Jump to content
Annons

Att Remixa kända artister (Bootleg)


Mike_B

Recommended Posts

Annons

Detta kanske är en jättedum fråga, men jag kan väl inte "åka dit" för att jag skickar en remix till Universal med en acapella från en av deras artister som jag hittat på nätet? Vill bara vara helt säker innan jag drar iväg ett mail till dom.

Varför skulle dom släppa din låt nu? Kanye har ny skiva ute plus att det redan har varit en remixtävling på den. Sen så vitt dom vet kan du ju haft acapellan sen remixtävlingen gick av stapeln, så jag har svårt se att något skulle hända på grund av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kanske är en jättedum fråga, men jag kan väl inte "åka dit" för att jag skickar en remix till Universal med en acapella från en av deras artister som jag hittat på nätet? Vill bara vara helt säker innan jag drar iväg ett mail till dom.

Inte för att jag tror att de har tid eller lust att använda resurser till att vidta åtgärder mot dig, men vill du vara helt på den säkra sidan bör du nog kanske kontakta dem först. Eftersom du (vad jag förstått) inte tjänat några pengar på din remix tror jag att det värsta som kan hända är att de inte hör av sig alls.

Å andra sidan, om du är skicklig på det du gör har du mer att vinna än att förlora. Chansen finns att de blir så pass nöjda med det du gjort att du blir anlitad för andra remixjobb.

(Och jag tror aldrig att Jocke Boberg har frågat någon om lov innan han gjort sina mash-up mixar, Wycleaf Jean v/s Hasse Tellemar osv.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle dom släppa din låt nu? Kanye har ny skiva ute plus att det redan har varit en remixtävling på den. Sen så vitt dom vet kan du ju haft acapellan sen remixtävlingen gick av stapeln, så jag har svårt se att något skulle hända på grund av det.

Nej jag är inte ute efter att få låten släppt. Det jag i första han är ute efter är att kunna lägga ut den på youtube, myspace och ev. min egna hemsida. Det är därför jag vill kontakta dem och få tillstånd att göra det.

Jag får skicka ett mail till dem då och fråga först, sedan skicka över låten. Fast då är ju iofs chansen ganska mycket mindre att dom svara kan jag tänka mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag mailade Universal i Stockholm och dom sa att dom inte kunde godkänna spridning av en remix på youtube, myspace m.m. Jag mailade tillbaka och frågade om det var för att Kanye West ligger på amerikanska Universal samt om jag kunde få nån kontaktmail till dom, men jag fick inget svar...

Jag hittar ingen kontaktmail till varken amerikanska Universal eller till Kayne Wests agent/manager eller liknande...

Nån som vet nåt sätt att kontakta dem på? Eller ska man bara köra o ladda upp remixen på typ youtube?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mailade Universal i Stockholm och dom sa att dom inte kunde godkänna spridning av en remix på youtube, myspace m.m. Jag mailade tillbaka och frågade om det var för att Kanye West ligger på amerikanska Universal samt om jag kunde få nån kontaktmail till dom, men jag fick inget svar...

Jag hittar ingen kontaktmail till varken amerikanska Universal eller till Kayne Wests agent/manager eller liknande...

Nån som vet nåt sätt att kontakta dem på? Eller ska man bara köra o ladda upp remixen på typ youtube?

Sådär måste de ju faktiskt svara. Inget förvånande svar, tyvärr.

Tror att det blir svårt att få tag i amerikanska Universal. Det där är nog inget ärende som de på något sätt prioriterar.

Men låt det inte avskräcka dig från att göra musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär måste de ju faktiskt svara. Inget förvånande svar, tyvärr.

Tror att det blir svårt att få tag i amerikanska Universal. Det där är nog inget ärende som de på något sätt prioriterar.

Men låt det inte avskräcka dig från att göra musik.

Nej nej verkligen inte 🙂 Men känns lite småsegt att inte kunna ladda upp låten på typ youtube när jag slitit som fan med remixen.... Vill ju gärna kunna dela med mig av mina verk liksom, haha 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En kul grej med tanke på den här trådens ämne är att vi igår la upp en bootlegremix på en av Sveriges största electroproducenter på vår soundcloud. I morse fick vi meddelande om att ta bort den, men då för att släppa den officiellt istället. Så så kan det gå med bootlegremixer. Gissningsvis är nog chansen betydligt större med folk som är aktiva i samma genre snarare än t.ex Kanye West som är ruskigt stor och en annan genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kul grej med tanke på den här trådens ämne är att vi igår la upp en bootlegremix på en av Sveriges största electroproducenter på vår soundcloud. I morse fick vi meddelande om att ta bort den, men då för att släppa den officiellt istället. Så så kan det gå med bootlegremixer. Gissningsvis är nog chansen betydligt större med folk som är aktiva i samma genre snarare än t.ex Kanye West som är ruskigt stor och en annan genre.

Vad kul! 🙂 Det är nog precis som du säger. Och sedan har jag på känna att Universal inte var inblandade i erat fall...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, fick just veta att det är Universal. 🙂

jarlo: det kommer! Men vi håller lite på det tills det är klart. 😄

Intressant, har ni nån kontakt med dom sen tidigare då eller? 🙂

Om jag nu lägger upp remixen på Youtube, vad är det värsta som kan hända? Böter? Hur skall dom kunna se att det är just jag som har gjort den och att det är jag som har laddat upp filen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, har ni nån kontakt med dom sen tidigare då eller? 🙂

Om jag nu lägger upp remixen på Youtube, vad är det värsta som kan hända? Böter? Hur skall dom kunna se att det är just jag som har gjort den och att det är jag som har laddat upp filen?

Nej, inte alls faktiskt. Men man ska ha lite flyt.

Det värsta som kan hända är väl att youtube tar bort den? Om man nu tänker på hur många som laddat upp upphovsrättsskyddat material och det bara har tagits bort utan andra påföljder.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skall dom kunna se att det är just jag som har gjort den och att det är jag som har laddat upp filen?

Dom ( Youtube ) loggar ditt IP , som kan spåras tillbaka till din dator oavsett om du laddar upp låten från ett Webcafe.

Chansen att dom gör det är liten utan dom kommer troligtvis bara be youtube ta bort filen.

Men känns lite småsegt att inte kunna ladda upp låten på typ youtube när jag slitit som fan med remixen.... Vill ju gärna kunna dela med mig av mina verk liksom, haha

Du får skapa egna låtar istället så slipper du bekymra dig om bryta mot upphovsrättslagen , däremot kanske situationen blir omvänd och du är tvungen att

börja jaga folk som gör remixar på dina låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Såg en intervju med Stonebridge nyligen där han i princip uppmanar folk att göra bootlegs för att slå igenom.

(Spola fram till 07:10 ungefär)

Ganska intressant faktiskt.. verkar ju som om inte alla är helt emot detta med bootlegs.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...