Jump to content
Annons

Märkligt problem med tonlägen


Vender

Recommended Posts

Ett märkligt problem har uppstått! När jag öppnar mitt cubaseprojekt är allt i sin ordning.

Todde jag tills jag insåg att hela projekter har gått ner ett tonläge i smyg !?!?!

När jag öppnar midiföstret med tonerna ligger de rätt, men när jag spelar upp

allt så spelas allt ett tonläge för lågt! dvs om jag spelar i samma tonläge som

i midifönstret på min synt så låter det falskt. Allt har osynligt smygsänkts ett steg.

Jag misstänker att d e ett bugg med sampleraten... men jag har försökt att ändra på inställningar

och det vägrar rätta till sig?

Teoretiskt sätt skulle jag bara kunna höja alla toner ett snäpp o så e problemet ur världen.

Men den förbryllar mig att jag inte begriper vad som är fel.

Någon som har vart me om liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle också tro att det handlar om att samplingsfrekvensen är fel. Du har kanske spelat in med 44.1kHz och nu spelas det upp med 48kHz...?

Har du någon inställning i ljudkortets kontrollpanel, så kan du testa att ändra där. Då följer Cubase med och ställer in det som du ställer på ljudkortet.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Projektfrekvensen ska väl inte påverka uppspelningen utav midispår? Men helt klart något att se över om något ändrats under de inställningarna. Hur pass mkt påfrestar projektet din dators uppspelningskraft? CPU, minne etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är problem med sampleraten blir det väl inte exakt ett tonsteg? är det exakt en halvton off?

..och om det är midi+VSTis så ska det inte påverkas av ändrad samplerate

..och om det är audiospår du har så borde även tempot påverkas, eller?

hmm, finns det inte nån global transpose i cubase, ett speciallt spår eller nåt..? minns inte hur det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har undersökt saken närmare och kommit fram till att d e min Virus TI som gått upp ett tonläge.

Allt i sequensern spelas upp som det ska, men när jag spelar på virusen så spelar den falskt.

Dock bara när man spelar live, inte när man lägger midi. Kanske får prova o formatera mjukvara i den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...