fabian Postat 30 juli 2010 Postat 30 juli 2010 Hej HĂ„ller pĂ„ att bygga en studio pĂ„ en rĂ„vind i Göteborg och har börjat klura pĂ„ hur jag fĂ„r bort smattret av regn mot plĂ„ttaket ovanför. En variant Ă€r ju att sĂ€nka taket med en meter men jag skulle vilja slippa det. Har nĂ„gon haft samma problem och löst det hĂ€r? Tak för hjĂ€lpen...đ /Fabian
AnthonyS Postat 30 juli 2010 Postat 30 juli 2010 Vad du Àn gör, se till att micka upp ljudet pÄ alla tÀnkbara sÀtt innan du bygger bort det. Störtskön effekt att kunna lÀgga pÄ i efterhand.
fabian Postat 30 juli 2010 TrÄdstartare Postat 30 juli 2010 Hehe. Det har du rÀtt i:) Men det hade varit skönt att fÄ vÀlja sjÀlv om det skall vara med. Funderar pÄ om man kan lÀgga tunn skumgummi ovanpÄ taket. /F
Lee Postat 30 juli 2010 Postat 30 juli 2010 Fick det bakvÀnda problemet i en sommarstuga som skulle göras om till permanentboende. Bytte 140mm stenull mot 400mm glasull nÀr taket höjdes. Efter det kunde man höra regnet genom taket. Gör det alltsÄ baklÀnges och ta bort glasull och sÀtt 400mm stenull i taket sÄ borde du vara sÀkrad mot regnljudet mot plÄttaket. (FörutsÀtter rÄspÄnt innan plÄttaket.)
AnthonyS Postat 30 juli 2010 Postat 30 juli 2010 Ja, precis. Spela in det, och bygg sedan bort det đ Tak kan vara lurigt, regn som faller ner pĂ„verkar underlaget med ganska stor kraft. Om du inte dĂ€mpar ordentligt riskerar du att filtrera bort sjĂ€lva smattret men fĂ„ kvar dĂ„net, om du förstĂ„r vad jag menar. Man kan fĂ„ rejĂ€l resonans i plĂ„ttak. Jag tror du fĂ„r ta i ordentligt med isoleringen. Kanske ett extra innertak Ă€r det enda som fungerar. Har du kollat vad som ligger direkt under plĂ„ttaket?
fabian Postat 30 juli 2010 TrÄdstartare Postat 30 juli 2010 Tack för era Äsikter. Jag tror att taket bestÄr av plÄt - papp - rÄspÄnt - tunt lager isolering och sen nytt lager rÄspÄnt. Det blir kanske svÄrt med nÄgon "MacGyver"-lösning ovanpÄ taket. /F
AnthonyS Postat 30 juli 2010 Postat 30 juli 2010 Jag förstÄr. AlltsÄ, spontant skulle jag sÀga att den allra enklaste lösningen vore att göra som du skrev - lÀgga nÄgot ovanpÄ taket. Men jag kan inte komma pÄ vad det skulle vara. Det Àr nog svÄrt att fÄ till det bra. Om du inte kan regla upp för nÄn enklare variant av takpannor eller nÄgot. Men dÄ snackar vi byggprojekt.
fabian Postat 30 juli 2010 TrÄdstartare Postat 30 juli 2010 Min första idé var att lÀgga liggunderlag pÄ plÄten. Jag har stora balar av sÄnt liknande material, fast mjukare, som vi delvis anvÀnt som absorbent inne i studion. 15mm tjockt. Jag tror jag ska testa det till en början. à terkommer med resultat:) /F
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.