Jump to content
Annons

Kopplingsschema


Molle

Recommended Posts

Tja!

Jag ska koppla ihop en dator, mixer, förstärkare och en högtalare. Spelar det någon roll om mixern ligger före eller efter förstärkaren i signalkedjan?

Alltså:

Dator->mixer->förstärkare->högtalare

eller

Dator->förstärkare->mixer->högtalare

Har det någon betydelse vart mixern ligger i de olika alternativen?

Kontakterna på komponenterna är:

Dator UT: 3,5 mm plugg

Förstärkare IN: RCA

Förstärkare UT: Stereo-kabel

Mixer IN: 6,5 mm telekabel

Mixer UT: 6,5 mm telekabel

Högtalare IN: 6,5 mm telekabel

Jag är extremt tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är en kabel som tål högre ström - något som behövs mellan slutsteg och högtalare. En vanlig gitarrkabel har en tunnare ledare och skärm. På höga volymer kan man riskera att isoleringen mellan ledare och skärm smälter eftersom kabeln inte är gjord för höga strömuttag.

Det fungerar för övrigt lika bra med vanlig elkabel på 2*1.5mm (kabeln som finns i länken är en sådan, med rund isolering omkring), om du har ett par telekontakter liggande och kan löda ihop det själv.

Jag utgår då, liksom Maart, att det handlar om passiva högtalare och inte aktiva...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en kabel som tål högre ström - något som behövs mellan slutsteg och högtalare. En vanlig gitarrkabel har en tunnare ledare och skärm. På höga volymer kan man riskera att isoleringen mellan ledare och skärm smälter eftersom kabeln inte är gjord för höga strömuttag.

Det fungerar för övrigt lika bra med vanlig elkabel på 2*1.5mm (kabeln som finns i länken är en sådan, med rund isolering omkring), om du har ett par telekontakter liggande och kan löda ihop det själv.

Jag utgår då, liksom Maart, att det handlar om passiva högtalare och inte aktiva...

Precis det är passiva högtalare. Och en 250 W stereoförstärkare.

Enda problemet är ju att det är stereokontakt UT från förstärkaren, alltså bara koppartråd.

Det funkar alltså inte med VANLIG högtalarkabel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis det är passiva högtalare. Och en 250 W stereoförstärkare.

Enda problemet är ju att det är stereokontakt UT från förstärkaren, alltså bara koppartråd.

Det funkar alltså inte med VANLIG högtalarkabel?

"Stereokontakt" och "bara koppartråd"...? Det får jag inte ihop riktigt... 😉

Har du alltså skruvterminaler eller någon sorts kontakt på förstärkarens högtalarutgång?

Vanlig elkabel är samma som "högtalarkabel" - men vid högre effekt ska man som sagt inte köra med för tunn kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

"Stereokontakt" och "bara koppartråd"...? Det får jag inte ihop riktigt... 😉

Har du alltså skruvterminaler eller någon sorts kontakt på förstärkarens högtalarutgång?

Vanlig elkabel är samma som "högtalarkabel" - men vid högre effekt ska man som sagt inte köra med för tunn kabel.

Jag menar tvinnad koppartråd, självklart ingen kontakt. Skrev lite fel 😛 Skruvterminaler alltså

Koppartråden är 2mm tjock i (+)- respektive (-)-kabel och det är ca 0.5mm isolering

den:

49-223-5 2x2,5 10 m

på den länken:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=148000786

Räcker den mån tro?

Där finns en bild om det behövs

http://www.megaupload.com/?d=O60VWDVQ

Redigerat av Molle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar tvinnad koppartråd, självklart ingen kontakt. Skrev lite fel 😛

Koppartråden är 2mm tjock i (+)- respektive (-)-kabel och det är ca 0.5mm isolering

den:

49-223-5 2x2,5 10 m

på den länken:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=148000786

Räcker den mån tro?

Den räcker absolut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...