Jump to content
Annons

Tipsa mig om syntar!


Starsailor

Recommended Posts

Hallå!

Jag håller i normala fall till på Diskantforum och Ljudbojen eftersom jag främst sysslar med gitarrer, basar och musik baserade på dessa instrument. Nu har jag dock börjat få behov eller åtminstone GAS :rolleyes: på en synt till min hemstudio och tror jag kan få fler tips här än på de andra forumen.

Jag vill ha en synth som kan komplettera och användas i den musik jag gör. Jag vill främst att den ska klara av ungefär vad syntar/klviatur gör för musik som t ex Sigur Ros och Radiohead, men gärna också ljud åt Kraftwerk och hårdare industri/elektro. Synten alltså helst klara av det mesta från minimalistiska till breda, mjuka, vackra ljudlandskap och orglar, vibes, pianon, klockor, stråkar via experimentella ljud till hårdare och mer trasiga ljud.

Det låter kanske som att jag har väldigt höga krav, men det jag beskrivit är alltså en önskesynt, hur mycket som finns i en och samma burk vet jag inte. Nu har ju ovan nämnda band tillgång till mer eller mindre vilka syntar/klaviatur de vill, men om det gick att hitta något som på ett vettigt sätt klarar av det beskrivna vore det underbart! 🥰

Ska väl också påpeka att jag inte sysslar med techno, rave, disco osv och behöver alltså inte nödvändigtvis en uppsjö av dessa ljud.

Synten får gärna ha en vettig effektdel och möjlighet att koppla på externa effektburkar. Däremot är t ex ”realistiska” trummor inget krav. I övrigt får den gärna ha ett enkelt handhavande (dvs ha ett intuitivt gränssnitt), men även att det går att gräva ner sig och skapa egna ljud. Storleksmässigt får den gärna vara av det mindre lättare slaget, men inget krav här heller. Maxbudgeten ligger nånstans runt 5000:- (vilket jag hoppas räcker en bit iaf), men jag köper gärna beggat så länge skicket är fint.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja leta i synthdjungeln och jag har än så länge bara läst recensioner och lyssnat på nätet. Utan att alltså ha provat några i verkligheten så har jag sneglat på följande: Korg R3, Korg Microkorg XL, Akai Miniak. Frågan är om dessa tre syntar egentligen passar in på min beskrivning ovan eller om de är mer riktade till genrer jag inte sysslar med… vad tror ni?

Jag är öppen för förslag och alla tips är välkomna. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Clavias Nord Lead eller Nord Rack kanske kan vara något? Den har en massa smör och bröd ljud, samt möjlighet att skruva fram de mest omöjlliga och möjliga ljud. Vet inte om du behöver klaviatur, men det finns ju lite olika varianter. En mängd musiker ser Clavias grejor som "allt de behöver".

Har eventuellt en Nord Rack 2x till försäljning. (Priset avgör;).

http://www.nordkeyboards.com/main.asp?tm=Products&clpm=Nord_Lead_2X

Här finns lite demos också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Clavias Nord Lead eller Nord Rack kanske kan vara något? Den har en massa smör och bröd ljud, samt möjlighet att skruva fram de mest omöjlliga och möjliga ljud. Vet inte om du behöver klaviatur, men det finns ju lite olika varianter. En mängd musiker ser Clavias grejor som "allt de behöver".

Har eventuellt en Nord Rack 2x till försäljning. (Priset avgör;).

http://www.nordkeyboards.com/main.asp?tm=Products&clpm=Nord_Lead_2X

Här finns lite demos också.

Ja, jag vill ha ett klaviatur istället för rack, glömde skriva det.

Jag håller med, det är många som använder Clavia-prylar och jag antar att det finns en anledning bakom. Men demosarna på sidan du länkade till tilltalade mig inte alls. Ganska långt ifrån vad jag tänker mig. Och andra sidan är de kanske kapabla till det jag beskriver i första inlägget också?

Tack för tipset iaf! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag vill ha ett klaviatur istället för rack, glömde skriva det.

Jag håller med, det är många som använder Clavia-prylar och jag antar att det finns en anledning bakom. Men demosarna på sidan du länkade till tilltalade mig inte alls. Ganska långt ifrån vad jag tänker mig. Och andra sidan är de kanske kapabla till det jag beskriver i första inlägget också?

Tack för tipset iaf! 🙂

Hej

Nej, exemplen där kanske inte är helt rättvisa. Vill du ha lite Kraftwerk så finns en hel del sköna ljud som preset. Många demos på youtube har betoning på mer dance/trance, men du kan med stor sannolikhet skruva fram det mesta du vill.

Några klipp från Youtube.

(Andi Vax, som programmerat grundljuden i synten).

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej, exemplen där kanske inte är helt rättvisa. Vill du ha lite Kraftwerk så finns en hel del sköna ljud som preset. Många demos på youtube har betoning på mer dance/trance, men du kan med stor sannolikhet skruva fram det mesta du vill.

Några klipp från Youtube.

Lycka till.

Det andra klippet lät ju klart roligare än de andra klippen, men som du säger så är det fortfarande väldigt mycket trance/dance. Även om det fanns en del Kraftwerk-inspirerade ljud så var det i övrigt ganska lite av det jag letar efter.

Andra tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

det mesta från minimalistiska till breda, mjuka, vackra ljudlandskap och orglar, vibes, pianon, klockor, stråkar via experimentella ljud till hårdare och mer trasiga ljud.
Måste det vara en synt? Jag tror att du har lättare att hitta rätt med två syntar. En smör-och-bröd-keyboard med pianon, skimrande pads/stråkar, orglar etc. och en andra synt för vass och hård "synt-synt".

Jag tycker att du ska kika närmare på Yamaha MO6 eller MO8.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste det vara en synt? Jag tror att du har lättare att hitta rätt med två syntar. En smör-och-bröd-keyboard med pianon, skimrande pads/stråkar, orglar etc. och en andra synt för vass och hård "synt-synt".

Jag tycker att du ska kika närmare på Yamaha MO6 eller MO8.

Nä, det måste det väl egentligen inte. :rolleyes: Det är mest av praktiska och ekonomiska skäl som jag skulle vilja ha allt i en och samma burk. Men jag inser ju att det kanske blir svårt att hitta vad jag tänker mig, även om jag inte givit upp jakten än.

MO6/8 är säkerligen trevliga keyboards/syntar, men de är nog lite i dyraste laget (om jag nu inte hittar beggat). Kanske har de fler funktioner än jag har behov av också, det vet jag inte.

Borde väl finnas några lite enklare modeller, men fortfarande med riktigt bra ljud och en del möjligheter?

Nånting som skulle funka i kombination med t ex en beggad Korg R3 (för syntljudens skull).

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha MM6 då.

Eller begagnad Korg Triton LE eller Korg Triton...

Korg R3 är inget för den som vill ha pianon, orglar, stråkar och klockor. Men du menade kanske som ett komplement?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha MM6 då.

Eller begagnad Korg Triton LE eller Korg Triton...

Korg R3 är inget för den som vill ha pianon, orglar, stråkar och klockor. Men du menade kanske som ett komplement?

En till att kolla upp, trevligt!

Jo, precis som jag skrev skulle en ev R3:a enbart användas till syntljud av de mer analoga slagen isf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha S90 eller Motif kan jag tipsa dig om. 🙂

Tackar!

Jag la märke till Motif när jag var på LLB-mässan -01. Serien var helt ny då och kostade massor. Verkar som det kommit ut fler olika serier nu för beggatpriserna ligger från 6000 och upppåt och har olika modellbeteckningar; ES, XS och enbart med siffran i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv väntar jag som en dåre med fet plånbok på att Kurzweil ska släppa sin PC3K8.. Det du inte kan göra på den kan inte göras ljudmässigt på något annat... Fast programeringströsklen är rätt så hög.. Tar åratal att lära sig programera V.A.S.T fullt ut.. Som komplement till min Korg Radias.. Bara för att den råkar ha en rätt välljudande vocoder 🙂

Läs och lyssna på http://www.kurzweilmusicsystems.com/Product.php?id=208

respektive http://www.korg.com/Product.aspx?pd=262

Link to comment
Dela på andra sajter

Alright, nu har jag fått lite tips iaf. Det uppskattas. Nu behöver jag egentligen gå ut och testa innan jag kan gå vidare. 4Sound Sthlm (gamla Estrad) brukar väl ha rätt hyffsat utbud på synthar.

Men ang det här med att köpa begagnat; Jag har riktigt dålig koll på vad som är ett bra pris, är det nån som kan ge en ungefärlig fingervising på de synthar som är nämnda i tråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv väntar jag som en dåre med fet plånbok på att Kurzweil ska släppa sin PC3K8.. Det du inte kan göra på den kan inte göras ljudmässigt på något annat... Fast programeringströsklen är rätt så hög.. Tar åratal att lära sig programera V.A.S.T fullt ut.. Som komplement till min Korg Radias.. Bara för att den råkar ha en rätt välljudande vocoder 🙂

Läs och lyssna på http://www.kurzweilmusicsystems.com/Product.php?id=208

respektive http://www.korg.com/Product.aspx?pd=262

Va fanken, ska du ge mig GAS på något som jag verkligen inte har pengar till. 😏🙂

Har lyssnat på allt, men det var många ljud jag skulle uppskatta att ha tillgång till! Skulle vilja hör amer stråkar...

Hmmm... Fixar den allt som en rejält utbyggd modulärsynt gör också... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Va fanken, ska du ge mig GAS på något som jag verkligen inte har pengar till. 😏🙂

Har lyssnat på allt, men det var många ljud jag skulle uppskatta att ha tillgång till! Skulle vilja hör amer stråkar...

Hmmm... Fixar den allt som en rejält utbyggd modulärsynt gör också... 😮

Är den ny? 128 MB ram? Ska det inte vara 128 GB ram?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en med gott om kontroll, de flesta tröttnar på att bläddra presets efter en stund och har man då ett plottrigt och omständigt UI att jobba med är det sällan man orkar bemöda sig..

Några rekommendationer:

Alesis Ion - Underskattad och mycket välljudande VA, mycket mer avancerad arkitekturmässigt än t.ex. Nord Lead eller JP-8000 men inte svårare att jobba med tack vare det geniala UIt, allt man behöver ha direkt kontroll över finns på panelen som för övrigt är logiskt utformad med signalkedjan gåendes vänster -> höger. Meny-inställningar och modulation patching görs med snabbknappar, en ratt och en riktigt bra display som alltid ger en total överblick över allt som pågår i ljud-kedjan, mycket kompetent och lättanvänd synth som passar för både amatörer och nördar :)8-rösters polyfoni kan vara snålt enligt en del, men o andra sidan är detta en synth och ingen workstation och idag är det ingen svårighet att multitracka. Säg till om du behöver ljuddemo 🙂

Clavia Nord Lead 2X - Väldigt omtalad och omtyckt synth, finns inte så mycket att säga som inte redan sagts.. Virtual Analog med ett sound som gillas av många och den hörs rikligt inom dagens musik, mycket klart och markerat ljud. Specifikationsmässigt är den långt ifrån imponerande men dess starka sida är det simpla upplägget som gör att de flesta snabbt kan ratta fram ett ljud de gillar, har en del brister som kan vara irriterande för vissa, t.ex. att LFO inte går att synka till någon intern bpm-klocka, klarar inte bi-polära envelope-kurvor, du får antingen nöja dig med arpeggiator eller LFO 2, inte båda(???). Hade de inte varit för att den lät så himla bra.. 😉

Waldorf Q/Q+ - Förmodligen den bästa VA-synthen på marknaden idag, som en större och styggare Alesis Ion med 16 till 32 röster. Q+ har riktiga analoga filter och upp till 100 röster, dess närmsta konkurrent är väl Virus TI men har man väl hört en Q+ ordentligt så glömmer man bort allt vad Virus heter enligt mig 😉 Nu ska jag bara se till att skrapa ihop till en själv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast för budgeten 5000:- bör du kunna hitta en begagnad Kurzweil K2000 med eller utan sampleoption. Den har också en helt otrolig bredd och ljudkvalitet. Den bör klara dina krav galant..

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt med alla tips!

Har dock börjat inse att det förmodligen inte går att få det jag vill i en och samma burk. Jag spelar inte liknande musik som Sigur Rós och Radiohead som jag nämnde, men gillar mycket av synt- och klaviaturljuden de använder och skulle gärna komma åt något åt det hållet. Därför tänker jag mig att på sikt införskaffa:

1. En VA-synt, i stil med Korg microkorg, R3, Alesis Ion eller liknande för alla syntetiska och "analoga" ljud jag vill ha.

Vilka ska man kika på om man inte vill åt dance/techno/trance-ljud?

Lyssnade på Virus TI på Youtube häromdagen. Det ska väl vara en av de bästa syntarna av den typen, men jag kände att jag direkt hamnade på nån läskig klubb på Kos, inte alls min kopp te. Men, men jag har inte lyssnat på samtliga klipp och det går säkert att göra en massa annat med den också (som även jag gillar).

Läste f.ö. på ett amerikanskt forum om en kille som fått till patchar på en R3 som lät mycket akustiskt piano. Hade varit mycket spännande att höra!

2. En synt som har bra stråkar, pianon, klockspel, vibrafon, orgel och ev Rhodes. Nu pratar vi alltså inte syntaktiga ljud utan mycket mer åt det akustiska hållet. Behöver ingen jättesamling stråkar typ Vienna utan något som det går att göra enklare arr av. Samma sak med piano, ett par modeller räcker gott om de låter bra. I överlag gillar jag inte ljud som är för snygga och putsade.

Här är det mycket svårare när det gäller modeller, men det känns ju som att de uppräknade ljuden absolut borde finnas i en och samma burk utan att gå lös på 20-30k...

Link to comment
Dela på andra sajter

2. En synt som har bra stråkar, pianon, klockspel, vibrafon, orgel och ev Rhodes. Nu pratar vi alltså inte syntaktiga ljud utan mycket mer åt det akustiska hållet. Behöver ingen jättesamling stråkar typ Vienna utan något som det går att göra enklare arr av. Samma sak med piano, ett par modeller räcker gott om de låter bra. I överlag gillar jag inte ljud som är för snygga och putsade.
Jag förstår precis, och står fast vid Yamaha MO6 alt. den billigare MM6. Eller en beggad Motif eller Korg Triton.
1. En VA-synt, i stil med Korg microkorg, R3, Alesis Ion eller liknande för alla syntetiska och "analoga" ljud jag vill ha.

Vilka ska man kika på om man inte vill åt dance/techno/trance-ljud?

Jag tänker Nord Lead, men det förslag har också redan varit uppe.

Eller Nord Rack + en MIDI-klaviatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Kan ju bara tipsa om Yamaha Cs6X som har både realistiska ljud och en hel del analogsynthljud, eller om du hittar en billig beg Roland Fantom, dom har sisådär 1500 ljud av alla möjliga sorter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår precis, och står fast vid Yamaha MO6 alt. den billigare MM6. Eller en beggad Motif eller Korg Triton.

Jag tänker Nord Lead, men det förslag har också redan varit uppe.

Eller Nord Rack + en MIDI-klaviatur.

Låter bra!

Känns som jag inte kommer så mycket längre utan att testa mig fram. Lyckligtvis ska jag ev till Sthlm i helgen. Borde kunna hitta ett gäng av de syntar som varit uppe i tråden. Ska bli riktigt intressant att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt med alla tips!

Jag spelar inte liknande musik som Sigur Rós och Radiohead som jag nämnde, men gillar mycket av synt- och klaviaturljuden de använder och skulle gärna komma åt något åt det hållet. Därför tänker jag mig att på sikt införskaffa:

Sigur Rós använder sig av en YAMAHA SK-20 men det har även använt en Roland Juno-106. Den sistnämnda är väldigt lätt att ratta fram ljud på men inte så bra till att simulera aukustiska ljud på.

http://www.gearslutz.com/board/electronic-music-instruments-electronic-music-production/416131-synthesizer-sigur-ros-like-sounds.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla mjukvara!! det är inte farligt att ha en laptop på scen! dator + mjukvara + ljudkort + midiplanka med ordentligt med rattar så har du hur mkt ljud som helst!

Jo, MIDI-klaviatur har jag sen snart tio år tillbaka, men mjukvara är som sagt inte intressant i nu. Jag vill ha något som jag fysiskt kan sitta och ratta. Sen är det till 99% i studio den ska användas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sökte för skoj skull på blocket och fann en Kurzweil K2500X (88 vägda tangenter) för 6000kr. Det är inte var dag man får en monstersynth för ynka 6000kr! 😮 Ring och få bekräftat att synthen är i gott skick och åk och hämta synten ögona bums ifall allt är ok! Mer prisvärt än så blir nog väldigt svårt att hitta ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt med alla tips!

Har dock börjat inse att det förmodligen inte går att få det jag vill i en och samma burk. Jag spelar inte liknande musik som Sigur Rós och Radiohead som jag nämnde, men gillar mycket av synt- och klaviaturljuden de använder och skulle gärna komma åt något åt det hållet. Därför tänker jag mig att på sikt införskaffa:

1. En VA-synt, i stil med Korg microkorg, R3, Alesis Ion eller liknande för alla syntetiska och "analoga" ljud jag vill ha.

Vilka ska man kika på om man inte vill åt dance/techno/trance-ljud?

Lyssnade på Virus TI på Youtube häromdagen. Det ska väl vara en av de bästa syntarna av den typen, men jag kände att jag direkt hamnade på nån läskig klubb på Kos, inte alls min kopp te. Men, men jag har inte lyssnat på samtliga klipp och det går säkert att göra en massa annat med den också (som även jag gillar).

Läste f.ö. på ett amerikanskt forum om en kille som fått till patchar på en R3 som lät mycket akustiskt piano. Hade varit mycket spännande att höra!

2. En synt som har bra stråkar, pianon, klockspel, vibrafon, orgel och ev Rhodes. Nu pratar vi alltså inte syntaktiga ljud utan mycket mer åt det akustiska hållet. Behöver ingen jättesamling stråkar typ Vienna utan något som det går att göra enklare arr av. Samma sak med piano, ett par modeller räcker gott om de låter bra. I överlag gillar jag inte ljud som är för snygga och putsade.

Här är det mycket svårare när det gäller modeller, men det känns ju som att de uppräknade ljuden absolut borde finnas i en och samma burk utan att gå lös på 20-30k...

MicroKorg skulle jag nog inte köra på i din sits, åtminstone inte som enda "synth", visst den låter inte dåligt men 4 röster innebär en del begränsningar. R3 är i så fall bättre fast de känns som att en begagnad Radias inte skiljer så mycket i pris mot hur mycket mer man får, dock låter både Radias och R3 väldigt digitalt, detta är ingen nackdel i sig (tycker inte jag i alla fall), men att efterapa klassiska analoga ljud och texturer är den inte vidare bra på, filtrena är speciella, personligen gillar jag den men hört många delade meningar om den, i övrigt en otroligt rolig synth om man gillar att programmera 😄

Alesis Ion är min personliga favorit bland VA-syntharna, närmre "äkta" analogt sound än såhär kommer du inte utan att köpa en riktig analogsynth, låter som en klyscha kanske men faktum är att jag är långt ifrån ensam att tycka detta, Alesis lyckades fantastiskt bra med motorn i Ion. MYCKET bra oscillatorer, vill du återuppliva de klassiska synthljuden från förr t.ex. CS-80, Oberheim SEM/Matrix, Jupiter, Moog m.m. så kommer Ion att ge dig generöst utav detta, samtidigt som du har rejält med huvudrum för nästan oändliga moduleringsalternativ, trance-leads, mjuka pads, vassa FM-stabs, you name it, den gör det 🙂 Vad man får för pengarna är i min mening oslagbart. Sedan är givetvis inte Ion utan fel, de man bör se upp med är:

- Ghost editing/encoders som tappar värden, (Ion utrustades med betydligt mer högupplösta ratt-encoders än övriga VA, 4096 värden jämfört med 127 som är MIDI-standarden, detta gör att filtersvep och andra ändringar sker mjukare och helt stepping-fritt, men de innebär också att de är känsligare för smuts, vilket kan leda till ghost editing dvs. värden ändrar till synes av sig självt, inget som påverkar ljudet då det handlar om så små ändringar men kan vara störande om man är inne och gräver i någon meny, för mig verkar det lite som att det kommer och går, och tydligen så fixade det sig på senare modeller.

- Utgångarna kan ge med sig, Ion var en ganska billig synth när den lanserades och tyvärr var ju Alesis tvugna att dra in på något, detta är inget jag själv haft problem med men det har varit en del klagomål om uttag som börjar glappa/spraka och till slut dör. Enligt de som drabbas ska det inte vara speciellt svårt att byta själv mot ett par av högre kvalitet, hoppas bara på att jag själv slipper göra det inom den närmsta framtiden *ta i trä*

Gällande ditt andra val så låter det som om det är en workstation/rompler du har i åtanke, Yamahas Motif-serie är ju mycket populär och låter proffsigt, föredrar den framför Phantom, Korg har även ett par intressanta alternativ, bl.a. M3 och M50, eller om du vill gå overkill, Oasys 🙂 Är inte så djupt insatt i hur dessa är att jobba med i övrigt så mitt förslag är att försöka hitta någonstans där du kan provspela (workstations brukar vara betydligt lättare att hitta för prov).

Angående Virus TI, jag är själv inget stort fan av Virus men man bör inte dömma boken efter omslaget trots allt 😉 Det är en mycket bra och framförallt väldigt flexibel synth och anledningen till att många demos låter "läskig klubb på Kos" är nog mycket pga dess popularitet inom trance-scenen. Därav är det kanske bara några procent av dess fulla potential, enda sättet att riktigt få en hum om vad en synth är kapabel till är att skita i alla färdiga ljud och utforska innanmätet 😉

Nu blev det ett långt inlägg (igen) 😛 Hoppas de vart till någon hjälp i alla fall, lycka till med vad det nu blir!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är verkligen prisvärt! Slå till säger jag också!!! 😎

Eftersom den redan har sample-option inbyggt så lovar jag att det är en perfekt studiosynt.

Finns gott om resurser och ljud/program att tillgå också.. http://www.synthzone.com/kurzweil.htm

Sökte för skoj skull på blocket och fann en Kurzweil K2500X (88 vägda tangenter) för 6000kr. Det är inte var dag man får en monstersynth för ynka 6000kr! 😮 Ring och få bekräftat att synthen är i gott skick och åk och hämta synten ögona bums ifall allt är ok! Mer prisvärt än så blir nog väldigt svårt att hitta ☺️

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...