Jump to content
Annons

Gitarrhörn och sånghörn - samma sak?


Esaias

Recommended Posts

Jag är i färd med att bygga ett "sånghörn" enligt den princip som beskrivs på kontrollrummet.com. Jag undrar dock ifall samma principer gäller för ett hörn där man spelar in akustisk gitarr eller om det finns något man bör tänka på isf, förutom att det ev. behöver vara lite mer rymligt. Enligt de rätt ytliga kunskaper jag besitter inom akustik borde det ju vara samma principer för bägge användingsområden, men kanske har jag missat något?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Annons

Självklart inte!

Det måste vara ett sånghörn till sång och ett gitarrhörn till gitarr...

Skojar bara lite. 😉 Det är samma akustiska principer som gäller oavsett vad man spelar in, så det funkar på samma sätt oavsett vad man spelar in med micken. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart inte!

Det måste vara ett sånghörn till sång och ett gitarrhörn till gitarr...

Skojar bara lite. 😉 Det är samma akustiska principer som gäller oavsett vad man spelar in, så det funkar på samma sätt oavsett vad man spelar in med micken. 🙂

Då kan man använda samma sånghörn till attt spela in en kyrkorgel i också då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan man använda samma sånghörn till attt spela in en kyrkorgel i också då?

Kanske inte samma hörn, utan det får kanske vara "lite" större hörn då... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fingemang! Har varit sugen på att bygga ett på jobbet, men har inte varit säker.

En fråga till bara: om man kollar på sånghörnet på kontrollrummets hemsida (http://wiki.kontrollrummet.com/images/2/2c/Sanghorn_foto.jpg) så sitter inte väggarna ihop, utan är två st fristående. Borde dom inte sitta ihop så att det inte slinker in något ljud i springan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fingemang! Har varit sugen på att bygga ett på jobbet, men har inte varit säker.

En fråga till bara: om man kollar på sånghörnet på kontrollrummets hemsida (http://wiki.kontrollrummet.com/images/2/2c/Sanghorn_foto.jpg) så sitter inte väggarna ihop, utan är två st fristående. Borde dom inte sitta ihop så att det inte slinker in något ljud i springan?

Det är inte fullt så noga. Du står/sitter ju själv ivägen för ljudet som eventuellt slinker igenom där. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte fullt så noga. Du står/sitter ju själv ivägen för ljudet som eventuellt slinker igenom där. 🙂

Smart! 😊

Då ska jag försöka smacka ihop några i helgen. Får se hur det blir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...