa mig att plocka fram prylar till en komplett nybörjarstudio, och allt skulle funka perfekt tillsammans, så det hör troligtvis med inställningar och grejer att göra. Tack för att du tar din tid och hjälper till 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

hm...skumt, måste nog fundera lite till. Men någon annan har säkert idéer.

Men bara så vi är på det klara, att vara övertydlig är aldrig fel 🙂

1. Du kopplar in micken till ljudkortets mikrofoningång och sätter på fantommatningen

2. Du aktiverar spåret i ditt daw och ställer gainen?

Testa den andra mikrofoningången och se om samma fel kvarstår.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon annan mikrofonkabel att testa med? Det kan ju vara fel på den du använder.

Finns det någon pad på micken eller preampen, så avaktivera den. På micken brukar det stå något i stil med -10dB (eller annan siffra, beroende på hur mycket dämpning det blir när den är aktiverad). På preampen kan det stå Pad eller typ -10dB, som på micken.

Är det jättesvagt så kan det vara (som Gizmozis är inne på) att det du hör egentligen är läckage från den andra kanalen och att den kanal som du har kopplat in micken på, inte är den som är vald för inspelning i ditt DAW-program...

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr så har jag inte tillgång till en annan sladd. yes det har jag, den står på 0db och kan switchas över till -10db.

Har en annan liten fråga när vi ändå är igång också. varför kan jag inte höra mig själv i lurarna under inspelning?

när jag kopplade in allt osv så funkade det, men försvann efter ett tag och nu har jag försökt leta runt i mixer och inställningar men får det inte att funka, någon som vet vad som kan vara problemet? använder som sagt just nu audacity.

tack för all hjälp! uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...