Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jag har en MXL V67G. Mycket bra mik!

Tänk på att MXL även har en bandmikrofon MXL R144 för 1390 kr och ett set med två mikar MXL 150/151R 1250 kr.

ESS Music

MXL... börja priskonkurrera på allvar?

😑

Postat

Ja, det får nog bli den! Det står att man

får med någon extra sladd för strömförsörjningen.

Nå´n special eller??

Postat

Ja, det får nog bli den! Det står att man

får med någon extra sladd för strömförsörjningen.

Nå´n special eller??

Jäpp! Rörmickar kräver separat nätdel eftersom rören behöver andra spänningar än 48V, så du behöver inte ha fantommatningen igång på din preamp, utan spänningsmatningen kommer från den medföljande nätdelen istället. Med micken kommer en speciell kabel där XLR-kontakterna har fler pinnar - och den kopplas mellan nätdelen och micken. Du kopplar sedan en vanlig mikrofonkabel med 3-poliga XLR mellan nätdelen och preampen.

Postat

Fantommatning ska inte användas till rörmikrofoner. Fantommatning (phantom power) ska inte användas till bandmikrofoner heller väl. Inte heller till dynamiska mikrofoner. Kvar återstår kondensatormikrofoner som inte drivs av inbyggt batteri.

😕

Postat

Fantommatning ska inte användas till rörmikrofoner. Fantommatning (phantom power) ska inte användas till bandmikrofoner heller väl. Inte heller till dynamiska mikrofoner. Kvar återstår kondensatormikrofoner som inte drivs av inbyggt batteri.

😕

Ska och ska.. 😉

Det gör ingen skillnad om du har igång fantommatningen med rörmickar och dynamiska mickar - så länge du har en korrekt kopplad mikrofonkabel och det inte är något fel på micken. När det gäller bandmickar så spelar det oftast ingen roll, även om tillverkarna varnar för det för att ha ryggen fri. Bandmickarna (speciellt äldre modeller) är känsligare och bandet brinner av omedelbart vid minsta obalans i fantommatningen, så där är det trots allt säkrast att stänga av fantommatningen, men andra mickar är inte känsliga för det utan de tål att utsättas för fantommatningen. Möjligen kan det finnas väldigt gamla dynamiska som inte tål det, men de låter förmodligen så dåligt, att man ändå inte vill använda dem... 😉

Postat (redigerat)

Ok. 😉 Ville bara klargöra att det inte är någon katastrof om man råkar sitta med ett (förmodligen äldre) ljudkort helt utan fantommatning. Säljs det förresten nya sådana ljudkort överhuvudtaget? Jag har ju ett M-Audio FTU-ljudkort där fronten kan koppla in 4 mikrofoner med fantommatning om man vill. Det är en antingen på- eller av-funktion för fantommatningen. Detta verkar vara den vanligaste lösningen för ljudkort generellt. Baktill finns en ingång där jag kan ansluta en mikpreamp och få två mikrofoner till. Jag kan alltså köra fantommatning på alla 4 mikarna på fronten, eller bara på de 2 mikarna baktill, på samtliga 6 eller ingen av dem. Hyfsat flexibelt.

Ljudkvaliteten blir väl inte bättre eller sämre om man fantommatar en mik som kan drivas både med den av- eller påslagen utan att den skadas?

Obs! Man ska inte sätta i en mik och inte dra ur en mik, när fantommatningen är aktiv, dvs. PÅslagen. Då kan miken, oavsett sort, skadas. Ville bara påminna, upplysa om detta, för den/de som läser tråden och inte vet.

😕

Redigerat av debatt
Postat

Ljudkvaliteten blir väl inte bättre eller sämre om man fantommatar en mik som kan drivas både med den av- eller påslagen utan att den skadas?

😕

Nix - det blir ingen skillnad. Det som händer är att membranet i micken kommer att få fantommatiningen på båda sidorna - och då blir det ekvivalent med att det inte finns någon spänning, eftersom skillnaden mellan polerna är 0V. Mycket finurligt. 🙂

Postat

Obs! Man ska inte sätta i en mik och inte dra ur en mik, när fantommatningen är aktiv, dvs. PÅslagen. Då kan miken, oavsett sort, skadas. Ville bara påminna, upplysa om detta, för den/de som läser tråden och inte vet.

Absolut värt att nämna, eftersom det kan vara riskabelt.

Postat

Om du menar mackie 400f så är jag grymt nöjd:) verkligen ett super kort!

Ja, om det var så det hette det du skulle köpa så menar jag det ljudkortet. Kul! ☺️

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.