suprapappa Postat 11 juli 2010 Postat 11 juli 2010 hallå! var på ett rock n roll fik (Knuten) på Fårö förra veckan och slogs av hur mkt jag gillar viss 50-tals rock n roll men hur lite artister jag känner till. gillar när det är väldigt ösigt och lite skitigt och "Keep on knockin´" med "Little Richard" är ett bra exempel på det. även den ngt snällare "Mess around" med "Ray Charles" är väldigt cool och båda borde ha varit väldigt råa för sin tid. har ni tips på andra liknande artister som inte är lika kända för den som inte är så insatt i genren? när jag söker på spotify och liknande hittar jag bara mer renodlad rockabilly vilket jag inte är lika förtjust i. tack petri
sixties Postat 11 juli 2010 Postat 11 juli 2010 du har ju Sonics och Wailers. sen finns det en låt som heter Bip Bop boom som jag inte minns artisten men han har gjort fler bra låtar. Wailers: out of our tree mickey hawks: bip bop boom Esquerita- rock the joint
hwasser Postat 11 juli 2010 Postat 11 juli 2010 Han kan vi snacka svensk tung rock'n'roll från den tidseran! 😉 http://www.youtube.com/watch?v=JhtmGsraDDA
suprapappa Postat 11 juli 2010 Trådstartare Postat 11 juli 2010 tack sixties! alla förslagen var mitt i prick 🙂 tack hwasser för...eh...en trevlig musikupplevese iaf.
The Key Postat 11 juli 2010 Postat 11 juli 2010 (redigerat) Kolla in Eddie Cochran. Han gjorde några rätt röjiga låtar. "Something else" heter en av dem, som jag tror att Sex Pistols gjorde en cover på senare. Redigerat 11 juli 2010 av The Key
lundberg Postat 12 juli 2010 Postat 12 juli 2010 Tipsar också om Eddie Cochran, trots att det redan är gjort. 🙂 Gene Vincent är en favorit också!
suprapappa Postat 12 juli 2010 Trådstartare Postat 12 juli 2010 Kolla in Eddie Cochran. Han gjorde några rätt röjiga låtar. "Something else" heter en av dem, som jag tror att Sex Pistols gjorde en cover på senare. tack! helt ok men inte så jag får ståpäls.....led zeppelin gjorde oxå en cover på "something else" som är fantastisk
joachime Postat 12 juli 2010 Postat 12 juli 2010 Kanske inte lika rå som sixties tips men en låt jag är lite förtjust i är "Splish splash" med Bobby Darin. För mig symboliserar den det glada bekymmerslösa 50-talet. Lite äldre och betydligt mer rockabilly är Hasil Adkins "Chicken walk". Bonnigt javisst, men jag gillar attityden.
sixties Postat 2 september 2010 Postat 2 september 2010 glömde ju Bunker Hill: http://www.youtube.com/watch?v=NlHO7OEzHQk&feature=related nyare band som kör en del liknande låtar:
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.