Jump to content
Annons

Rectifier betyder...!?

Recommended Posts

Krillo (oregistrerad)
Postat

Hejsvejs

Ja, frågan kanske verkar korkad. Jag kan elektronik grundligt och vet att rectifier betyder likriktare, men när man talar om gitarrstärkare, vad menas då? Att likriktaren är rör eller solid state? Eller nåt annat?

Annons
Postat

Dels är det namnet på en förstärkare som tillverkas av Mesa Boogie. Om vi tar t.ex deras modell dual rectifier så kan man välja om man vill använda solid state dioder eller rör som likriktare. Saken är den att om man använder rör som likriktare får man lite softare sound (mindre dynamiskt) men mer häng (sustain) på grund av hur likriktar-rör fungerar. Solidstate dioder (zener kisel etc) håller spänningen mer konstant och ger ett hårdare (mer dynamiskt) sound med mindre häng. Skulle tro att metall-gitarister föredrar det soundet mer, men jag är inte säker då jag inte är nån gitarrist själv. 🙂

Här nedan ett citat från http://en.wikipedia.org/wiki/Guitar_amplifier

"Tube instrument amplifiers are often equipped with lower-grade transformers and simpler power regulation circuits than those of hi-fi amplifiers. They are usually not only for cost-saving reasons, but also are considered as a factor in sound creation. For example, a simple power regulation circuit's output tends to sag when there is a heavy load (that is, high output power) and vacuum tubes usually lose gain factors with lower power voltages. This results in a somewhat compressed sound which could be criticized as a "poor dynamic range" in case of hi-fi amplifiers, but could be desirable as "long sustain" of sounds on a guitar amplifier. Some tube guitar amplifiers use a rectifier tube instead of solid-state diodes specifically for this reason."

Hejsvejs

Ja, frågan kanske verkar korkad. Jag kan elektronik grundligt och vet att rectifier betyder likriktare, men när man talar om gitarrstärkare, vad menas då? Att likriktaren är rör eller solid state? Eller nåt annat?

Krillo (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren! Jag vet skillnaden i sound, men jag trodde att fler än Mesa Boogie använde ordet "rectifier" men det kanske jag hade fått om bakfotn.

Jag byggde en liten gitarrkombo av en gammal rör radio och råkade pilla sönder likriktaren. Den föll i sär i små glimmerliknande skivor. Jag har försökt hitta en benämning på denna typ, utan framgång. Nån som vet vad det kallas? Jag ersatte den med en vanlig kiseldiodbrygga och det funkar, men den har mycket lägre spänningsfall så stärken brummar en hel del, lirar skithögt och blir lite för varm. Jag har för mig att jag sett att vissa lägger ett motstånd direkt efter likriktaren för att den ska sagga mindre, kanske skulle funka...

Postat (redigerat)

Om den såg ut lite som en kylfläns så var det säkert en Selen-likriktare. Vanligt i gamla rörradios.

Här hittar du en intressant tråd om hur du byter ut dom mot kisel-likriktare

http://www.electro-t...plain-them.html

edit. Kom precis på.. Hittar du en gammal bilbatteriladdare så sitter det säkert en selen-likriktare i den. Väldigt vanligt. 🙂

Tack för svaren! Jag vet skillnaden i sound, men jag trodde att fler än Mesa Boogie använde ordet "rectifier" men det kanske jag hade fått om bakfotn.

Jag byggde en liten gitarrkombo av en gammal rör radio och råkade pilla sönder likriktaren. Den föll i sär i små glimmerliknande skivor. Jag har försökt hitta en benämning på denna typ, utan framgång. Nån som vet vad det kallas? Jag ersatte den med en vanlig kiseldiodbrygga och det funkar, men den har mycket lägre spänningsfall så stärken brummar en hel del, lirar skithögt och blir lite för varm. Jag har för mig att jag sett att vissa lägger ett motstånd direkt efter likriktaren för att den ska sagga mindre, kanske skulle funka...

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.