Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Helt färsk här på forumet! Jag är en kille som lirar mycket gitarr o sjunger o skriver mycket eget. ska efter att dratt in en del pengar nu under sommaren börja köpa på mig en liten studio här hemma. Det jag tänkt börja med är helt enkelt en dator, det är mac som gäller men ska man satsa på en macbook pro eller en imac? Eller har ni några andra förslag? Skulle också behöva något ljudkort som är helt okej, samt en (eller två?) mick som är bra för inspelning av gitarr o sång o kanske även lite piano. Budgeten ligger väl för hela köret någonstans mellan 20000-30000.

tacksam för hjälp o bidra gärna med länkar o tips med!

/Gabriel

Annons
Postat
det är mac som gäller men ska man satsa på en macbook pro eller en imac?
Behöver du vara portabel då? Om du kan tänka dig en "stationär" dator ska du helt klart ha en iMac.
Postat

Behöver du vara portabel då? Om du kan tänka dig en "stationär" dator ska du helt klart ha en iMac.

Varför då? iMac har ju inga av de fördelar en "riktig" stationär dator har (PCI-platser, utrymme för fler interna diskar etc.).

Postat

just för själva studions skull behöver jag inte vara portabel, ligger lite i kvalet just nu känner jag, om fördelarna samt prestandan väger tungt till imacs fördel blir det nog en sådan. är prestandan mycket bättre`? mer prisvärd? svara gärna ang mikrofon samt ljudkort med!

Postat

Varför då? iMac har ju inga av de fördelar en "riktig" stationär dator har (PCI-platser, utrymme för fler interna diskar etc.).

Bättre CPU. Snabbare hårddisk. Bättre skärm. Tystare (och MBP:n är ändå tystare än de flesta notebooks).
Postat

Hej!

Helt färsk här på forumet! Jag är en kille som lirar mycket gitarr o sjunger o skriver mycket eget. ska efter att dratt in en del pengar nu under sommaren börja köpa på mig en liten studio här hemma. Det jag tänkt börja med är helt enkelt en dator, det är mac som gäller men ska man satsa på en macbook pro eller en imac? Eller har ni några andra förslag? Skulle också behöva något ljudkort som är helt okej, samt en (eller två?) mick som är bra för inspelning av gitarr o sång o kanske även lite piano. Budgeten ligger väl för hela köret någonstans mellan 20000-30000.

tacksam för hjälp o bidra gärna med länkar o tips med!

/Gabriel

Välkommen till den bästa hobby som finns!

Min startsetup var en Macbook Pro och ett Apogee Duet (kanon att börja med tycker jag, lättrattat och väljjudande). Det var allt jg behövde för att spela in det jag ville. Som mickar skulle jag rekommendera Shureklassikerna SM57 och SM58. Prisvärda och med ett sound du garanterat hört förut. Jag skulle också rekommendera att du funderar över vilken typ av lysning du vill ha, monitorer eller hörlurar. Jag skulle vilja generalisera och säga att du får "bättre" ljud för pengarna i lurar (nu ska du se att du får många inlägg i tråden 😉), men du går miste om fördelar som monitorer har. Med lurar kan du däremot strunta i hur rummet du sitter i ser ut, och det kan vara en stor fördel när man börjar skapa musik.

Det är dock så att de prylar som fungerade bra för mig kanske inte nödvändigtvis är dina drömprylar. Man måste lyssna, klämma, känna, fråga osv. Men jag råder dig till att inte köpa mer än du tror att du behöver, utan att försöka vara klok.

Postat

jättebra råd, den där duet grejen verkar ju bra o framförallt smidig att komma igång med! verkar intressant! ja sm57 o 58an har jag kikat lite på o de verkar ju rätt allround o så med! och ja lurar kommer det bli till en början iaf, känns som att det är mycket tid och pengar man tjänar på det!

Postat

För att sen dyka ner i mikrofonvärlden borde du kolla in ngn fräsh stormembranskondensator Mick för lite "luftigare" sound. Håll dig isfl borta från de billigaste märkerna då de tycker om att ha en hemsk diskant! Vill inte generalisera så mycket men med tanke på din budget borde du iallafall hålla dig borta från märken som behringer, och andra märken som säljer mickpreamps för 450 kr. Har haft dåliga erfarenheter av dessa!

Røde, AKG, Shure, Sennheiser, Blue mics (särskilt bluebird sägs vara prisvärd) är bra märken att kika in på.

SE Electronics har också bra mickar!

Postat (redigerat)

Bättre CPU. Snabbare hårddisk. Bättre skärm. Tystare (och MBP:n är ändå tystare än de flesta notebooks).

? 😳

Tystare kanske (om man jämför med Mac Pro t ex 😉 ) men resten är ju sämre än stationär ( ... ok, skärmen kan vara bättre ... ).

Redigerat av Gilbert
Postat (redigerat)

Gilbert, jag skrev ingen jämförelse mellan iMac och stationär Mac Pro.

Jag har jämfört iMac mot MacBook Pro. Ser du att jag hela tiden refererar till MBP dvs. MacBook Pro?

Jämfört med MacBook Pro är fördelarna med iMac

⚠️

Men med en budget på 20-30 000:- för hela studion är en Mac Pro för 27 000:- helt ute ur leken.

Vill man ha en helt stationär burk med specifikation som iMac fast i ett towerchassi och med PCI Express-platser så får man bygga en egen PC.

Lägg märke till att jag skrev "stationär" inom citattecken eftersom jag inte vet hur man klassar en iMac. Men den är inte någon bärbar direkt. 😄

En stillastående dator blir kanske bäst att beskriva som "stationär".

men resten är ju sämre än stationär

PS. Än så länge är iMac snabbare än Mac Pro.

124084940v.jpg

Det är därför alla Apple-fans skriker efter en uppdaterad Mac Pro, och den lär bara vara runt hörnet.

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

Gilbert, jag skrev ingen jämförelse mellan iMac och stationär Mac Pro.

Trådskaparen jämför

en macbook pro eller en imac
och därför har jag jämfört iMac mot MacBook Pro. Ser du att jag hela tiden refererar till MBP?

Jämfört med MacBook Pro är fördelarna med iMac

⚠️

men resten är ju sämre än stationär

Lägg märke till att jag skrev "stationär" inom citattecken eftersom jag inte vet hur man klassar en iMac. Men den är inte någon bärbar direkt. 😄

En stillastående dator blir kanske bäst att beskriva som "stationär".

Men med en budget på 20-30 000:- för hela studion är en Mac Pro för minst 27 000:- helt ute ur leken.

Vill man ha en helt stationär burk med specifikation som iMac fast i ett towerchassi och med PCI Express-platser så får man bygga en egen PC.

Det faller direkt eftersom han skrev

det är mac som gäller

PS. Än så länge är tvåkärniga iMac 27" faktiskt snabbare än fyrkärniga Mac Pro och är ändå billigare.

124084940v.jpg

Det är därför alla Apple-fans skriker efter en uppdaterad Mac Pro, och den lär bara vara runt hörnet.

Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.