Jump to content
Annons

Bystah (oregistrerad)

Recommended Posts

Bystah (oregistrerad)

Tjohejsan!

Jag tänkte använda amplitube 3 (gitarrsimulering) till cubase 5 med min steinberg CI2a. Allt är rätt kopplat och rätt assignat i vst connections och jag har valt CI2an i device setup. Jag lyckades fatta att mix på CI2an ska vara på DAW, dock när jag gjorde det så började det knastra i högtalarna (nej, inte glapp, jag har testat). MEN oavsett allt det här så får jag inte ljud i skiten. Jag får in signal i cubase och till och med amplitube, men inget ljud. Jag testade att lägga på delay från vst men det funkade inte heller så detta gäller alla vst effekter.

Hur ska jag göra för att få ljud i det?

Svara gärna så enkelt som möjligt, är inte super duktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan inget om det Men var inne och titta på IK:s hemsida. Feta grejor. Nej, jag tänkte att vissa program kräver ju total kontroll över ljudkortet Så det inte är nån konflikt där? Vissa andra program kan bara köra med en viss typ av ljudkort. Bara lite spånande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Via CI2an

Det är inte det här som spökar? Saxat från en review på MusicRadar

Advanced options

The CI2 can be used as a conventional audio interface, but only lives up to its Advanced Integration moniker when used with Cubase 5 or the enclosed Cubase AI 5. This then allows you to use the AI knob for parameter control and various project and menu selection tasks (albeit only with fully compliant software and plug-ins).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte det här som spökar? Saxat från en review på MusicRadar

Advanced options

The CI2 can be used as a conventional audio interface, but only lives up to its Advanced Integration moniker when used with Cubase 5 or the enclosed Cubase AI 5. This then allows you to use the AI knob for parameter control and various project and menu selection tasks (albeit only with fully compliant software and plug-ins).

Det menas bara att CI2 kan användas som ett vanligt ljudinterface men lever upp till sin fulla "potential" ihop med Cubase 5

Har du installerat Tools-paketet?

Vad lyssnar du igenom och var har du anslutit dessa kablar?

Har du avaktiverat "direct monitor" i VST setup'en?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bystah (oregistrerad)

1. Jag installerade drivern, inte det andra, men det ska jag göra nu

2. Jag "lyssnar" (fast jag har ju inget förutom sprakande) genom mina datorhögtalare som är inkopplade i Line Out L.

3. Om du menar den här lilla högtalar-ikonen på kanalen så, ja. Jag får in ljud överallt enligt parametrarna men jag hör bara sprakande.

Det har inte med IK att göra, inga vst pluggar fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Jag "lyssnar" (fast jag har ju inget förutom sprakande) genom mina datorhögtalare som är inkopplade i Line Out L.

Låter proffsen lösa ditt problem, men tänkte bara:

Line Out L är i mono (left). Har du kopplat in en stereosladd för dina datorhögtalare i ett mono-uttag? Kanske är strulet där? Vad vet jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bystah (oregistrerad)

Kan lägga till att Jag ominstallerade drivrutinerna och startade cubase, då sa den "Do you want to choose yamaha steinberg usb asio as your driver?"

Så tryckte jag YES, då sa den att det inte gick att välja den.

När jag kom in i cubase så la jag till den som driver och hade fortfarande samma problem, men efter ett tag så sa den att "yamaha steinberg usb asio has been removed"

FFFFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUU

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att avaktivera det interna ljudkortet om du har ett sådant och starta om Cubase sen, det kan vara så att det blir en konflikt på vägen. jag tror nämligen att drivrutinen för CI2 är en WDM och då kan det vara så att det är Windows som säger ifrån, inte Cubase.

Jag har aldrig varit med om att Cubase frågar vilket ljudkort det ska använda, säg vilken version det är.. den vill jag också ha 😉

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bystah (oregistrerad)

Den hittar alltid CI2an i device setup, även om den nyss sagt att den blivit removed 🙁 Hur avaktiverar jag det interna ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den hittar alltid CI2an i device setup, även om den nyss sagt att den blivit removed 🙁 Hur avaktiverar jag det interna ljudkortet?

I BIOS

När du startar upp dina dator får du en del alternativ att trycka antingen DEL, F9 , F10 , eller F11 ( ett par sekunder efter att du tryckt power on på datorn) och leta upp ditt ljudkort eller audio device eller vad det kan heta och sätta den till "Disable"

Glöm sen inte att spara den nya setup'en i BIOS.. en del datorer frågar om du vill spara, andra har något fuffens-tryck-F-tangent för att spara, kolla vilket som gäller för dig.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjohejsan!

Jag tänkte använda amplitube 3 (gitarrsimulering) till cubase 5 med min steinberg CI2a. Allt är rätt kopplat och rätt assignat i vst connections och jag har valt CI2an i device setup. Jag lyckades fatta att mix på CI2an ska vara på DAW, dock när jag gjorde det så började det knastra i högtalarna (nej, inte glapp, jag har testat). MEN oavsett allt det här så får jag inte ljud i skiten. Jag får in signal i cubase och till och med amplitube, men inget ljud. Jag testade att lägga på delay från vst men det funkade inte heller så detta gäller alla vst effekter.

Hur ska jag göra för att få ljud i det?

Svara gärna så enkelt som möjligt, är inte super duktig.

Tänkte försöka hjälpa till lite ävenjag med lite idéert om det inte redan har löst sig fördin del vill säga ?

Har du kollat igenom allt på Decice Setup? HAr nämligen haft lite knas jag själv med mitt ljudkort. Äger ett Presonus Firebox. Och Din aproblem låter samma som jag hade för en tid sedan. skicka gärna lite skärmdumpar/screenshots och lite om hur fasen illa ställt allt e så kanske man hitta vaad felet äro =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bystah (oregistrerad)

Jag har gjort allt rätt i device setup. Det är något annat som är fel... Den säger först att den får in signal men sen säger den att ljudkortet "has been removed" och att jag ska välja ett nytt. Då väljer jag samma igen men då har jag ingen signal... och så kommer det meddelandet upp 1000 gånger

Link to comment
Dela på andra sajter

Bystah (oregistrerad)

Här har ni lite printscreens.

Problemet är att jag inte får ljud i det och jag får ett meddelande hela tiden om att mitt ljudkort has been removed och det knastrar konstant i högtalarna och det kommer från programmet för de visas i programmets volympelare.

post-24584-084798100 1282141691_thumb.png

post-24584-028232200 1282141704_thumb.png

post-24584-044314300 1282141714_thumb.png

post-24584-038176300 1282141740_thumb.png

post-24584-067481500 1282141750_thumb.png

post-24584-079900800 1282142003_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Din aproblem låter samma som jag hade för en tid sedan. skicka gärna lite skärmdumpar/screenshots och lite om hur fasen illa ställt allt e så kanske man hitta vaad felet äro =)

SCREENSHOT= Virtuellt fotografi av den aktuella virtuella sidan som är uppe. METOD= Tryck "Print Scrn". Öppna Tillbehör/Paint. Gå upp till "Redigera/"Klistra in". Spara som GIF eller 24-bit i filsort (ej JPEG då text blir blurrig). Ge filen ett namn. Spara i lämplig mapp.

Skall endast en applikation av flera Screenas på sidan, Så markera den. Tryck sedan på ALT+ Print Scrn.

Har precis lärt mig ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

ASIO-device has been removed tolkar jag som att det är något fuffens med din USB-port och att knastret kan tyda på att USB-porten inte orkar driva ljudkortet alternativt att du har en glappande port / USB-kontakt. Vissa enheter rekommenderas dessutom att drivas med en extra adapter för att fungera.

Vad är det för dator du kör med och är du helt 100 på att det är inte en gammal USB-1 port du använder?

Allt annat ser helt 100 ut baserat på bilderna du skickat upp

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

SCREENSHOT= Virtuellt fotografi av den aktuella virtuella sidan som är uppe. METOD= Tryck "Print Scrn". Öppna Tillbehör/Paint. Gå upp till "Redigera/"Klistra in". Spara som GIF eller 24-bit i filsort (ej JPEG då text blir blurrig). Ge filen ett namn. Spara i lämplig mapp.

Skall endast en applikation av flera Screenas på sidan, Så markera den. Tryck sedan på ALT+ Print Scrn.

Har precis lärt mig ☺️

Säger samma som Lundin. Ser helt rätt ut so far...min lilla undrar är hur det ser ut på Device setup>Quick Controlls.

Kolla de 2 rullgardinera om dina MIDI in/ut stämmer överens med vad du kör med. Om inte >Rätta till > Apply > OK.

För säkerhets skull kan du stänga ner Cubase och sedan öppna på nytt och hoppas att det funkar. Annars vete katten vad felet kan va :S // Putte

Kom på en annan sak. Du har säkert redanprövat det..... prövat de olika preset´s som finns att välja? Man klickar på "Click here to select a preset"

Inte för att låta elak, men ibland fastnar poletten liksom =D

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

Bystah (oregistrerad)

Min HP-laptop är ca 2 år gammal. Jag har testat alla portarna. Det ska funka. Min gamla iMac som är 4-5 år gammal funkar med mbox som har samma sladd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min HP-laptop är ca 2 år gammal. Jag har testat alla portarna. Det ska funka. Min gamla iMac som är 4-5 år gammal funkar med mbox som har samma sladd.

Hittade lite information hos Steinberg..

Har du uppdaterat till 5.1 av Cubase?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...