Jump to content
Annons

Nya Mac Pro - 4, 6, 8, 12 cores


KillwithSkill

Recommended Posts

Klarar Mac Pro SATA 600?

Funderade på SSD men det är ännu lite för dyrt!

Men iom att SSD börjat dyka upp mer så blir snabba HDD

Billigare. Såg att WD's Velociraptor finns i 600GB och 10.000 rpm. Men är oxå SATA 600.

Passar dom nya Mac Pro? Och går det att ha 4 stycken i?

Eller skulle det dra för mkt ström? Värme? Oväsen? Men som audiodisk lär den väl vara bra?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=594270

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Klarar Mac Pro SATA 600?

Funderade på SSD men det är ännu lite för dyrt!

Men iom att SSD börjat dyka upp mer så blir snabba HDD

Billigare. Såg att WD's Velociraptor finns i 600GB och 10.000 rpm. Men är oxå SATA 600.

Passar dom nya Mac Pro? Och går det att ha 4 stycken i?

Eller skulle det dra för mkt ström? Värme? Oväsen? Men som audiodisk lär den väl vara bra?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=594270

Diskarna är kompatibla, men de körs bara i 300. Nya mac pro har INTE stöd för dessa. SATA 6 gb/s och USB 3.0 fanns det stora

förväntningar på att de skulle vara med. Dröjer det 500 dagar till nästa uppdatering så kommer den kännas vansinnigt omodern. Nya 6 GB/s sata

och usb 3.0 får man med i PC moderkort för 2 tusen spänn så det är inte direkt high end.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hur menar du nu?

Går det alltså att sätta i sata 600 i nya Mac pro 2010 men man får bara ut "sata-300-kapacitet"?

Eller funkar det inte alls?

Sen håller jag med om att det är riktigt snålt av Apple att inte bomba på med nya grejer i burkarna!

Jag har inte provat. Jag har inte en ny mac pro och inga 600 diskar. Men enligt spec så ska man kunna koppla in 6.0 GB/s diskar på en 3.0 eller 1.5 GB/s kontroller och tvärt om.

Snålt är det kanske, men det är ett mycket tydligt tecken på bristande konkurrens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de benchmarks jag sett på dessa proppar stämmer så är de nya 6:orna lika snabba som 8:orna och 12:orna dubbelt så snabba som 8:orna. Jag minns inte alls var jag sett dessa tyvärr.

Jag funderar själv på om jag kommer märka skillnad på 6 eller 12 eller om andra faktorer kommer begränsa mig före, såsom minnet. Men om man stoppar i 48GB kanske det märks skillnad, dyrt blir det och jag tror inte jag har behov av det men det blir ju fina siffror på benchmark. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Om AMD lyckas med sitt bulldozer-projekt så kommer det vara det heta i processorväg i några år framöver. De försöker integrera deras (ATI Radeon) GPU-teknik som har en helt fenomenal pris/prestanda med sina egna CPU:er.

Just nu är en SSD den vettigaste uppgraderingen som finns att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Glaskatten: eSATA kan ju funka. Men jag tänkte mest på internt! Lite synd att sata600 inte finns än till mac pro. Och dröjer det ytterligare 500 dagar till nästa så kommer dagens mac pro kännas som den hamnat på efterkälken utav arbetsstationerna.

Men skit samma. Hade en tanke där att slå till på en snabbare disk. Och eftersom velociraptor är svinsnabb och 5 ggr billigare än apples 512GB SSD's så tänkte jag att det vore ju en bra audiodisk.

M E N!!! Det funkar alldeles ypperligt bra med en vanlig 7200rpm'are.

@ stabilt: Det där har vart på tapeten förut. Vet att nVidia körde/kör med cuda.

Det var väl en 5-6 årsen.Och då snackades det om att köra audiopluggar på ett grafikkort.

Och med dåtidens värstingkort för 5000:- kunde man komma upp i närmre 400 st 25band's-EQ's i 192 kHz!

Eller som nån sa på UAD-forumet, 7000 st UAD 1176!

Fast det var mest snack och ingen verkstad.

Jag kommer iaf slå till på årets revision på mac pro. Jag är inte helt klar än med vad jag ska ha.

8-core 2.4 eller 12-core 2.66 och 12GB ram och förmodligen bara en 1 TB-disk. Så köper jag resten på annat håll.

En SSD kan man alltid köpa senare. Och mixmatrealet jag kommer att jobba på är 120 kanaler som mest och det klarar ju en 7200rpm'are galant!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du nu?

Går det alltså att sätta i sata 600 i nya Mac pro 2010 men man får bara ut "sata-300-kapacitet"?

Eller funkar det inte alls?

Sen håller jag med om att det är riktigt snålt av Apple att inte bomba på med nya grejer i burkarna!

Snålt och snålt, Intel tillverkar i nuläget inga xeon-moderkort med SATA600 och USB3, det är därför dessa tekniker inte finns i Macpro. Av samma anledning erbjuder inte heller HP eller Dell dessa tekniker i sina arbetsstationer i samma prisklass som Macpro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kanske har avstannat lite med ny teknik?

Jag menar det är inga "större" uppdateringar på nya Mac Pro.

Lite snabbare proppar och minne. Fetare grafikkort.

Men sen kvittar det ju i optionerna där man kan lägga till SSD osv.

Och förväntningarna växte nog ju mer det drog ut på tiden.

Och när det väl presenterades efter mer än 500 dagar så vart nog många besvikna.

Jag var helt inne på att 12-core skulle ersätta gamla 8-core och behålla priset på ett ungefär från 8-core.

Istället blev det fyra nya modeller. Och det var väl iofs okej.

Men 12-core verkar ju vara unikt och kostar väl därefter.

Får hoppas att som "stabilt" sa att det verkar vara en mördarmaskin!

Ska bli intressant hur den presterar i Firechild's Logic benchmarktest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kanske har avstannat lite med ny teknik?

Jag menar det är inga "större" uppdateringar på nya Mac Pro.

Lite snabbare proppar och minne. Fetare grafikkort.

Men sen kvittar det ju i optionerna där man kan lägga till SSD osv.

Och förväntningarna växte nog ju mer det drog ut på tiden.

Och när det väl presenterades efter mer än 500 dagar så vart nog många besvikna.

Jag var helt inne på att 12-core skulle ersätta gamla 8-core och behålla priset på ett ungefär från 8-core.

Istället blev det fyra nya modeller. Och det var väl iofs okej.

Men 12-core verkar ju vara unikt och kostar väl därefter.

Får hoppas att som "stabilt" sa att det verkar vara en mördarmaskin!

Ska bli intressant hur den presterar i Firechild's Logic benchmarktest.

Helt rätt, det är inga större nyheter, vilket är trist. Intel verkar satsa allt krut på sina leksaksprocessorer. Men faktum kvarstår: dagens Macpro innehåller Intels top of the line-komponenter på workstationsidan (förutom den allra snabbaste 6-kärniga processorn).

Nästa uppdatering kan man hoppas inte dröjer lika länge som den här har gjort. Sedan ska ju light peak presenteras under 2011, kan bli spännande ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag har bestämt mig nu. Det får bli 12-core 2.66 plus 12GB ram.

Dessutom så blir det stora grafikkortet.

2 st 1TB diskar och applecare.

Som samplebank bli mina gamla diskar som jag hade i min Powermac G5, tills vidare, om dom nu passar? Sen när SSD blivit lite billigare så slår jag nog till på sådana!

Beställer förmodligen till helgen. Sen tar det säkert tio arbetsdagar innan man får grejerna!

Är grymt sugen på att slå till på nya 27" och göra mig av med mina 19".

Tror jag får bättre översikt i Logic då!

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

En något billigare variant D Asus P6T SE + en i7 930 propp + 1600 minnen (plats för 24 gig tror jag) går som tåget på retail helt rent 10.6.4 (har till och med PCI platser).

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt! Hoppas du lägger upp en bild på skönheten!

Äh, det är väl bara att surfa in på apples hemsida? Där har du bättre bilder än vad jag nånsin kan få fram.

Men visst. Nåt uselt mobilfoto kan jag väl lägga upp?! 🙂

Härligt, hoppas du skriver någon form av omdöme när du provat den. Tror du inte du kommer få slut på RAM innan du får slut på CPU?

Jodå, jag kan skriva nåt omdöme. Det ska bli intressant att se vad den ger för resultat i Firechilds Logoc benchmarktest.

Ram kan man inte få för mkt av. Speciellt nu när det kommer 64 bitars mer & mer.

CPU? ja, det återstår att se. Faktum är att Westmere är klenare än föregångaren Nehalem enligt Barefeat's tester, om än knappt märkbart.

Det som ska bli intressant är hur Logic beter sig med 12 kärnor. Och hur hyperthreading påverkar prestandan.

Idag så verkar Logic vara förvirrat när Hyperthreading är på. Faktum är att det blir bättre prestanda när man stänger av hyperthreading. Men detta finns det mkt att läsa om på nätet.

Får hoppas att det kommer en update framöver där Logic kan utnyttja den sk "Boosten"

Det jobbiga nu är all den väntan i tre veckor framöver ☺️

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm..

Själv har jag "bara" beställt en standard 8-core 2.4.

Nu blev jag lite osäker om jag gjort rätt ;-) ...

Men men....den kommer nog att duga åt mej!

Äntligen! Jag har velat ha en redan sen G4 tiden!

Längtar!

Christoffer

Åja, bara å bara!

Faktum är att Logic idag förmodligen bara kan utnyttja 8 kärnor!

Och den maskinen du beställt knäcker rejält!

Får gratulera till köpet! Den kommer du långt med.

Att jag beställde en 12-core är för att jag är en idiot. Ivrig som en barnunge! 😉

Och vill ha det 'värsta'

Sen kan man hu alltid hoppas Apple släpper en uppdatering till Logic så att det stödjer 12 kärnor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till era fina inköp!!🙂 KillwithSkill, vilket jävla monster du kommer få!!

Hade jag behövt uppgradera så hade det nog blivit en "3,33GHz 6-Core Westmere" för min del. Med tanke på hur logic jobbar så är det, enligt mig, viktigare med starkare kärnor, än så många som möjligt. Men samtidigt är ju en 12core det mest framtidssäkra.

Som tur är, behöver jag inte uppgradera. Har använt som max 30 % av min 8core 2.8ghz.. nästa uppgraderingssteg får bli ssd-diskar typ.

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Fan va najs!!🙂 Grattis:P

Gjort logic-testet ännu??

Japp!

I första testet körde jag:

OSX: 32 bit

Logic 9: 32 bit

Buffersize: 256

Hyperthreading: ON

96 kanaler.

Sen körde jag:

OSX: 64 bit

Logic 9: 64 bit

Buffersize: 256

Hyperthreading: OFF

Dessutom stängde jag ner 4 kärnor

Och då kom jag upp i 106-107 kanaler.

Varav 7 staplar låg på 100% och en på ca 5%

Resterande 4 staplar var helt döda!

Så om det kommer en uppdatering till muticorejustering till Logic så borde det i praktiken kunna ge 25 spår till, kanske 30.

Men i slutändan så är det ju skit samma, det blir ju inte bättre låtar för det 😉

Men nu har man en maskin som få räcka många år. Hehehe, min gamla PM G5 klarade 13 spår!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...