Jump to content
Annons

Billig preamp?


B@kon

Recommended Posts

Har en behringer preamp för 600:- som jag inte anvÀnder,och tÀnkte skaffa mig en snÀppet vÀrre.

Vet inte riktigt vad som Àr bra osv och vad man ska betala för en...

TÀnkte Àven pÄ om det finns Preampar med innbyggd kompressor...

Det Àr vad jag skulle vara intresserad av i sÄnna fall.

vore bra om nÄgon kunde rekomendera nÄgon hyffsad.

Inga priser som 10 000, eller nÄnting dÄ.

Utan kanske max: 2-3000...

Det som jag tycker blir fel med mina sÄng inspelningar Àr att ljudet lÄter "kallt"

sÄ det Àr vÀl för att jag inte anvÀnder nÄgon preamp, och det distar Àven fast jag inte spelar in nÄgot högt... LÄtarna jag gör Àr mycket olika volymmÀssigt i olika delar av lÄten.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

En Joemeek ThreeQ för 2495:- eller en SM Pro Audio TB101 för 1795:- kan vara tvÄ trevliga alternativ. BÄda har kompressor och eq inbyggt. Joemeek Àr inte rörbestyckad, medan SM Pro Audio Àr det.

Ett annat alternativ Àr ocksÄ Studio Projects VTB-1 för 1795:-, som Àr en bra preamp med möjlighet till rörinblandning, men dÀr röret ocksÄ kan stÀngas av helt, för mer variation. Till den fÄr man dock köpa en kompressor om man tycker att man behöver en sÄdan pÄ ingÄngssignalen...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du menar om jag ska sÀlja min behringer preamp?

Tror faktiskt inte det om det var det du menade,

Jag ska sÀlja en Fostex MR-8 porta, och den mÄste

följa med för annars gÄr det inte att spela in med Mick.

Vad menas att den Àr rörbestyckad eller inte och vad blir det för skillnad ljudmÀssigt?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kollade pÄ den dÀr SM PRO AUDIO SM TB101 alldeles nyss,

Och sÄg att den bara har tele ingÄng och ingen XLR ingÄng,

Hur ska jag dÄ fÄ in micken i den?

MĂ„ste jag koppla den mellan mixern och ljudkortet dĂ„? 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kollade pÄ den dÀr SM PRO AUDIO SM TB101 alldeles nyss,

Och sÄg att den bara har tele ingÄng och ingen XLR ingÄng,

Hur ska jag dÄ fÄ in micken i den?

MĂ„ste jag koppla den mellan mixern och ljudkortet dĂ„? 😏

Du glömde kanske titta pĂ„ hur den ser ut pĂ„ baksidan... 😆

http://www.holmerup.biz/produktsidor/smproaudio/tb101.html

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hejsan! Jag har en SM Pro Audio TB 101. Jag vÄgar inte pÄstÄ att resultatet Àr strÄlande. Det beror helt och hÄllet pÄ vad man efterstrÀvar för typ av karaktÀr pÄ ljudet. RörkaraktÀren Àr en aning klen i TB101, vilket jag tycker Àr ett stort minus. Den Àr för övrigt vÀlbyggd och mycket lÀttarbetad, vilket naturligtvis passar en nybörjare. TB101 ger ett klart, nÀrvarande och trevligt ljud. Men tyvÀrr krÀvs det en del efterarbete för att fÄ till den insmÀltande basen i tex. sÄng.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hmmm.... Fyller pÄ hÀr istÀllet för att börja pÄ nÄt nytt eftersom det nÀstan Àr samma sak jag letar efter....

Är ute efter en rörpreamp för inspelning av sĂ„ng och Ă€ven synthar. SĂ„ jag skulle alltsĂ„ behöva en preamp med tvĂ„ ingĂ„ngar...

I nulÀget verkar ALTOs Mic Tube eller M-audios AudioBuddy vara de bÀsta alternativen... Saknar dock nÄt alternativ i prisklassen mellan dessa (900-1000kr) och SM Pro Audio TB202 (som Claes sÀljer för ~2700kr). TB202:an borde alltsÄ vara bÀttre, men förutom att den Àr för dyr för oss just nu, innehÄller den Àven kompressor och EQ som det kÀnns onödigt att betala för eftersom vi knappast kommer att anvÀnda dom.

Borde det inte kunna finnas nÄn apparat med dubbla rörpreamps och inget annat som inte antingen Àr jÀttebudgetprylar eller riktiga proffsgrejer?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jamen sedĂ€r, den hade jag missat.... Är dock lite skeptisk till Behringer, men det kanske inte Ă€r nĂ„n större skillnad mot t.ex. Alto...? Och borde garanterat va bĂ€ttre Ă€n min lastgamla Behringermixer.

Hmmm... Mycket att fundera pÄ..... Enda uppenbara nackdelen verkar alltsÄ va att man inte kan stÀnga av rörinblandningen..

PS. Och om man ska va kinkig hade jag hellre haft en liten desktopmodell Àn en rackare...

Redigerat av android
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Line Audio Design DMP Ă€r en suverĂ€nt bra 2-kanalig preamp som egentligen ligger alldeles för lĂ„gt i pris i förhĂ„llande till ljudkvaliteten - men dĂ„ saknar du ju rören... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

OK, nu gÄr jag igÄng igen.

TvÄ saker.

Denna rörhype. Kan den inte vara sĂ„ snĂ€ll att ebba ut nĂ„gon gĂ„ng? Det Ă€r otroligt att se hur vĂ€l marknadsförarna lyckas. Tryck in en glödlampa i vad fan som helst och sĂ„ blev den plötsligt "varm" i allas öron. Att fokusera pĂ„ just rör/transistor Ă€r som att vĂ€lja bil efter dĂ€cken. Visst spelar dĂ€cken roll för hur bilen Ă€r att köra, men de Ă€r ju knappast ensamt avgörande – eller hur? Det finns jĂ€ttebra rörpreamps och -mickar, jag har sjĂ€lv flera stycken, men det finns ocksĂ„ riktigt usla rörprylar – jag Ă€r sjĂ€lv före detta Ă€gare till flera stycken. Minst lika avgörande för ljudkaraktĂ€ren hos en konstruktion Ă€r till exempel om den innehĂ„ller transformatorer, och i sĂ„ fall hur mĂ„nga och av vilken typ. Varför Ă€r det aldrig nĂ„gon som snackar om den sköna fĂ€rgning en trafo kan ge?

Och sĂ„ detta med förhĂ„llandet pris/kvalitet. Även hĂ€r lyckas ju marknadsförarna gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng. En pryl för 1000 kr Ă€r sjĂ€lvklart 25% bĂ€ttre Ă€n en pryl för 800 kr, en pryl för 10.000 kr Ă€r sjĂ€lvklart dubbelt sĂ„ bra som en för 5.000 kr – eller? Naturligtvis Ă€r det inte sĂ„. Det uppenbara motexemplet Ă€r förstĂ„s nĂ€r identiska produkter ges olika namn och sĂ€ljs till olika pris. SĂ„ Ă€r fallet med nĂ€sdropparna Nasin och Nezeril, och det finns massor av liknande saker. Varför gör man sĂ„? Jo, dĂ€rför att vissa tror att dyrare saker per automatik Ă€r bĂ€ttre Ă€n billiga och glatt betalar mer för samma sak.

SÀger jag att man alltid blir lurad om man köper dyra saker? Nej. Det finns billigt skrÀp, billig kvalitet, dyrt skrÀp, dyr kvalitet, mellanprisskrÀp, mellanpriskvalitet. Min poÀng: Prislappen Àr en mycket dÄlig vÀgledning för att avgöra kvaliteten hos en produkt.

HĂ€lsningar

/Henrik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det intressanta Ă€r dessutom att det Ă€r just skrĂ€prör som folk byggt upp hela hypen pĂ„. RörförstĂ€rkare av hög kvalitet distar inte om du inte totalt misshandlar dom. Om transistorer nĂ„nsin Ă€r pĂ„ vĂ€g ut, hur nu det skulle gĂ„ till, kommer nĂ„gon sĂ€kert börja bygga förstĂ€rkare med det dĂ€r klassiska mĂ€ttade transistorljudet. 😎

SlÄr gÀrna ocksÄ ett slag för Line Audios preampar. Hade dom bara haft en variant med 4 preampar(nu finns det 2 och 8, precis lite mer eller mindre Àn jag behöver) hade jag köpt en idag. Eller en med ADAT-omvandlare. PrisvÀrt Àr det i alla fall.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det intressanta Ă€r dessutom att det Ă€r just skrĂ€prör som folk byggt upp hela hypen pĂ„. RörförstĂ€rkare av hög kvalitet distar inte om du inte totalt misshandlar dom. Om transistorer nĂ„nsin Ă€r pĂ„ vĂ€g ut, hur nu det skulle gĂ„ till, kommer nĂ„gon sĂ€kert börja bygga förstĂ€rkare med det dĂ€r klassiska mĂ€ttade transistorljudet. 🙁

SlÄr gÀrna ocksÄ ett slag för Line Audios preampar. Hade dom bara haft en variant med 4 preampar(nu finns det 2 och 8, precis lite mer eller mindre Àn jag behöver) hade jag köpt en idag. Eller en med ADAT-omvandlare. PrisvÀrt Àr det i alla fall.

Jag Àr inte sÀrskilt glad för rörfÀrgning (kanske beroende pÄ det du sÀger, att jag sÀllan har haft tillfÀlle att lyssna pÄ annat Àn sÀmre rörprylar) - men vissa rörprylar lÄter kanonbra enligt mina öron, trots att de inte kostar en smÀrre förmögenhet - exempelvis Summit Audio 2BA-221 och Studio Projects T3.

Med det nĂ€stan fjantigt lĂ„ga priset pĂ„ OMP (listpris pĂ„ 5500:- ), sĂ„ kan man gott köpa den 8-kanaliga Ă€ven om man egentligen bara behöver 4 preampar. Det finns faktiskt inget i nĂ€rliggande prislĂ€gen som kommer i nĂ€rheten av ljudkvaliteten Ă€ndĂ„... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men jag Ă€r snĂ„Ă„Ă„l ju! 😄

Men visst, nog lutar det Ät att det blir en 8 kanalers variant ÀndÄ. MÄste fixa nÄgot med adat nu ocksÄ bara...

AngÄende rör sÄ Àr det rÀtt vÀl bevisat att örat ofta tycker bÀttre om krokig frekvensgÄng Àn helt rak. Hittar man en rörpreamp som man verkligen tycker lÄter bra Àr det klart att föredra framför att försöka skruva fram ljudet i efterhand. Ofta Àr det bara det att det sticker i ögonen nÀr man ser vilka priser dom tar. :/

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...