Jump to content
Annons

Chuckie inspiration


MDM

Recommended Posts

Hej,

jag är ute efter ett skrikigt sound på en lead men jag har verkligen ingen koll på es2 tex för o skapa. Jag är ute efter soundet som Chuckie har i sin remix på LMFAO - Im in miami

Jag är van med att ha färdiga presets och ratta om dem, vanguard & nexus och inte alls van med oscilatorer så jag undrar om ni kan pusha mig i rätt riktning. SItter nu med Logic sen någon månad och älskar det - men vet inte ens vart jag ska börja för att få soundet på den gnälliga skrikiga leaden.

Jag har även sylenth ifall det är något där i som jag kan använda . men vet ju att Es1 och es2 så kan ajg skapa egna ljud.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Just det ljudet han använder är faktiskt en preset från Oddity vid namnet "DistorDuo01", men är faktiskt ganska enkelt att återskapa själv med endast en oscillator. Det viktigaste är att du har en hyfsat hög portamento, runt 42 har jag den ställt på. Portamento bestämmer hur lång tid det ska ta att byta ton. Beror ju givetvis på vilken synth du använder, men man hör när det låter bra. Börja med att välja ett lågpassfilter och ställ "Filter Cutoff" på ungefär "kvart i" (också beroende av vilken synth). Andra viktiga grejen är att sända en Envelope till filtret. De flesta synthar har en Filter Envelope. Där vill du ha attacken på noll. Det viktigaste här är att ställa in rätt längd på decayen, jag har den på runt 800 ms. Till sist vill du höja releasen lite grann i Amp Envelopen.

post-15097-074150100 1279048817_thumb.jpg

Stjärnan (*) som pekar på ENV var ett tecken för att visa att jag förklarar skrifligt istället. ( 😆 ) Detta hjul bestämmer hur mycket du vill att Filtret ska "styras" av Filter envelopen.

Så här låter det jag nu gjort med en distortionseffekt på:

visa.wav

Jag är ingen mästare på det här med termer så rätta mig om jag har skrivit fel.

Redigerat av linuskarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska testa direkt 🙂 Men vad är Oddity? Mina ögon är f ortfarande halvöppna och kisar haha, så trött. Suttit 4 dagar o skrivit musik men såg att du svarat.

Grymt svar och genomgående så de ska nog gå bra att följa den - men måste fråga angående thor för den tillhör ju Reason ... Hur löser du det? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska testa direkt 🙂 Men vad är Oddity? Mina ögon är f ortfarande halvöppna och kisar haha, så trött. Suttit 4 dagar o skrivit musik men såg att du svarat.

Grymt svar och genomgående så de ska nog gå bra att följa den - men måste fråga angående thor för den tillhör ju Reason ... Hur löser du det? 🙂

Jag tog bara THOR som ett exempel för det är den jag trivs bäst i. Nästan alla synthar har samma funktioner och funkar likadant. Oddity är en mjukvarusynth: http://www.gmediamusic.com/gforce/oddity/oddity.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart! Ska kolla in den också, Thor kan man ju rewire ut till logic men inget jag satt mig in. Sitter på tåget hem nu så blir att nörda lite senare , vart inget under dagen : P solen är en underbar bov.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...