Jump to content
Annons

Rättigheter till låtar på nätet


Ravioli

Recommended Posts

Hej! Vet inte om denna fråga varit uppe tidigare och visste inte riktigt vad jag skulle söka på.

Det är så att en sångare som jag använt, dels som stämsångare på en låt och solosångare på ett helt projekt nu plötsligt kräver att jag ska ta bort alla låtar som denne medverkar på från nätet. Det har inte skett något bråk eller liknande, helt plötsligt fick jag bara ett mail efter att inte hört av vederbörande på flera år.

Till saken hör att den låt där personen sjungit endast stämmor plus en liten fras är ganska spridd på nätet och populär. Vi är ett band som fått mycket uppmärksamhet och är väldigt omtyckta men vi har inget skivkontrakt eller så. Denna låt är en av våra största "hits" och det känns för jävligt att behöva ta bort hela låten bara för att den här personen kräver det. Personen kräver också att vi ska sluta sälja våra demos (där denne alltså är med i ungefär tio sekunder på en låt). Jag har just suttit och tagit bort personens namn från alla hemsidor och MySpace m.m.

Nu undrar jag: Vad säger lagen om detta? Kan personen ta till "legal actions" för att tvinga mig att ta bort låtarna? Vet ju inte om denne har ett skivbolag med sig, det förtäljde inte mailet. Om personen har fått skivkontrakt kanske skivbolaget så att säga äger rösten, men hur funkar det egentligen?

Vad gör jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns det inte någon form av överenskommelse gjord så är det ju ganska flummigt... försök att få svar på varför han vill att du ska ta bort låtarna.

Skivbolaget som han eventuellt signat med kan inte äga hans röst på tidigare inspelningar... fick han betalt av dig för att medverka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skrev inga papper eller så, allt var på kul typ: "Vill du sjunga lite på en låt som många sen kommer att ladda ner och gilla?" Inga pengar inblandade heller. Jag har visserligen tagit betalt för demosar men detta har såklart inte gått med någon som helst vinst.

Skivbolaget som han eventuellt signat med kan inte äga hans röst på tidigare inspelningar.

Precis så har jag fattat det också. Visst är det väl så?

Nu kan man inte se på hemsidorna vem det var som medverkade eftersom jag tog bort det, men det finns massa Youtube-klipp och hur många Last FM och liknande som helst, så att radera personen från nätet är nästan helt omöjligt efter all denna tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju göra någon slags systematisk utvärdering av vilka rättigheter som är inblandade och vem som äger dem.

Kompositörsrättigheter handlar det ju inte om här.

Du äger inspelningsrättigheterna.

Då har vi kvar framföranderättigheterna, att utövaren har rätt att bestämma över och exploatera sitt framförande. Har han muntligt gett tillstånd till att du får spela in och sprida det? I så fall har han överlåtit rättigheterna på dig, muntliga avtal gäller lika mycket som skriftliga (det är bara det att muntliga är svårare att bevisa om det uppstår en tvist...).

Så tror jag att det ligger till, men är beredd att bli ägd av någon mer kunnig! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Att personen gått med på att spela in tyder ju på att han accepterat att spela in, allt annat vore ju oerhört motsägelsefullt. Då har man väl ingen rätt att senare ändra det "avtal" man ingick muntligt senare om inte båda parterna är med på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket märkligt!

Har han sjungit texter han inte längre kan stå för?

Han borde fått ersättning för sin insats direkt vid inspelningen alternativt få ersättning för antal sålda ex efter hand.

Om han har skivbolag nu kan inte påverka situationen, tror jag.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar varken om kontroversiella texter eller något annat upprörande. Det enda är i så fall att inspelningskvalitén möjligen var lite crappig. Inte heller har denne någon anledning att vara arg på mig, vi har inte pratat på flera år och har aldrig varit ovänner.

Någon ersättning var det aldrig tal om för någon av musikerna eftersom båda projekten gick med stor förlust (som så ofta när man kör på hobbynivå).

Ni verkar överens om att jag inte behöver oroa mig för att personens advokat eller liknande ska dyka upp med ett cease and desist? (En excentrisk person detta och möjligtvis rik, skulle inte förvåna mig om legala aktioner kom på tal.) Ville ha lite kött på benen innan jag svarade på mailet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kvar låten med separata spår o dyl, så är det bara att spela in hans lilla del med någon annan - men om du bara har den färdiga mixen, så är det lite jobbigare...

Jag har svårt att tänka mig att han kan ha något att komma med, men kolla med SAMI, som är de som har koll på musikernas medverkan på inspelningar och ersättningar för det, så bör du kunna få relevanta svar på det mesta när det gäller sådana samarbeten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon ersättning var det aldrig tal om för någon av musikerna eftersom båda projekten gick med stor förlust (som så ofta när man kör på hobbynivå).

Jag kör såhär: Som producent kan man få stå för kostnaderna för sitt projekt om man "hyr in" musiker eller sångare, även om det hela går med förlust.

Se det som en hobby som kostar pengar, precis som hockeyutrustning, ridlektioner eller något annat. Teckna avtal med de medverkande, där det

framgår hur mycket de ska ha i ersättning. Ge denna direkt om de inte är medkompositörer eller gjort (del av) texten. Då får de ju sin procentuella andel

framgent.

Att komma efteråt och säga att "jag ska ha ersättning för sånginsatserna, oavsett om det nu säljer eller inte", är inte hållbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju göra någon slags systematisk utvärdering av vilka rättigheter som är inblandade och vem som äger dem.

Kompositörsrättigheter handlar det ju inte om här.

Du äger inspelningsrättigheterna.

Då har vi kvar framföranderättigheterna, att utövaren har rätt att bestämma över och exploatera sitt framförande. Har han muntligt gett tillstånd till att du får spela in och sprida det? I så fall har han överlåtit rättigheterna på dig, muntliga avtal gäller lika mycket som skriftliga (det är bara det att muntliga är svårare att bevisa om det uppstår en tvist...).

Så tror jag att det ligger till, men är beredd att bli ägd av någon mer kunnig! 😲

Du skiljer mellan kompositör-, inspelnings- och framföranderättigheter.

Men kan också skilja mellan upphovsrätt och producenträtt.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

vet för lite om detaljerna här

men om han vetat att ni skulle använda materialet "öppet" s a s å ni vart överens om ev ersättningar eller inte - så äger du rättigheterna till inspelningarna

utgår också från att han inte är upphovsman på nåt sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...