Jump to content
Annons

Synpunkter på hörlursval, samt några frågor

Recommended Posts

scotch340 (oregistrerad)
Postat

Hej, ska köpa nya hörlurar nu i dagarna och hoppas att ni kan ge mig lite feedback i ämnet.

OBS! Jag ska ENBART använda hörlurarna till referenslyssning. Priset runt 1.000:-

Var ute i förra veckan och testade några tänkbara:

* Sennheiser HD 280 pro - tyckte att dem hade en aning bumlig bas och passformen var sådär.

* Sennheiser HD 380 pro - väldigt basiga, tyckte också märka en liten hängmatta i övre mellanregistret, spände för hårt runt huvudet.

* Shure SRH 440-E - även här lite väl mycket bas, men bättre än Sennheiserlurarna, passformen ganska okej.

* AKG 240 (gamla tungdrivna modellen) - imponerande rak frekvenskurva, ingenting som stack ut, passformen dock lite jobbig.

AKG 240 säljs ju inte längre, men har sett att 240S fortfarande går att få tag i.

Mina tankegångar efter detta är att det står mellan Shure 440 och AKG 240s.

Ett annat alternativ kanske kan vara att lägga till lite pengar och slå till på ett par AKG K601, som jag kan köpa för 1.600:- (kostar annars runt 3.000:-)

Problemet är dock att jag inte kan provlyssna K601 innan köp.

Mina frågor är:

1. är det någon skillnad på AKG 240 och AKG 240S?

2. någon som testat AKG K601 (och helst jämfört med andra lurar)?

Har K601 samma raka karaktär som 240 eller har dem också fastnat i den nya basfällan???

Alla svar och synpunkter är välkomna.

/ Bosse

Annons
  • 2 veckor senare...
Postat

Väldig få lurar har en riktigt rak frekvenskurva. Här finns några exempel på mätningar från ganska dyra hörlurar, samt ett par lite billigare lurar. (Bara ett par av dem är avsedda för studiobruk, t.ex. LCD-2.)

Som du ser har man även gjort ett par andra mätningar, t.ex. fyrkantsvåg.

Det är inte en perfekt mätning för dig, eftersom många av lurarna är mycket dyrare än du tänkt dig, men du kanske kan få lite inspiration!

headphone measurements from canjam

Postat
Hej, ska köpa nya hörlurar nu i dagarna och hoppas att ni kan ge mig lite feedback i ämnet.

OBS! Jag ska ENBART använda hörlurarna till referenslyssning. Priset runt 1.000:-

Var ute i förra veckan och testade några tänkbara:

* Sennheiser HD 280 pro - tyckte att dem hade en aning bumlig bas och passformen var sådär.

* Sennheiser HD 380 pro - väldigt basiga, tyckte också märka en liten hängmatta i övre mellanregistret, spände för hårt runt huvudet.

* Shure SRH 440-E - även här lite väl mycket bas, men bättre än Sennheiserlurarna, passformen ganska okej.

* AKG 240 (gamla tungdrivna modellen) - imponerande rak frekvenskurva, ingenting som stack ut, passformen dock lite jobbig.

AKG 240 säljs ju inte längre, men har sett att 240S fortfarande går att få tag i.

Mina tankegångar efter detta är att det står mellan Shure 440 och AKG 240s.

Ett annat alternativ kanske kan vara att lägga till lite pengar och slå till på ett par AKG K601, som jag kan köpa för 1.600:- (kostar annars runt 3.000:-)

Problemet är dock att jag inte kan provlyssna K601 innan köp.

Mina frågor är:

1. är det någon skillnad på AKG 240 och AKG 240S?

2. någon som testat AKG K601 (och helst jämfört med andra lurar)?

Har K601 samma raka karaktär som 240 eller har dem också fastnat i den nya basfällan???

Alla svar och synpunkter är välkomna.

/ Bosse

JAg har ett par Shure 440, funkar ur bra. Jag hade dock lite otur och fick någon med fabrikasionsfel (Stavning?). Men iallafall urgoa lurar, lite stora dock. . . .

scotch340 (oregistrerad)
Postat

Jag tackar för länkar och inlägg.

Det blev ett par Shure 440 - måste dock påpeka att basen känns lite otydlig och bumlig. I övrigt tycker jag dem låter ärliga och bra.

Kan inte påstå att jag är helt nöjd, men jag tycker de var bäst i sin prisklass 995:-

/ Bosse

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.